Vyhľadávanie
Vyhľadať

Svetoznáma kuchárska súťaž Bocuse d'Or na Slovensku!

Crème de la crème kuchárskych súťaží mieri po dlhých 11 rokoch na Slovensko a my budeme v novembri pri tom. Kuchári, otvorené kuchyne a profesionálna porota. To je len malá ochutnávka úžasného zážitku, ktorý nás čaká.

 Slovensko sa na dlhých 11 rokov odmlčalo z účasti na svetoznámej súťaži Bocuse d'Or, ktorá sa teší celosvetovej popularite a záujmu médií už viac ako 30 rokov.

Za všetkým teba hľadať v tomto prípade muža, Paula Bocusa. Je jednou z tvárí a predovšetkým kuchárskych hlavičiek, ktoré stáli za zrodom nouvelle cuisine. Dlhých 55 rokov si udržal vo svojej reštaurácii tri michelinské hviezdy. Charizmatický muž, skvelý nápad a krajina fantastického jedla sú hlavnými ingredienciami úspechu Bocuse d'Or. Organizáciu národného kola má pod palcom Slovenský zväz kuchárov a cukrárov na čele s prezidentom Vojtom Artzom. „Je pre nás veľká česť, že môžeme usporiadať národné kolo súťaže aj v týchto ťažkých časoch, ktoré pandémia pre gastro segment priniesla. Všetci dobre vieme, že nám v HoReCA chýba kvalifikovaný personál, radosť ľudí pracovať v reštauráciách a hoteloch vystriedal strach. Finančne nevieme pomôcť prevádzkam, ale vieme ich motivovať, priniesť trochu nádeje, že byť kuchárom je niečo úžasné. Kuchári by mali byť na svoje povolanie hrdí“, začína svoje rozprávanie prezident SZKC, Vojto Artz.

Bocuse d'Or je súťaž s prísnymi a presne vymedzenými pravidlami. „Na všetko dohliada komisia priamo z Francúzska. Každá krajina dostane tučný manuál, ktorý rieši všetko. Pravidlá samotnej súťaže a vybavenie kuchyne je tá jednoduchšia časť“, pokračuje Vojto Artz. Súťaží sa v tímoch, ktoré sú zložené z profi kuchára a jeho asistenta. Vopred sú dané hlavné suroviny, z ktorých sa pripravujú 2 súťažné jedlá. Komisia dokonca odporúča použitie určitých surovín na prílohy, ktoré sa môžu ale nemusia úplne striktne dodržať. Celá súťaž je postavená na úcte k národným kuchyniam, preto sa pri hodnotení kladie dôraz práve na regionálne špecifiká. „Súťaž preverí komplexnosť kuchára, jeho zručnosti pri používaní technológií a hlavne jeho chuť. Tá je alfou a omegou pri hodnotení“, pokračuje Vojto Artz. Nie je jednoduché vyjsť zo svojej „komôrky“ a variť pred zrakmi divákov. Aj keď majú niektoré reštaurácie otvorené kuchyne a hostia môžu nakuknúť pod ruky zručných majstrov v bielom, varenie na Bocuse d'Or je predsa len o niečom inom. „Celkom iný priestor, fotoaparáty a kamery médií, jedlo hodnotia ďalší profesionálni kuchári, ktorí už majú čosi za sebou a predovšetkým časový limit a len jeden asistent. Je to zmes, ktorá vytvára na kuchára enormný tlak v porovnaní s bežným varením v prevádzke“, objasňuje špecifiká súťaže Vojto Artz.

Súťaž nie je úspešná len kvôli výnimočnosti muža, ktorý za ňou stojí. Bocuse d'Or je ako svetový kuchársky šampionát, ktorý sa teší záujmu médií, podpore sponzorov a vo veľa prípadoch majú jednotlivé tímy aj podporu štátu. Len účasť v súťaži otvára kuchárom dvere do najlepších reštaurácií sveta, aj malý národ sa zviditeľní a dokáže prilákať turistov do svojej krajiny. Na konci dňa prinesie úžitok všetkým. Pred pár rokmi zažilo podobný boom Maďarsko. „ Bolo to pár rokov dozadu, čo maďarské štátne inštitúcie začali intenzívnejšie podporovať agroturizmus a s ním spojené aktivity. Zúčastnili sa súťaže Bocuse d'Or, investovali do národnej reklamy na podporu gastro segmentu. Dnes chodia do Maďarska turisti do michelinských reštaurácií, bývajú v 5 hviezdičkových hoteloch, míňajú viac peňazí. Má to dopad na celkovú ekonomiku krajiny. Keď to išlo v Maďarsku, nevidím dôvod, prečo by to nemalo ísť na Slovensku“ pridáva sa k nám Károly Szalai, generálny riaditeľ METRO Cash & Carry SR https://www.metro.sk/. „Fine dining reštaurácií je na Slovensku ako šafranu. Aj konanie tak prestížnej a uznávanej kuchárskej súťaže môže túto situáciu zmeniť a naštartovať zmeny“.

Práve spoločnosť METRO je hlavným partnerom národného kola. „Sme najväčší partner HoReCa segmentu, my sami sa vidíme v pozícii lídrov. Podporujeme reštaurácie top produktami, kvalitnými lokálnymi dodávateľmi ovocia a zeleniny. Hľadáme cestu, ako zabezpečiť kontinuálnu kvalitu dodávok mäsa a rýb od slovenských producentov. Je našou misiou pozdvihnúť slovenskú gastronómiu predovšetkým v oblasti kvality. Nemáte každý deň chuť a čas najesť sa v luxusnej reštaurácii. Ale chcete sa najesť dobre. To sa dá len v kvalitných reštauráciách s moderným vybavením a príležitosťami pre kuchárov ako je napríklad aj Bocuse d'Or“, pridáva sa Volkan Buyruk, obchodný riaditeľ METRO Cash & Carry SR.

Ak sa nebudeme pozerať dopredu, nič sa nezmení. Ako na strane reštaurácií, tak na strane hostí. Povedzme si otvorene, kultúra jedla je u nás stále v plienkach. Pokiaľ sa nezmenia aj hostia, ich myslenie a požiadavky na kvalitu jedla a služieb, nič sa nezmení. Je to o samotných reštauráciách a šéfkuchároch, aby sa vymanili z bludného kruhu nekvalitného jedla a služieb“, uzatvára Vojto Artz.

Neostáva nám nič iné, len držať súťažiacim palce a varešky, aby všetko zvládli a chutne navarili. Osoh z toho budeme mať všetci.

Foto: Sirha Bocuse d'Or  a SZKC

Partneri