16. December 2017 hotelier
Baner_hotelier

Zatiaľ čo väčšina ubytovacích zariadení zápasí o prežitie, Hotel Partizán na Táľoch pod vedením rodiny Kičovcov prekvitá. V časoch krízy našli odvahu a prostriedky na rozsiahlu rekonštrukciu hotela, už začiatkom zimy privítajú hostí v nových apartmánoch a ponúknu im štedré metre štvorcové  wellness centra či nových konferenčných priestorov. Skvelé hospodárske výsledky za rok 2009 priniesli riaditeľke hotela Miloslave Kičovej významné ocenenie – Hotelier roka.


2010-03-kicova



Aj napriek ťažkým časom ste sa stali Hotelierkou roka 2009...
Údajne áno... (smiech). Na základe kritérií Zväzu hotelov a reštaurácií SR sme obstáli najlepšie, čo je vcelku pozitívne. Aj keď úprimne – neočakávali sme to. Sú hotely, nie je rozhodujúce či väčšie, ale aj na lepšej úrovni, aj lepšie vybavené... Myslela som si, že tie budú mať lepšie výsledky ako my.

Hodnotenými kritériami bola napríklad priemerná cena (RevPar) či obsadenosť izby, aké je porovnanie s predchádzajúcim rokom?
V súťaži sa porovnávali roky 2008 a 2009 a naša obsadenosť bola v týchto rokoch podobná, dokonca minulý rok aj o pár desatinných miest vyššia. Výraznejšiemu zlepšeniu zabránila kríza a negatívne správy v médiách. Snažili sme sa vymyslieť niečo, čím by sme udržali dobré výsledky, aby sme mohli zaplatiť svoje záväzky, zamestnancov a fungovať. Začali sme robiť rôzne opatrenia a aktivity, aby sme to zvládli.

Aké „zázračné“ kroky ste podnikli?

Vypracovali sme množstvo rôznych pobytových balíčkov jednak pre individuálnych hostí a balíky pre firemnú klientelu. Pri ponúkaných balíkoch bola cena izby s výraznou zľavou. Samotnú pultovú cenu izby sme ale neznižovali, pretože to je to najjednoduchšie. Cena ubytovania v balíkoch služieb bola od 30 do 50 percent nižšia. Balíky boli zamerané na rodiny s deťmi, turistiku, wellness, ostali aj celoročné balíky pre zamilovaných, pre seniorov... Aj vďaka nim sa nám podarilo udržať dobré výsledky v porovnaní s rokom 2008 alebo 2007, ktorý bol naším najlepším v histórii. Napriek rôznym opatreniam sme v obrate zaznamenali pokles okolo 20 %.

Keď sme počas Veľkej noci navštívili váš hotel, plným parkoviskom, čulým ruchom a množstvom upútaviek na animačné programy nám pripomínal vyťažený stredomorský hotel.
Bez širokej ponuky animačných programov by sme individuálnu klientelu nikdy nezískali v takom hojnom počte. Programy ponúkame hlavne cez prázdniny a sviatky, veľmi obľúbená je práve Veľká noc. Vtedy spolupracujeme aj s externými animátormi, ktorí zabezpečujú program pre deti a mládež. Okrem toho ponúkame nordickwalking so sprievodcom, karaoke, súťaže v rámci animátorstva pre deti aj dospelých, cykloturistiku, turistiku...
Klient, ktorý príd, očakáva, že v hoteli bude oňho postarané. Ubytovanie a stravu má aj doma, očakáva niečo viac – množstvo aktivít, príjemný personál. Animačné aktivity sú nevyhnutné na to, aby hotel úspešne fungoval. Veľmi dobre sa potom počúva „O rok nás tu máte opäť!“

Cenníkovú cenu izby ste mali 99 eur, aká bola reálna cena?
Za rok 2009 bola priemerná cena izby 75 eur, čo nie je zlé. V mesiacoch júl a august, kedy prevažuje individuálna klientela, však bola nižšia. Individuálna klientela siaha niekedy hlbšie do vrecka ako firemná. Pri firemnej niektorí organizátori dožičia svojim pracovníkom, iní sa chcú prezentovať pred svojimi klientmi. Aj pri firemných akciách sme však zaznamenali v roku 2009 pokles o 15 %, pretože firmy tlačili ceny požadovaných služieb dole.  

Čo znamenali pre hotel nižšie tržby? Ako ste prepad riešili?
Peniažky nám samozrejme chýbali. Snažili sme sa získať klientov, ale museli sme pristúpiť aj k iným krokom. Robili sme šetriace opatrenia v rámci režijných a spotrebných nákladov hotela. Nenakupovali sme bezhlavo – robili sme tendre na dodávateľov, dojednávali ceny. Robili lepší rešerš medzi dodávateľmi a snažili sme sa obmedziť spotrebu energií. Jednoducho sme šetrili. Bez uvedených opatrení by nastali problémy. V minulosti uskutočnené rekonštrukcie sa z prevádzkových prostriedkov hotela nedali vykryť. Zobrali sme si úvery a tie je potrebné splácať.

