Searching
Search

V Česku sú pravidlá fungovania jasné a na zmenu máme čas sa pripraviť, hovorí hotelierka

So riaditeľkou českého Resortu Kyčerka Velké Karlovice, ktorého súčasťou je aj Grandhotel Tatra sme hovorili začiatkom decembra, krátko po otvorení hotelov po 5-týždňovom jesennom lock-downe. Z otvorenia sa ale dlho netešili, kým sme rozhovor spracovali, Česko je od piatku 18. 12. v 4. stupni systému PES, skóre sa stále zhoršuje a naši susedia opäť plošne uzatvorili hotely. Aj v dnešných ťažkých časoch sa dá považovať za aké-také plus, že pravidlá sú jasne nastavené a zmeny v systéme fungovania sú predvídateľné, myslí si Jana Tomanová.

 

Ako prežívate pandemický rok 2020?

Musím povedať, že nebyť pandémie, tento rok by bol pre nás rekordný. Jarná vlna pandémie nás určite zasiahla, ale mali sme výborné leto, v letnej sezóne sme všetko dobehli. Hoci sme mali na jar 70 dní zatvorený hotel, ešte v septembri sme mali vynikajúce čísla a už sme aj zabudli na prvú vlnu... Kríza najviac postihla, samozrejme, biznis segment, ale individuálna klientela ju v našom hoteli plne nahradila a október bol výborný. Do toho však prišli nové opatrenia a museli sme asi na 6 týždňov zatvoriť. Vždy keď prídu aktuálne reštrikcie vlády nezostáva nám nič iné, iba sa snažiť o presun rezervácií. Po oznámení otvorenia sa nám v priebehu týždňa podarilo hotel naplniť, dnes máme určité reštrikcie, ale aj napriek nižšej kapacite sa nám určite oplatí otvoriť prevádzky.

Čo pre vás znamenali prakticky uzavreté hranice?

Máme výhodu, že sme nikdy nemali výrazný podiel zahraničnej klientely, ktorú by sme teraz potrebovali nahradiť. Po minulé roky iba Slováci tvorili 15-20 %, ale už po prvej vlne v lete ich bolo len 5 % a pri súčasnom obmedzení máme výhradne domácu klientelu. Tá nemá najmenší problém cestovať k nám päť-šesť hodín cez celú republiku niekoľkokrát do roka. Máme klientov, ktorí k nám prídu 8 – 10 krát ročne.

 

Ako u vás vyzeral jesenný lockdown?

Počas jesenného vládou nariadeného zatvorenia ubytovacích zariadení sme mali hotel uzavretý, fungovala len recepcia na skrátených smenách ako zákaznícka podpora na presmerovanie rezervácií a podobne. V Českej republike bol vyhlásený program Antivírus, ktorý prispieva v plnej výške na mzdy. Podmienkou je, že zamestnanci museli ostať doma, takmer všetci teda skončili doma na plnom príjme, aby sme mali nárok na podporu od štátu. Neskôr sa postupne realizovali drobné dobrovoľné práce. Ale ľudia boli naozaj doma, oddýchli si, kým sa 3. decembra hotel znovu neotvoril. Pri príspevkoch na mzdy je hranica, že nesmeli prekročiť 50 tisíc eur. V praxi to funguje tak, že spracovanie miezd sa posiela na úrad práce so žiadosťou o náhradu a ešte v ten mesiac dostanú ľudia peniaze.

Neviem, či ste v kontakte so slovenskými hoteliermi, lebo u nás to tak dobre nefunguje...

Áno, samozrejme, v rámci skupiny máme na Slovensku sesterský hotel Elizabeth v Trenčíne. Mám pocit, že na Slovensku je to trošku na dlhšie lakte a kompenzácia sa odvíja od minuloročných tržieb. To v Česku nie je. Tu naozaj aj osoby, ktoré pre nás pracujú na živnosť, podali v utorok žiadosť a vo štvrtok mali peniaze na účte. V rámci ubytovania sme počas prvej vlny dostali aj príspevok na neobsadené lôžko. To znamená, že 4* hotel dostal 300 Kč na lôžko, 3* 200 Kč, atď. V tejto výzve boli žiadosti ukončené ku 31. 10. a v decembri sa vyplácajú.

 

Podľa akých pravidiel v hoteli fungujete?

V Českej republike neboli až do decembra testy plošne požadované, iba pri vyhľadávaní kontaktov. Čo sa týka prevádzky hotela, musíme dbať na to, aby nebolo vo wellness priestoroch viac ako 1 človek na 15 m², takže si cez recepciu evidujeme počty, a pustíme dnu len 34 hostí. Wellness centrum aktuálne slúži len pre hotelových hostí a nikdy sa nám nestane, že je tam 90 ľudí. V reštauráciách sa musia dodržiavať rozostupy 1,5 m a pri stole nesmú sedieť viac ako 4 ľudia, ak nie sú z jednej domácnosti... ale napriek tomu, sú to detaily, hlavné je, aby mohol byť hotel otvorený.

 

Napriek situácii pôsobíte pohodovo a pozitívne, ale aj v Česku sa hotelieri búria kvôli opatreniam vlády.

