Vyhľadávanie
Vyhľadať

Jozef Bendžala: Rok nedelíme na sezónu a mimosezónu

Ikonický Hotel Patria na brehu Štrbského Plesa patrí medzi hotelové stálice Vysokých Tatier. Pozná ho asi každý, čo len trochu scestovaný Slovák, tak isto ako každý, kto sa pohybuje v branži pozná jeho riaditeľa, exprezidenta Asociácie hotelov a reštaurácií SR Ing. Jozefa Bendžalu. Časopis Hotelier mu položil zopár aktuálnych otázok.

Vítate zníženie DPH na ubytovacie služby?

Určite áno. Konečne sa dlhoročná práca a iniciatíva slovenských hotelierov podarila. Dúfam, že zníženie prispeje aj k rozvoju cestovného ruchu na Slovensku, veď sa len pozrime na susedné krajiny ako Česká republika, Poľsko či Rakúsko. Z Rakúskych hotelov čerpám inšpiráciu a nové nápady, ktoré sa snažím premietnuť aj do nášho hotela.

Čo konkrétne bude znamenať pre váš hotel? Budete mať priestor napríklad na inovácie v rámci hotela?

Sčasti to pomôže rozvoju hotela či zamestnancov. Priebežne renovujeme hotelové izby, tak, aby sme stále dokázali ponúkať kvalitné hotelové služby. Podarilo sa nám pribudovať niekoľko apartmánov a z pôvodných izieb sme urobili izby, ktoré sú väčšie a poskytujú vyšší štandard pre našich hostí.

Aká je štruktúra vašej klientely?

Pre svoju perfektnú lokalitu je hotel vyhľadávaný nielen turistami, ale aj firemnou klientelou, ktorá hľadá určitý únik z ruchu mesta. Cez týždeň sme vyťažení prevažne rôznymi konferenciami či školeniami. Víkendy a sviatky patria hosťom, ktorí prídu do Tatier za oddychom, či už sú to páry alebo rodiny s deťmi.

Odkiaľ k vám prichádzajú hostia?

Máme prevažne hostí zo Slovenska, teší ma, že môžeme byť jedným z článkov domáceho cestovného ruchu. Máme mnoho hostí, ktorí sa k nám počas roka vracajú, napríklad na významné udalosti v roku ako sú sviatky a predĺžené víkendy. S hotelovými hosťami sa nám darí budovať priateľské vzťahy, čo prispieva k tomu, že sa k nám radi vracajú. Ďalej k nám prichádzajú hostia aj zo susedných krajín.

Ste spokojný s obsadenosťou hotela aj v mimosezóne?

V skutočnosti sa naša obsadenosť hotela nerozdeľuje na sezónu a mimo sezónu. Som rád, že hotel má sezónu počas celého roka, takže „sezónu“ aj „mimosezónu“ hodnotím veľmi pozitívne, napríklad počas októbra sme mali priemernú obsadenosť hotela 64 %.

Mení sa správanie klientely?

Myslím si, že áno. Zmena je viditeľná najmä v tom, že hostia sú náročnejší. Viac cestujú,  veľa vidia a zažijú, viac hodnotia. Tým pádom sú ich očakávania omnoho vyššie ako v minulosti. Navyše, digitálna doba všetko zrýchľuje a na to musíme byť pripravení. Napríklad naša webová stránka a online komunikácia prešla inováciou, tak, aby bola jednoduchá a poskytla hosťom to, čo potrebujú a na čo sú zvyknutí. Tiež registrujeme práve spomínaný rastúci trend cestovania počas predĺžených víkendov, ktorých sme mali tento rok v kalendári niekoľko.

Aktuálnou témou súčasnosti je kríza na trhu práce. Ako sa vás dotýka?

My máme viac-menej máme stabilný pracovný kolektív. Určitá fluktuácia tu, samozrejme, je, ale je to stále v zdravej norme. Pre zamestnancov hotela máme k dispozícii aj ubytovanie, či iné benefity. Snažíme sa našim zamestnancom vytvárať tiež príjemné pracovné prostredie.

Ako?

Na pracovisku si udržujeme priateľské, ale zároveň profesionálne vzťahy. Usilujeme sa viesť zamestnancov k tomu, aby mali našich hostí radi a aby videli vo svojej práci zmysel a bavila ich. Poskytujeme predsa služby a pracujeme s ľuďmi, bez toho to nejde. Snažíme sa aj o rozvoj zamestnancov vo forme rôznych školení a seminárov. Vzdelávanie je v našej brandži nesmierne dôležité, pretože dnes sa všetko veľmi rýchlo rozvíja a my musíme byť na to pripravení.

Neďaleko hotela prevádzkujete reštauráciu Koliba, ako sa jej darí?

Kolibe sa darí dobre, ľudia majú radi slovenské tradičné jedlá a to nás teší. Navyše jej lokalita je perfektná. Koliba už má svoju klientelu, ktorú tvoria hoteloví hostia, ale aj široká verejnosť, ktorá si rada pochutná na dobrých domácich jedlách...

Aké novinky pripravujete v hoteli?

Plánujeme rozšíriť a zvýšiť kapacitu nášho wellness. Prezradím, že nám pribudne vonkajšia oddychová zóna a vnútorné a vonkajšie fitness.

 

Text: Lea Lisá

Foto: archív hotela a redakcie

Generálny partner
Partneri