Významnou položkou v nákladoch sú ľudské zdroje, rozsiahlejšie šetrenia sa zrejme dotkli aj ich...
Zamestnanci nemohli očakávať platy ako po minulé roky, kedy sme mali medziročný nárast miezd o 35 %. Časť ich miezd je závislá od obratu a ako rástli tržby, rástli aj mzdy – jednak podielom na obrate a tiež upravovaním základného platu. Žiaľ, „vďaka“ kríze sme museli pristúpiť k zmenám. S niektorými zamestnancami, za ktorých sa neoplatilo bojovať, sme sa rozlúčili. Ostatným sme platy znížili o časť prémií, základnej zložky sme sa nedotkli. V roku 2008 bol u nás priemerný zárobok okolo 27 tisíc korún a po poklese prémií okolo 22 tisíc, čo ešte v rámci služieb môžeme považovať za obstojné.

Zatiaľ čo väčšina hotelierov rozmýšľa nad neistou budúcnosťou, vy ste sa pustili do rozsiahlej rekonštrukcie hotela.
Možno práve toto obdobie je na rekonštrukciu najlepšie. Vieme, kde nás päta tlačí, potrebujeme hotel vybavením dostať na vyššiu úroveň. Hotel má 4* a chceme, aby hviezdičky pekne jasne svietili. Tomu by mali zodpovedať všetky priestory, kam vstúpi klient, ale aj sociálne zázemie pre pracovníkov. Z tohto dôvodu sme sa pustili do rekonštrukcie. Vďaka odstúpeniu niektorých subjektov zo žiadostí o eurofondy z roku 2008 sme získali nenávratný finančný príspevok, z ktorého časť rekonštrukcie financujeme.

Hotel pochádza z roku 1961, v privatizácii ste ho získali v 90. rokoch. Ktorými úpravami už prešiel?
Od prvého roku po privatizácii sme postupne hotel dávali do poriadku. V roku 2002 sme začali s rekonštrukciou celej vstupnej haly, vrátane lobby baru, detského kútika a kozuba. V roku 2005 sa rekonštruovala ubytovacia časť – 1., 2. a 3. poschodie, hotelové schodisko a kuchyňa. V rámci nevyužitých skladových priestorov vzniklo v roku 2005 zábavné stredisko Limbus – s dvomi bowlingovými dráhami, biliardom, šípkami a stolným futbalom. Súčasťou Limbusu je samozrejme bar so širokou ponukou nápojov a priestor na tanec.

Na základe čoho ste sa rozhodovali pre jednotlivé kroky pri rekonštrukciách?
Máme štúdiu, akým smerom sa hotel má uberať, ktoré priestory kedy rekonštruovať. V roku 2002 sme sa rozhodovali medzi vstupnou halou a suterénom. Vyhrala vstupná hala a myslíme si, že sme urobili dobre. Hotel zvonku vyzerá tak, ako vyzerá, fasáda je ešte z roku 1961. Keď k nám prvý raz prichádzajú klienti a idú po parkovisku, občas si vypočujem: „Toto sú 4*?“ a podobne. Ale keď vstúpia, sú milo prekvapení, pretože hala je veľmi pekná. V roku 2005 sa na rad dostalo aj zábavné stredisko a časť ubytovacích priestorov. Zhorenie obľúbenej Koliby nás donútilo vybudovať reštauráciu Táľska Bašta. Vzniklo tak architektonicky zaujímavé nové zariadenie, ktorým sú hostia doslova očarení.

S tým nemôžeme nesúhlasiť, interiér, exteriér i filozofia Táľskej Bašty má naozaj svoje čaro. Čoho sa týkajú najnovšie prestavby?
Chýbali nám rodinné izby a luxusnejšie apartmány, preto sme sa rozhodli pristavať nové 5. poschodie a zrekonštruovať celé 4. poschodie. Začali sme s kompletnou rekonštrukciou wellness centra, ktoré bude mať rozlohu 1 200 m2  a z pôvodného zostane snáď len tvar bazéna. Pribudne wirpool, detský bazén, saunový svet, ochladzovací bazén a odpočivárne. Ide o väčšiu investíciu, ale hotel posunie na zreteľný štvorhviezdičkový štandard. Okrem toho budujeme celkom nové kongresové centrum so šiestimi sálami – z toho s jednou veľkou multifunkčnou, s možnosťou rozdelenia na tri. K tomu dva rokovacie salóniky pôvodné, takže po rekonštrukcii bude pre firemné akcie k dispozícii osem rokovacích priestorov plus veľké foyer. Súčasťou rekonštrukcie bude aj hotelová reštaurácia a pribudne nová Lovecká reštaurácia.

