16. December 2017 hotelier
Baner_hotelier

 Úžitkové automobily sú veľmi dôležitým prvkom pre mnohé spoločnosti z rôznych odvetví. Stoja na začiatku a konci takmer všetkých prepravných reťazcov a sú súčasťou mnohých poskytovaných služieb. Hotelový biznis nie je výnimkou.

Či už ide o transport hostí, batožiny, dovoz potravín, alebo inventáru, pre hotel sú úžitkové automobily nevyhnutnou pomocnou silou. Mnohé ubytovacie zariadenie využívajú na jednotlivé služby externé firmy. Úspornejšou možnosťou je prevádzka vlastného vozidla či vozového parku. Vďaka vylúčeniu tretej strany je táto možnosť lacnejšia na prevádzku a z dlhodobého hľadiska vedie k znižovaniu celkových nákladov.

 

Veľkosť vozového parku i typ vozidiel závisí, samozrejme, od potrieb jednotlivých hotelov. Malému hotelu je veľké nákladné auto zbytočné, ak jeho kapacitu nikdy nevyužije. Pre veľký hotelový komplex je naopak výhodnejšie prepravu uskutočňovať jedným či dvoma veľkými nákladnými automobilmi než armádou malých dodávok. Ubytovacie zariadenie v úzkych uličkách historického centra sa zase musí na menšie autá spoľahnúť z dôvodu dopravných obmedzení. Horské hotely často potrebujú automobily so zvýšeným podvozkom a pohonom všetkých kolies. Okrem vonkajších i vnútorných rozmerov a pohonu výber ovplyvňuje rad ďalších faktorov vrátane ceny.

Mnohí výrobcovia osobných automobilov ponúkajú niektoré svoje modely v úžitkových verziách. Mreža za  prednými sedadlami, úložný priestor a plechy miesto zadných okien sú základnými znakmi. Malé úžitkové automobily sú síce lacné pri kúpe i počas prevádzky, no nestačia pokryť všetky hotelové potreby. Často im musia sekundovať väčšie úžitkové vozidlá, najmä na prevoz objemnejších nákladov a vyššieho počtu osôb.
Pri väčších úžitkových automobiloch je k dispozícii množstvo jednotlivých modelov. Okrem typu nadstavby, dĺžky rázvoru a karosérie či pohonnej jednotky má zákazník na výber aj z rôznych typov náprav, usporiadania interiéru a výbavy. Kombinácia všetkých prvkov dáva naozaj širokú škálu možností. K tomu si ešte treba pripočítať doplnky, ktoré okrem prvovýrobcov predávajú externé firmy. K dispozícii sú nakladacie plošiny, mraziarenské boxy a množstvo ďalších špeciálnych typov nadstavby.

Z hľadiska nákladov sa ukazujú multifunkčné úžitkové automobily ako najlepšia voľba. Napríklad Mercedes ponúka svoj Sprinter i s čiastočne presklenou kabínou, miestom až pre šesť osôb a slušným nákladovým priestorom. Zadná lavica je navyše vyberateľná, takže sa v prípade potreby môže auto využiť kompletne ako dodávka. Podobné verzie majú v ponuke i mnohí ďalší výrobcovia.

Spoločnou prácou k úspechu

Podobne ako pri osobných automobiloch sa automobilky rozhodli pri vývoji nových modelov spolupracovať. Mnohé úžitkové vozidlá sú vyrábané v rovnakej továrni. Niektoré sa líšia len znakom na maske, výbavou a cenou. Aj ďalšie modely sú často veľmi podobné. Preto je ťažké povedať, ktorý automobil je najlepší či najvhodnejší. Konečná voľba je vždy vecou osobných sympatií, vzťahu k značke a hrúbky peňaženky.

Zníženie výrobných nákladov vďaka spolupráci sa odrazilo na nižšej predajnej cene, ktorá sa zase odzrkadlila na predajných číslach. Medzi úžitkovými automobilmi to vidieť veľmi dobre. Spolupracujúce automobilky si vo všetkých segmentoch odkrojili veľkú časť z koláča predajnosti. Ide najmä o trojicu Citröen, Fiat a Peugeot. Z tejto spolupráce vznikli až tri samostatné úžitkové typy, ktoré značky predávajú v takmer identických verziách.

V najväčšej triede úžitkových vozidiel ide o typy Citröen Jumper, Fiat Ducato a Peugeot Boxer. Trojica sa líši naozaj len kozmetickými detailmi. Okrem klasickej dodávky sú k dispozícii aj ako minibus (až 14 osôb), valník alebo podvozok s jednoduchou alebo dvojitou kabínou. Silnou konkurenciou je ďalšia trojica spoločných typov Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar. Ponukou modelov i cenovo je všetkých šesť automobilov postavených blízko seba.

Najstarším modelom spomedzi veľkých skriňových dodávok je typ Ford Transit. Vyrába sa už od roku 1965 a v súčasnosti je na trhu jeho siedma generácia. Ďalšou stálicou v tomto segmente jeIveco Daily vyrábané od roku 1978. V širokej ponuke modelov zaujme najmä terénny variant 4x4 a model EcoDaily zameraný na nízku spotrebu a emisie. Prémiovým zástupcom je Mercedes Sprinter. Volia si ho najmä exkluzívne hotely venujúce pozornosť aj malým detailom tvoriacim imidž ubytovacieho zariadenia.

