16. December 2017 hotelier
Baner_hotelier

Hodená rukavica, ochota komunikovať, otvorenosť, časový stres či naopak voľný čas a potreba spoločnosti... dôvodov, ktoré privedú hosťa na barovú stoličku, môže byť viacero. Vždy je však namieste vaša snaha, aby sa mu na nej sedelo čo najpohodlnejšie.

V hotelovom loby, v reštaurácii ani v bare si hosť túžiaci po súkromí za barový pult zvyčajne nesadne. Taký hosť si drží odstup, má svoj svet, kde vás nepustí a svoj príbeh vo vašej reštaurácii si píše sám. Tu je vašou úlohou vytvoriť mu nenápadnú kulisu so všetkým komfortom.
Potom je tu však hosť, ktorý sa vám chce pozerať rovno do očí. Ten vás naopak rád do svojho príbehu prizve. Je otvorený, chce nadviazať dialóg, komunikovať, chce byť bavený. Preto dobrý barman musí byť nielen skvelý mixológ, ale najmä extrovert, ktorý vie, kedy, ako a o čom nadviazať rozhovor... o tom však niekedy inokedy. Lebo nemenej dôležité je, aby sa hosťovi pri barovom pulte nielen dobre rozprávalo a pilo, ale aj pohodlne sedelo – len tak sa od vás nebude ponáhľať.

Stolička musí „sedieť“

Dôvodov, prečo si hosť predĺži pobyt v našom zariadení a prirodzene zvýši konzumáciu, je prirodzene viac, pohodlné sedenie je však na jednom z prvých miest. Z ergonomicky prepracovanej stoličky, ktorá človeku „sadne“, sa nikomu nechce odchádzať. Zato rozheganá či nestabilná barová stolička môže byť – vedome či podvedome – príčinou, prečo hosť znervóznie a príliš sa u nás neohreje. Aká by teda mala byť? Predovšetkým bezpečná a stabilná – nechcete byť predsa zodpovední za úrazy vašich hostí.

Drevo a textília, chróm a koža, farebný plast, ohýbaná preglejka, hliník, ratan, stoličky stohovateľné, s podrúčkami či bez nich, s liatinovými podstavami, mobilné či upevnené, jednoduché drevená či špeciálne barové kresielka, ktoré sa samy vrátia do svojej pôvodnej polohy... Máme stovky možností a kombinácií a pri dnešnej širokej ponuke v akomkoľvek segmente na trhu je neraz problémom vybrať si.

•    Vzdialenosť medzi spodnou hranou pultu a vrchom sedadla má byť od 23 do 30 cm, všeobecne odporúčaná vzdialenosť je cca 27 cm.
•    K  barovej stoličke vysokej 72 –  87 cm prislúchajú pulty vysoké 100 – 115 cm, najčastejšie je výška pultu 110 cm a barovej stoličky 76 cm.
•    Sedák má byť presne vo výške sedu, pričom priemerná výška človeka sa ráta 175 cm.
•    Vzdialenosť medzi jednotlivými stoličkami má byť 60 cm.

A čo dizajn?

Zariaďovanie nie je ako matematika, kde je správne riešenie len jedno. Okrem pár základných zásad tu pevné pravidlá, žiaľ, neplatia. Jednota štýlu je podľa všetkých odborníkov alfou i omegou, môže byť však aj poriadnou nudou. Výnimočný dizajn a špičkové interiéry, o ktorých sa hovorí, totiž spravidla vznikajú práve porušením bežne zaužívaných pravidiel...
Drevené barové stoličky toho istého typu, ako sú jedálenské, sú prirodzeným výberom. Avšak kovové alebo celkom iné kontrastné môžu byť práve tým prvkom, ktorý dodá celému interiéru ten správny šmrnc – laik sa tu však pohybuje na tenkom ľade. Ak nemáte silne vrodený zmysel pre estetiku a dizajn, celkom ľahko totiž môžete vykúzliť katastrofu. Takže naša rada je opäť – poraďte sa s interiérovým architektom, ktorého realizácie sa vám páčia.
Veľké hotely či luxusné reštaurácie majú vždy svojho interiérového architekta a dizajnéra, neraz sú to špičkové zahraničné ateliéry. Avšak štatistiky nepustia – väčšina našich ubytovacích a stravovacích zariadení sú menšie rodinné podniky bez veľkorysého budgetu a bohatého investora. Tu majitelia trikrát obrátia každú korunku (teda euro) a neraz robia veci takzvane na kolene. A tak, ak naozaj nemôžete zaplatiť interiérového architekta ani na čiastkovú výpomoc a dizajn, nie je vašou najsilnejšou stránkou, stavte na istotu a ostaňte v štýle, v ktorom ste začali. V každom prípade si však vyberte špecializovaného predajcu so širokým výberom a skúsenosťami z profesionálnych prevádzok. Ten vám pri výbere poradí nielen s dizajnom, ale najmä s ergonomickými parametrami, ktorých zanedbanie môže poriadne skomplikovať prevádzku vášho baru. Dali sme slovo odborníkom – architektke, špecializovanému predajcovi a odborníkovi na druhej strane pultu – barmanovi.

