Searching
Search

Zlé časy pre booking.com – kvôli korone aj žalobám

Najväčší svetový rezervačný portál mal v apríli 85-percentný pokles rezervácií

Korona kríza neobišla v turistickom priemysle nikoho, ani firmy, ktoré sa vždy zdali neohroziteľné. Najlepším príkladom je koncern Booking Holdings, ktorému patria rezervačné portály booking.com a Agoda.

Booking Holdings patril medzi najziskovejšie firmy v cestovateľskom biznise, minulý rok zaznamenal hrubý zisk 4,8 miliardy dolárov. Ale súčasná situácia  dostala aj tento gigant na kolená. Ako nedávno uviedol šéf koncernu Glenn Fogel pri predstavovaní výsledkov firmy, v apríli mal portál booking.com 85-percentný pokles rezervácií oproti rovnakému obdobiu minulého roka, v marci to bolo mínus 60 percent.

V prvom kvartáli tak klesol obrat koncernu oproti minulému roku o pätinu a firma sa dostala po rokoch do červených čísiel – vykázala stratu 699 miliónov dolárov. Minulý rok pritom mala v prvom kvartáli zisk 765 miliónov dolárov. Pre zaujímavosť – za desať rokov vzrástol ročný zisk koncernu z 500 miliónov dolárov v roku 2010 na takmer päť miliárd v minulom roku.

Teraz sa ale v  holandských médiách sa objavila správa, že koncern prosí o pomoc – a to holandskú vládu. Tá mu má pomôcť s financovaním platov pre 5 500 zamestnancov, ktorí pracujú pre centrálu booking.com v Holandsku. V Amsterdame kde sídli, je dôležitým zamestnávateľom. Podľa novín Volkskrant je priemerný ročný plat zamestnanca 47 000 EUR. Koncern podľa novín dúfa, že sa mu s pomocou holandskej vlády podarí zabezpečiť dostatok likvidity až do konca roku 2021.

Následky koronakrízy však nie sú jediným problémom, ktorý bude musieť Booking Holdings v nasledujúcom  období riešiť. V nemeckých médiách sa objavila informácia, že vyše 1 900 nemeckých hotelov ide dať na koncern kolektívnu žalobu za zneužívanie svojho dominantného postavenia a chcú žiadať náhradu škody. Ide o spornú klauzulu tzv. najlepšej ceny, podľa ktorej nemohli hotely ponúkať na svojich stránkach ani na iných rezervačných portáloch ubytovanie za nižšie ceny, ako ich ponúkal booking.com.

V Nemecku síce portál túto klauzulu na základe rozhodnutia zemského súdu v Dusseldorfe už v roku 2015 zrušil a vyhodil zo všeobecných podmienok, hotely ho ale idú žalovať za jej využívanie v skoršom období – od roku 2006 do 2015, keď kvôli nej prichádzali o nemalé peniaze. Nemecké hotely sa mohli pridať k žalobe do včera 20.5.2020. Žaloba je iniciatívou nemeckej asociácie Hotelverband Deutschland, ktorá združuje 1 400 ubytovacích zariadení v krajine so 170 000 izbami (asi 20 percent z celkového počtu izieb v krajine).

 

Text: Jarmila Horváthová

Foto: Flickr a Unsplash

Partners