Veľká rekonštrukcia znamená aj veľké výdavky...
Rekonštrukciu financujeme úverom, čiastočne z  eurofondov v rámci programu zvyšovania konkurencieschopnosti a tiež z vlastných zdrojov. Samozrejme, ide o záväzky, ktoré nás viažu. V budúcnosti sa budeme musieť poriadne obracať a už teraz intenzívne pracujeme na predaji a marketingu.

Získať úver dnes zrejme nebolo jednoduché.
Bez dobrých ekonomických výsledkov by sme nemohli renovovať, nezískali by sme úver. Bolo nám povedané, že sme jeden z mála hotelov, ktorému sa to podarilo. Celý proces vybavovania úveru trval niekoľko mesiacov a nebol vôbec jednoduchý.

Ako sa zvýšené náklady na renováciu odrazia v cenách izieb?
Ceny izieb, ktoré nie sú predmetom rekonštrukcie, nepôjdu hore. Dokonca uvažujeme o znížení ceny o 10 %. Doteraz bola pultová cena izby Panorama 99 eur. Nové izby budú mať väčšiu plochu a kvalitnejšie vybavenie. Sú robené v rakúskom štýle, dlhšia predná časť s balkónom bude obývacia, na druhej strane bude spálňová časť a zázemie. Máme i niekoľko nových tematických izieb s nadštandardným vybavením, a to sa odrazí aj na ich cene. Napríklad izby ako Red and Withe, Black and White alebo Horalská izba, na ktorých interiéri sa podieľal architekt Jaroslav Koš, budú ponúkané za cenu okolo 125 – 180 eur. Luxusné apartmány, z toho dva mezonetové, budú rozlohou väčšie s nadštandardným vybavením a samozrejme budú aj drahšie.

Ako ste tvorili nový cenník?
Cenotvorba nie je jednoduchá záležitosť. Ide vždy o pomer kvality a ceny za poskytované služby, čo sme sa pri tvorbe nového cenníka snažili docieliť. Ceny hotela so 4* by mali primerane zodpovedať tejto kategorizácii. Je zlé, ak sa 4* hotel predáva za cenu 2*. Niečo tam nie je v poriadku, pretože klientela je ochotná zaplatiť za kvalitné služby, musia však byť naozaj kvalitné. Na druhej strane môže byť chyba aj v manažmente. Je degradovanie služieb, keď sa hotel so 4* predáva za 30 alebo 40 eur za izbu.

Kedy plánujete znovuotvorenie hotela?
Ubytovaciu časť s detským bazénom by sme chceli otvoriť v decembri. Saunový svet a kongres v januári. Každý tvrdí, že sú to ambiciózne termíny, ale ako sa hovorí – čas sú peniaze. Teraz sa snažíme urobiť všetko v predsavzatej kvalite a dúfame, že termíny dokončenia nám vyjdú.

V akom horizonte očakávate návratnosť vynaložených finančných prostriedkov?
Momentálne je úver rozpočítaný na 15 rokov, kedy by sa nám mali náklady vrátiť. V hotelierstve je to dlhé obdobie, pretože aj počas tých 15 rokov budú potrebné investície, napríklad na obnovu interiéru a podobne.

V minulosti ste pripravovali projekt Orlie hniezdo – výstavbu apartmánových domov na Táloch.
Projekt je v súčasnosti pozastavený. Štúdia je veľmi dobre spracovaná, preto ju plánujeme zrealizovať neskôr. V projekte boli dva apartmánové domy a chatová osada. Na menší apartmánový dom Zuna je vypracovaný realizačný projekt, ktorý by sme chceli zrealizovať. Vzhľadom na lokalitu, v ktorej sa nachádza, je s 33 apartmánmi zvládnuteľný. Teraz však preň nie je na realitnom trhu najvhodnejšia doba, budeme musieť rok počkať. Uvidíme, ako sa bude situácia vyvíjať ďalej.

Časté vrásky na čele spôsobujú hotelierom aj neplatiči, aké máte skúsenosti vy?

Používame rezervačný a ubytovací systém Fidelio, ktorý nám umožňuje neplatičov alebo osoby, s ktorými bol problém, umiestniť na čiernu listinu, aj keď ich tam nie je veľa. Veľa klientov platí bezhotovostne platobnými kartami, vtedy robíme ich autorizáciu vopred. Klient vie, že už je v systéme podchytený, a preto veľké problémy nemáme.

