Vyhľadávanie
Vyhľadať

Lyžovačka snov a noc v najlepšom lyžiarskom hoteli na svete

Koniec roka patrí už tradične rebríčkom, oceneniam a hodnoteniam rôzneho druhu. S klesajúcou ortuťou teplomera si čoraz väčšiu pozornosť získavajú lyžiarske strediská, ocenené prestížnou cenou World Ski Awards. Veľké finále šiesteho ročníka súťaže sa odohralo v rakúskom hoteli A-ROSA v tirolskom Kitzbüheli, kde sa zišli profesionáli z lyžiarskej a hotelierskej branže z celého sveta.

 

Vedie Francúzsko, Švajčiarsko a Rakúsko

Najlepším lyžiarskym strediskom na svete sa spomedzi 25 nominovaných rezortov stal francúzsky rezort Val Thorens www.valthorens.com. Francúzi dostali aj cenu za najlepší nový lyžiarsky hotel Farenheit Seven Courcheve www.fahrenheitseven.com. Z ceny za najlepší lyžiarsky hotel sa tešili v švajčiarskom hoteli W Vebier www.marriott.com/hotels/travel/gvawh-w-verbier/ z luxusného brandu siete Marriot. Cena za najlepší butikový lyžiarsky hotel zostala v Rakúsku, prevzali ju zástupcovia hotela Aurelio Lech, www.aureliolech.com. Najlepšie lyžiarske chalety na svete sú trojposchodové Chalet Les Anges vo švajčiarskom Zermate zo siete Elysian Collection, navrhnuté renomovaným architektom Magali de Tscharnerom. Ocenenie za najlepší nový lyžiarsky chalet na svete dostal francúzsky Chalet des Cascades www.flexiski.com/destinations/france/les-arcs/chalet-des-cascades/. Chalet s kapacitou 14 osôb a 7 izieb nájdete priamo na lyžiarskom svahu v Les Arcs. Víťazov ostatných kategórii nájdete na stránke World Ski Awards www.worldskiawards.com/winners/2018

 

Najlepší na Slovensku

Okrem svetových ocenení sa v Kitzbüheli odovzdávali aj ceny pre najlepších v lyžiarskej branži v rámci regiónov. Zo Slovenska sa pred prítomných hostí z celého sveta postavili zástupcovia troch slovenských subjektov.

Najlepším slovenským lyžiarskym strediskom sa podľa hlasujúcich hostí a odbornej poroty stala opäť Jasná, www.jasna.sk,  v Nízkych Tatrách. Víťazstvo obhájila spomedzi 7 nominovaných rezortov. O víťazstvo usilovali aj Malinô Brdo Ružomberok, Snow Paradise Veľká Rača Oščadnica, Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Vrátna Free Time Zone a Winter Park Martinky.

Najlepším lyžiarskym hotelom na Slovensku sa stal Grand Hotel Praha, www.ghpraha.sk, nominované boli aj Hotel Patria, Grandhotel Starý Smokovec a Grand Hotel Kempinski High Tatras. Titul najlepší butikový lyžiarsky hotel na Slovensku obhájil tretíkrát po sebe Hotel Fis Jasná, www.fisjasna.sk, nominované boli aj zariadenia: Hotel Liptovský Dvor, Hotel Mikulášska Chata a Hotel Tri Studničky – všetky situované v najlepšom slovenskom lyžiarskom stredisku, v Jasnej.

 

Za slovenské ocenené hotely sme oslovili Luciu Švecovú, generálnu riaditeľku najlepšieho lyžiarskeho butikového hotela Hotela Fis Jasná, ktorá prevzala v Kitzbüheli cenu spolu s majiteľom hotela Petrom Vícenom.  

Čím myslíte, že ste zaujali? 

Okrem výnimočnej polohy priamo pri zjazdovke možno aj tým, že hotel vedieme už 10 rokov ako rodinný podnik, nepatríme do žiadnej veľkej siete ani spoločnosti. Máme ku klientom takmer rodinný vzťah. Chceme im dávať to, čo aj my na našich cestách očakávame ako hostia. Z ciest si aj často nosíme inšpiráciu z oblasti gastronómie, servírovania či interiérového dizajnu, každá naša cesta je veľmi inšpiratívna. Ja ani majiteľ nie sme z hotelovej branže, ja som architektka, ale venujeme sa hotelu už od začatia stavby 14 rokov. Hoci máme bydlisko v Bratislave, trávime v hoteli veľmi veľa času. 