Labyrint na trhu

Medzi stredne veľkými dodávkami nájdeme aj žijúcu legendu menom Volkswagen Transporter. Prvý model s týmto menom uzrel svetlo sveta už v roku 1950. Dnes sa vyrába v piatej generácii, ktorá prešla koncom roka 2009 faceliftom. I medzi stredne veľkými úžitkovými automobilmi je vidieť silnú pozíciu spolupracujúcich automobiliek. Na spoločnej platforme stojí Citröen Jumpy, Fiat Scudo a Peugeot Expert. Takmer identické automobily sú aj Renault Traffic, Opel Vivaro a Nissan Primastar. Všetky tieto vozidlá ponúkajú veľmi dobrý kompromis z hľadiska ceny, vnútorného priestoru a prevádzkových nákladov. Vybrať si medzi nimi však vôbec nemusí byť ľahké. A to isté sa dá povedať aj o niektorých konkurentoch. Ford Tourneo je odvodený od väčšieho Transitu a je ponúkaný ako minibus s maximálne deviatimi miestami. Na vrchole segmentu stojí opäť Mercedes s dvojicou Viano (osobné) a Vito (nákladné).

Najrozšírenejšou triedou sú malé úžitkové vozidlá. Sú vhodné do rôznych podmienok a ťažia najmä z nízkej ceny. Nevýhodou je malý priestor a nízke užitočné zaťaženie. Pre menšie hotely však často plne postačujú. Pri veľkých komplexoch sú zase dobrými pomocníkmi pri údržbe a preprave v rámci areálu. Trojica kooperujúcich automobiliek Citröen, Fiat a Peugeot má i tu svoju trojicu zástupcov. S modelmi Berlingo, Cargo a Partner dosahujú slušné predajné čísla. Obľúbený je aj Caddy od Volkswagenu, stále viac sa presadzuje úžitková verzia „domácej“ Škody Roomster. Pomerne mladá Dacia Logan MCV láka najmä na extrémne priaznivú cenu. V USA je veľmi silným zástupcom segmentu Ford Transit Connect.

Do všetkých podmienok

Z hľadiska vozového parku majú špecifické potreby horské hotely. Množstvo z nich má prístupové cesty neschodné pre klasické úžitkové autá, najmä v zimnej sezóne. Preto prichádzajú k slovu off-roady a špeciálne verzie úžitkových vozidiel. O prvenstvo v tomto segmente sa snaží Iveco, ktoré okrem menšieho pickupu Massif prinieslo i model Daily 4x4. Táto verzia má okrem pohonu oboch náprav podstatne zvýšenú svetlú výšku, prepracované zavesenie kolies a množstvo ďalších úprav. K dispozícii je s jednoduchou alebo dvojitou kabínou doplnenou valníkom. Samozrejme, vybaviť sa dá i ďalšími nadstavbami.

Na našom trhu sú však dva typy od Iveca v podstate jedinými sériovými zástupcami triedy. Ostatné terénne automobily už stoja na rozhraní osobného a úžitkového segmentu. Medzi osvedčené voľby patria pickupy Mitsubishi L200 či Toyota Hilux. Vynikajú dlhou životnosťou, nízkymi prevádzkovými nákladmi a všestrannou použiteľnosťou. Novinkou je Volkswagen Amarok, po dlhých rokoch prvý otvorený pickup od wolfsburgskej automobilky. Na trh prichádza s obľúbeným koncernovým motorom 2,0 TDI a štvordverovou kabínou. K dispozícii bude v rôznych úrovniach vybavenia, od základnej verzie vybavenej len základnými prvkami po takmer luxusnú Highline.

Vybavenie však nehrá pri výbere úžitkových vozidiel takú dôležitú úlohu ako pri osobných autách. Treba myslieť hlavne na to, že tieto vozidlá sú v prvom rade pracovnými nástrojmi. Navyše, množstvo zamestnancov sa k služobným autám nechová najlepšie, a preto sú investície do kvalitnejších interiérov často zbytočné.

Pozor na emisie!

Čoraz dôležitejším faktorom je ekologická stránka úžitkových automobilov. Keďže mnohé z nich najazdia ročne niekoľkokrát viac kilometrov než bežné osobné autá, každý gram výfukových plynov sa ráta. Budúcnosť leží v hybridných a elektrických pohonoch. Iveco okrem súčasného modelu EcoDaily pripravuje aj verziu EcoDaily Electric. Poháňaná by mala byť asynchrónnym elektromotorom s výkonom 80 kW. Pri plnom zaťažení by v mestskej prevádzke malo mať vozidlo dojazd 130 kilometrov, čo plne postačuje pre potreby väčšiny firiem.

Medzi priekopníkov elektrického pohonu v úžitkových automobiloch patrí firma Modec z Británie. V súčasnosti už vyrobila viac ako stopäťdesiat automobilov výhradne na elektrický pohon. Prvým naozaj masovým výrobcom elektrických úžitkových automobilov sa pravdepodobne stane Ford. Už čoskoro chce totiž na trh uviesť elektrickú verziu populárneho Transitu Connect.
Nové druhy pohonu sú veľmi dôležité v budúcom vývoji úžitkových vozidiel. Keďže majú nezanedbateľný vplyv na životné prostredie, podstatné zníženie emisií v tomto segmente je jedným z kľúčových bodov pri jeho ochrane. To isté sa, samozrejme, týka i veľkých nákladných automobilov.

 

kontakt

Fakturačná adresa: Kopanice 709/9D, 010 07 Žilina, Slovenská republika
IČO: 36693995, DIČ: 2022267643, IČ DPH: SK2022267643, Spoločnosť je zapísaná v OR SR Žilina, oddiel Sro, vložka č. 18197/L
PODROBNEJŠÍ KONTAKT |   FACEBOOK