Barový „guru“ Angus Winchester:

Barové stoličky v prvom rade musia sedieť k celkovému štýlu baru. Solídnejší, elegantný bar musí mať adekvátne sedenie, viac zábavný bar potrebuje iné stoličky. Luxusný bar znesie aj mohutné barové stoličky, akési kresielka, v inom zariadení môžu zasa len prekážať. Čím je pohodlnejší sedák, tým dlhšie u vás hosť zostane, tým viac peňazí u vás minie.
Pri nákupe treba hlavne odmerať, či sa výškou hodia k barovému pultu. Sú aj stoličky výškovo nastaviteľné – tie sú ideálne. Ak je dole na barovom pulte pripevnená tyč na vyloženie nôh, nie každá stolička sa bude hodiť, tu opierka pod nohy môže zavadzať, ľudia sa nebudú môcť dostatočne pritiahnuť k baru.
Barové stoličky musia byť najmä stabilné; stáva sa, že ľudia z nich padajú. Paradoxne tie s operadlom lákajú k opretiu dozadu, tak sa z nich padá viac! Tiež je dosť dôležitá opierka na nohy.
Stoličky ukotvené v podlahe na jednej tyči vyhovujú viac prevádzke baru, lebo sú pevné, nepadajú, neprekážajú, hostia ich nevystrkujú do uličky a podobne, treba však poriadne premyslieť ich vzájomnú vzdialenosť. Hosťom však viac vyhovujú voľné stoličky, lebo si ich môžu prisúvať k sebe, zoskupovať sa a lepšie komunikovať. Niektoré stoličky – najmä kožené a koženkové – pekne vyzerajú, ale hosť sa z nich kĺže a nebude sa mu chcieť dlho vysedávať.
Otáčateľné sedadlo je síce zábava pre zákazníka, ale baru spôsobuje skôr problémy, ako sú čašníčky zrazené z nôh náhle otočeným hosťom, chaos pred barom atď. Odporúčal by som ich použitie skôr v pokojnejšom bare.

Ing. arch. Zuzana Cambelová

Do projektov, ktoré realizujem, vyberám stoličky podľa dizajnu a ergonomických parametrov. Dôležitá je výška sedáku stoličky, ktorá súvisí s výškou barového pultu. Stolička by mala mať aj opierku na nohy, ak nie je súčasťou pultu. Medzi barovými stoličkami do nočného baru a lobby baru rozdiely nerobím, vždy záleží na interiéri, ale v nočnom bare by asi mali byť pohodlnejšie. Vo všeobecnosti dávam prednosť mobilným stoličkám pred tými, ktoré sú napevno ukotvené.

Mgr. Tomáš Janáčik, predajca barových stoličiek

O dizajne, materiáli či čalúnení majú obyčajne kupujúci pomerne jasnú predstavu. Podľa mojich skúseností býva najväčší problém zosúladiť výšku barového pultu a stoličiek.
Hlavným kritériom je, aby oči barmana a hosťa sediaceho za pultom boli v rovnakej výške. Často sa stretávam s tým, že barové pulty sú príliš vysoko, hosť na nich doslova visí, navyše to smiešne vyzerá. Takáto situácia vznikne napríklad vtedy, keď bar síce má požadovanú výšku, ale majitelia ho celý dajú z rôznych dôvodov na stupienok, preto výška narastie na 125 – 127 cm a barové stoličky sú k nemu nízke. Potom sa snažia zháňať vyššie stoličky, chcú ich nadstaviť, predĺžiť, s tými má však výrobca problém. Typizovanú stoličku nemôže „natiahnuť“, linka je nejako nastavená, ergonómia je presne vypočítaná, aby stolička bola bezpečná, stabilná a aby sa na ňu hosť bez problémov dostal.
Druhým problémom býva, že barový pult nemá presah barovej dosky, a tak si hostia otĺkajú kolená o barový pult, lebo je urobený ako stena. Odporúčaná hĺbka presahu je 22 – 25 cm. Majiteľ myslí na priestor pred barmanom, ale nie na to, čo má hosť z druhej strany. Ľudia sa potom predkláňajú, bolí ich chrbát, riešia to často tak, že sedia zboku pri pulte.
Ďalej sa často stretávam s tým, že si majiteľ necháva kúpu barových stoličiek na poslednú chvíľu pred plánovaným otvorením reštaurácie. Dodávateľ zvyčajne nemá väčší počet stoličiek na sklade, musí rátať s dobou na objednanie, čo býva 4 až 8 týždňov.
Čo sa týka konštrukcie a výdrže, najlepšia stolička je taká, ktorá má maximálny počet nožných spojov, pre stabilitu je dôležitá šírka základne. Ak sú z dreva, je treba pozrieť aj pomer preglejky a dreva, pri ohýbanom dreve je ideálne, ak sa pri základni rozširujú, vtedy sa ťažšie prevrátia. Platí to, aj ak má stolička podstavu liatiny, čím širšia, tým je stabilnejšia.
Najviac sa do prevádzok predávajú stoličky mobilné, ktoré nie sú upevnené, drevené či kovové, so sedákom v koži, koženke. V súčasnosti sú v kurze predovšetkým bielej farby čalúnenia. Sú podľa mňa do prevádzok dosť nepraktické, ale taký je dopyt.

kontakt

Fakturačná adresa: Kopanice 709/9D, 010 07 Žilina, Slovenská republika
IČO: 36693995, DIČ: 2022267643, IČ DPH: SK2022267643, Spoločnosť je zapísaná v OR SR Žilina, oddiel Sro, vložka č. 18197/L
PODROBNEJŠÍ KONTAKT |   FACEBOOK