Ja to chápem, lebo keby sme žili z mesiaca na mesiac, tak nemôžeme prežiť. Keď vláda oznámila spustenie hotelov, okamžite sme investovali do marketingových kampaní. Teraz si predstavte, že vložíte peniaze do kampane a ohlásia zatvorenie. My sa snažíme byť pozitívni a aj hosťom vysvetľovať aká je situácia, že fungujeme, ale je možné, že nás zatvoria, ale to budeme riešiť potom, vtedy, keď to bude aktuálne. Vždy sme sa snažili presunúť rezervácie. Samozrejme, že ani nám nie je príjemné, že prichádzame o množstvo firemných večierkov. Na druhú stranu, snažíme sa v celej tej situácii nájsť aj pozitívum. Spravili sme veľa vecí, ktoré sme odkladali. Počas prvej vlny sme postavili vodný svet bez týždňového meškania, v Hospode Kyčerka sme postavili samostatnú terasu, otvorili sme nový salónik, dorobili sme všetko, čo sme dva roky presúvali kvôli nedostatku času. Počas jesenného lockdownu sme na terase postavili separátne iglu pre hostí a najmä napojili hotel na diesel agregát, dovtedy sme cítili každý výpadok elektriny – nešli výťahy, kuchyňa, prevádzka nemohla fungovať.

 

Je u vás situácia podobná ako na Slovensku, kde stále čakáme, čo bude, aké opatrenia budú platiť?

V tomto je v Česku situácia iná, lebo metodika je jasne stanovená, takže opatrenia sú predvídateľné. Fungujeme podľa protiepidemiologického systému PES. Podľa toho, koľko ľudí je nakazených a aký je aktuálny koeficient sa regulujú pravidlá. Keď sme v zóne 3 vieme presne, čo môžeme robiť, ako môžeme organizovať vnútorné akcie a ako vonkajšie a čo bude platiť, ak sa situácia zhorší, či zlepší. Čiže nefungujeme systémom, že nevieme, čo bude. Teraz síce čakáme, ale aj to na výnimku, aby nám na Silvestra dovolili poskytovať služby o polnoci, ale inak, myslím si, že pravidlá sú úplne jasne nadiktované. Iba vláda ohlási, že z trojky prechádzame do dvojky, či do štvorky, dokonca je pravidlo, že ak sa prechádza do lepšieho stupňa, tak to vieme týždeň vopred, aby sme sa vedeli pripraviť a do horšieho tri dni. Čiže nemôžeme zo dňa na deň končiť.

 

Čo ste zmenili v hygienických štandardoch?

My sme vždy kládli dôraz na hygienu a dezinfikovali sme vybavenie hotela, podlahy, do prania hotelovej bielizne sa aj predtým pridávala dezinfekcia, takže pre nás to až taká zmena nebola, iba používame dezinfekciu vo zvýšenej miere. Ak sme predtým dezinfikovali raz, tak teraz v dvoj, alebo aj trojnásobnom množstve. Navyše dnes napríklad noviny, ktoré máme na izbách, vymieňame po každom hosťovi, aby nedošlo k prenosu prípadnej infekcie.

 

Mali ste skúsenosti s nakazenými hosťami?
Ak mám byť úprimná, neverím, že tu nikto pozitívny nebol, hoci priamu skúsenosť nemáme. My sme pre našich hostí prichystali termokameru, nenápadne umiestnenú pri vstupe do hotela a to je asi to najdôležitejšie opatrenie, ktoré sme zaviedli na všetkých našich strediskách. Každý prichádzajúci je snímaný. Keď teda hosť vchádza a mal by zvýšenú teplotu, tak ju recepčnej systém signalizuje a poprosí hosťa prejsť senzorom opätovne. V prípade, že kamera opäť signalizuje zvýšenú teplotu, požiada ho o odmeranie aj klasickým teplomerom. Je to nenápadná a diskrétna kontrola, na rozdiel od toho, keď sa pri vstupe namieri na hosťa... Stačia dve malé kamery, monitor, softvér, je to veľmi elegantné riešenie. Dokonca máme k dispozícii aj rýchlotesty, keby niekto mal horúčku a je ochotný si spraviť test. V každom prípade, hostí so zvýšenou teplotou neubytujeme, máme to doplnené aj do všeobecných obchodných podmienok a uvedené v emaili, potvrdzujúcom ubytovanie.  Je to aj kvôli ochrane našich zamestnancov a ostatných hostí. Táto termokamera je aj pred vstupom do vodného sveta, ktorý slúži výhradne pre hotelových hostí, aj tak ich chránime pred nákazou. Do tohto zariadenia sme investovali ešte v prvej vlne s tým, že to nemusí byť len ochrana proti covidu, ale proti akémukoľvek vírusu, alebo aj na meranie počtu návštevníkov a rôznych iných užitočných údajov. Zo začiatku sme sa obávali, ako budú hostia reagovať, ale fakt je, že si to 9 ľudí z 10 vôbec nevšimne. Druhá vlna nás ešte viac presvedčila, že sme sa rozhodli dobre.

 

Text a foto: Zlatica Kramárová

Partners