Prečo práve na vašich pleciach zostala ekonomická zodpovednosť za rodinný podnik?
Niekto musí mať v rukách ekonomické opraty. Vždy som mala pozitívny vzťah k číslam. Je mojím koníčkom robiť rozbory, porovnania, sledovať konkurenciu a „hrabať“ sa v číslach.

Máte radu, ako zabezpečiť ekonomicky úspech hotela?
Hotelier má hľadať identitu hotela. Dôvod, prečo práve k nim má hosť zavítať a vrátiť sa. Nedá sa to uniformovať, pretože každé zariadenie je iné a má iné danosti. Hotelier sa ich musí snažiť vyzdvihnúť. Keď nijaké neobjaví – nemá históriu, zaujímavé okolie, mal by si vypracovať jedinečný produkt. Klient hľadá niečo nové. Keď objaví, čo inde nenájde, vracia sa. Práve kvôli tej maličkosti, ktorá ho teší a ktorá je mu príjemná.

Čo je tou danosťou u vás v Partizáne?
Tým, že sme rodinný hotel, je to celková ústretovosť voči klientovi a prístup k pracovníkom. Zaujímavá lokalita, množstvo ponúkaných produktov, stále niečo vylepšujeme, rekonštruujeme. Máme klientov, ktorí k nám chodia už generačne. Chodili k nám ich starí rodičia a teraz už chodia aj vnuci. Je príjemné počúvať, že vidia, ako sa stále zlepšujeme, každý rok prinášame niečo nové a niečím novým prekvapíme.

Aké sú vaše ďalšie plány?

Plánujeme ďalšie investície do priľahlého okolia, aby popri kvalitnom hoteli vzniklo príjemné prostredie na všestranný oddych. Naším cieľom je dobudovať hotel Partizán na takú úroveň, aby v hodnotení bol zaradený medzi prvú desiatku hotelov na Slovensku, teraz sme myslím na 15. mieste. Boli by sme veľmi radi, keby sa nám to podarilo do troch rokov.

A v prístupe k zákazníkovi?
Ponúknuť mu ešte viac, ako sme ponúkali doteraz – väčší rozsah ponúkaných služieb a profesionálny a úctivý prístup personálu. To je alfou a omegou každého dobrého zariadenia. Jedna z dôležitých investícií je práve investícia do ľudských zdrojov. Pretože hotel môže byť pozlátený alebo dokonca zlatý, darmo, ak sa tam klient necíti dobre, ťažko sa bude vracať. Budeme sa teda venovať vzdelávaniu pracovníkov v súlade so štandardmi hotela. Aby klient po príchode do hotela dostal od každého zamestnanca informácie o všetkých ponúkaných službách, o zaujímavostiach v okolí, o dopravných spojoch atď. Neočakávam, že ich vysypú z rukáva, ale všetkých vedieme k tomu, aby hosťovi nepovedali „neviem“. Aby vyšli klientovi v ústrety a snažili sa mu vyhovieť. Samozrejme, úsmev na tvári, ochota osloviť klienta menom, pozdraviť sa.
To je základ slušnosti, ale nie všetci pracovníci si to uvedomujú.

Viesť rodinný hotel nie je vždy jednoduché, v čom vidíte úskalia takéhoto podnikania?

Obrazne povedané 24-hodinová zmena. V hoteli aj bývame. Na jednej strane vieme o všetkom čo sa deje, na strane druhej nemôžeme nikdy úplne „vypnúť“. Preto sa snažíme aspoň niektoré dni z hotela odísť. Chodu hotela sme ako rodina doteraz podriaďovali všetko, máme tri deti, dve z toho pracujú v našom hoteli s partnermi. Dcéra žije a pracuje v zahraničí, ale komunikuje s nami takmer každý deň. Hotelierstvo nám aj s manželom prirástlo k srdcu a keby sme teraz mali odísť, neviem, čo by som robila.
Hotel každý deň prináša nové situácie, ktoré sa neopakujú a vy ich musíte riešiť, či je to vo vzťahu ku klientovi alebo k pracovníkom. Najskôr musíte vybaviť hardvér, a potom doladiť softvér. Samozrejme, vznikajú aj situácie, kedy toho človek má dosť. Ale je to práca, ktorú keď chcete robiť, musíte robiť s láskou, inak to nejde.

kontakt

Fakturačná adresa: Kopanice 709/9D, 010 07 Žilina, Slovenská republika
IČO: 36693995, DIČ: 2022267643, IČ DPH: SK2022267643, Spoločnosť je zapísaná v OR SR Žilina, oddiel Sro, vložka č. 18197/L
PODROBNEJŠÍ KONTAKT |   FACEBOOK