Čo vás napríklad v poslednom čase na cestách inšpirovalo?

Veľa sme aj v minulosti cestovali za vínom, vďaka čomu sme obohatili našu ponuku aj o iné vína, ako sú komerčné značky bežne dostupné na slovenskom trhu. Od minulého roka sme začali okrem iného dovážať champagne, prosecco a vína z Talianska. 

Tento rok oslavujete 10 rokov od otvorenia. Čo sa za ten čas v hoteli zmenilo?

Každý rok sa snažíme investovať a dopĺňať niečo nové, aby sme našich hostí niečím prekvapili. Pred tromi rokmi to bolo vonkajšie wellness, pribudla exteriérová sauna a vírivka, exteriérové fitness centrum, tento rok sme zväčšili ski bar a rozširujeme jeho zameranie na apre-ski bar v lounge štýle.

Ako sa vyvíjala vaša obsadenosť? 

Veľmi ťažko. Hotel sme otvárali v decembri v roku 2008, vtedy sa prechádzalo na euro a začala sa svetová hospodárska kríza. A prvé výdavky, ktoré ľudia obmedzia v čase krízy, sú tie na cestovanie. Takže prvé tri roky boli pre nás veľmi ťažké. Prelom začal asi po piatich rokoch, kedy hotel začal samostatne ekonomicky fungovať. 

Ako sa vám darí dnes?

Hotel Fis Jasná je sezónny hotel s hlavnou sezónou v zime, ktorá na Slovensku trvá len 3 – 3 ½ mesiaca, čo negatívne ovplyvňuje celoročnú obsadenosť, pohybuje sa okolo 55 – 60 %, čo nie je až tak veľa. Ale aj letná sezóna býva v poslednom čase lepšia, ľudia si zvykli tráviť dovolenku aj na Slovensku, hoci tržby, samozrejme, nie sú také, ako počas zimy. Aj klientela je v lete iná, má iné zvyklosti, napríklad trávi na hoteli menej času ako zimní hostia a má teda menšiu spotrebu. Letní hostia prídu večer a sú unavení. Mimo sezóny robíme rôzne balíčky aj na leto. Mimochodom, náš hotel bol pred 10 rokmi medzi prvými, ktorí začali v Jasnej robiť pobytové balíčky vrátane skipasov, polpenzií a wellness centra v cene. 

Dotýkajú sa vás aktuálne rekreačné poukazy len ako budúci príjem, alebo aj ako výdavky pre vašich zamestnancov?

Rekreačné poukazy ako pobytový hotel vítame. Máme 24 zamestnancov, takže pre nás neplatí povinnosť ich poskytovať, no napriek tomu už dávnejšie motivujeme zamestnancov pobytmi v iných hoteloch podobného štandardu, s ktorými si vymieňame vouchre. 

Čím je špecifický hotel, ktorý sa označuje ako lyžiarsky? 

Náš hotel je špecifický najmä tým, že je priamo na zjazdovke a pri sedačke. Neviem ani, ktorý iný hotel je tak blízko lanovky, ako náš. A potom sú to služby pre lyžiarov, ktoré poskytujeme našim hosťom. V hoteli nájdu servis lyží, lyžiarsku školu a požičovňu lyžiarskej výstroje na perfektnej úrovni. Zabezpečujeme im skipasy, prvotriednu gastronómiu a v neposlednej miere osobný prístup. Hostí, ktorí sa vracajú, už personál pozná podľa mena, cítia sa tu ako doma, veľa hostí si vyžaduje aj konkrétnu „svoju“ izbu. Našim bonusom je napríklad aj to, že vždy poobede napečieme čerstvé koláče, ktoré si naši hostia môžu dať gratis po lyžovačke s kávou či čajom. 

Je lyžiarsky hosť niečím odlišný oproti bežnému hosťovi?

Lyžovanie nie je moc lacný koníček, čiže sú to náročnejší hostia, vyžadujúci vyšší štandard. My ich lákame veľkým komfortom, je veľmi pohodlné ísť ráno lyžovať a nemusieť si nakladať výstroj do auta, večer zasa vykladať. Aj keď hosťa dovezie z hotela na vlek skibus, ak si zabudne na hoteli napríklad rukavice, už to nevie riešiť. Alebo keď dieťaťu začne byť zima, u nás sa môže ísť samo zohriať na izbu, pričom rodič zostane lyžovať, lebo je prakticky stále v dosahu.

 

 

Text: Zlatica Kramárová

Foto: WSA a archív ocenených zariadení

Generálny partner
Partneri