Searching
Search

Lucia Arbetová: Hotel je diagnóza – buď ho milujete, alebo nenávidíte

Zmeny, ktoré sa udejú v hotelovom zariadení, sú zaujímavé pre hosťa, ale náročné pre manažérov a zamestnancov. Čo znamenala pre manažéra hotela?

Pod novou značkou Vienna House vznikli štyri línie – mestské a rezortné hotely, Vienna House easy (vrátane Vienna House Easy Chopin Bratislava), Vienna House, andel´s by Vienna House a angelo by Vienna House. Pre mňa osobne, ako aj pre našich zamestnancov, a pre všetkých manažérov v našej sieti, zmena znamenala najmä veľa práce. Ale tiež príležitosť a výzvu prispôsobiť celkovú atmosféru v hoteli a predovšetkým spoločných priestorov tímu, ktorý tu mám vytvorený. Je pre mňa veľmi dôležité, aby sa nielen hostia, ale aj zamestnanci cítili v práci dobre. Aj keď tento rebranding nebol mojím prvým, prvýkrát som sa ho zúčastnila úplne od začiatku. Bol to osemmesačný proces, kde sme naozaj vlastnými „hlavami“ vymýšľali čo a ako budeme definovať, kreovať, ako by bolo to či ono najlepšie a či je to aplikovateľné pre všetky hotely...

Veľká debata bola napríklad pri štandardoch úpravy a oblečenia. Čo sa „nosí“ v Berlíne je niekedy nepredstaviteľné v menších mestách a opačne. Ale aj také zdanlivo jednoduché veci ako sieťové promotions alebo káva pri odchode či prítomnosť GM v lobby sa preberali zo všetkých možných pohľadov, a každý si mohol povedať svoje. Ale nebola to vždy len zábava :). Každý rebranding je veľká, obrovská práca, ale keď má človek možnosť do toho procesu zasiahnuť, vie si veci upraviť, aby dávali význam, a potom vidí výsledok, je to radosť.

Ako pocíti túto zmenu hosť?

Už v názve máme Vienna House Easy, takže všetky zmeny týkajúce sa rebrandingu sa plánovali a plánujú v prvom rade s ohľadom na hosťa. Bol to dlhý proces, ale vždy sme sa chceli vcítiť do potrieb hosťa, aby u nás cítil, že je o neho postarané, bol pozitívne prekvapený, zmeny pre neho boli jednoduché a on sám sa nemusel nad nimi zamýšľať a pocítil ich len v tom pozitívnom zmysle.

Čo to znamená v praxi?

Vo všetkých hoteloch aj v našom platí princíp hostiteľa, osobný prístup s otvoreným lobby, dodržiavanie domácej atmosféry, oživenie interiérov aj konferenčných miestností. Zrýchlili sme internet, zjednodušili veľa procedúr, napríklad elektronická svetová tlač zadarmo, informácie pre hosťa v podobe mobilnej aplikácie namiesto obsiahlych kníh v izbách, a najmä pretrénovali a sústavne trénujeme celý personál, na ktorom každá služba stojí a padá. Pripravujeme rozšírenie domácej ponuky gastronómie, realizovanie technických vymožeností ako rýchlostný internet zadarmo, služby concierge na webe či mobilný check in/check out. Prirodzene, nový dizajn značky, svieže farby, nové propagačné materiály a interaktívny, nový web. Novinkou je aj dôraz na mobilitu, zavádzanie parkovísk pre bicykle či nabíjacie stanice pre elektromobily.

Ako sa zmena dotkne kuchyne?

Čo sa týka služieb reštaurácie, nemáme ambície konkurovať reštauráciám v centre a očakávať zástupy turistov, ale zakladáme si na tom, že naša ponuka jedál a nápojov je čerstvá, všetko je pripravované priamo u nás. Naši hostia sa tu môžu vždy chutne a domácky najesť. Sústreďujeme sa prevažne na regionálne produkty a na ponuku domácej „maminej kuchyne“  s dôrazom na drobnosti. Napríklad pri raňajkách to znamená dobrý domáci džem, výborné domáce pečivo, koláčiky, ponuka pre deti, a výlučne lokálne a regionálne produkty a špeciality. Pri hlavných jedlách je novinkou ponuka poctivých halušiek, ale napríklad aj leča či vegetariánskych, vegánskych jedál alebo rôznych druhov tradičných aj ochutených pív od slovenského výrobcu.

Ste skúsená hotelierka, zmena je život a tých zmien vo vašom živote nebolo málo…

Svoj profesionálny život vnímam ako správnu kombináciu šťastia a driny :). Začínala som na recepcii v hoteli Dukla Bratislava (terajšie Apollo) a po návrate z materskej dovolenky tam už však bolo toľko zmien, že som sa rozhodla odísť. Dostala som možnosť pracovať na recepcii vo vtedy veľmi populárnom Boteli Gracia na brehu Dunaja. Keďže som mala malé dieťa a vyhovovalo mi pracovať v nočných zmenách, nastúpila som ako nočná recepčná.

Po trinástich rokoch, v roku 2007, som odtiaľ odchádzala ako hotelová manažérka, mala som na starosti recepciu, sales, čiastočne HSK a spolupodieľala som sa aj na vypracovávaní ponúk F & B. Vtedy, v roku 2007, som mala pocit, že už mám hotela dosť a odišla som do jazykovej školy Berlitz Slovakia, kde som pôsobila ako obchodná manažérka...

Ale do hotelierstva ste sa opäť vrátili.

Áno, je to tak. Lebo hotel je diagnóza, pozná to asi každý, kto v hoteli pracoval. Buď ho milujete, alebo nenávidíte, čiže mi, samozrejme, začal chýbať.

Ktorý hotel vás zlákal?

Po šiestich mesiacoch v Berlitzi som vďačne prijala skvelú ponuku nastúpiť ako PR a marketingvá manažérka do Radisson SAS Carlton Hotela v Bratislave. Po piatich rokoch, rebrandingu na Radisson Blu, vytvorení city organizácie, keď sme mali spoločný manažment pre dva hotely siete Rezidor v Bratislave, čiže Radisson Blu Carlton aj Park Inn Danube,  a troch rokoch ako zástupca riaditeľa obchodu a marketingu, som prijala  ponuku španielskej spoločnosti Abba pracovať pre nich ako obchodná riaditeľka na Slovensku. V tom čase mali ešte v pláne rozrastať sa, bola to výzva. Nový hotel, nová značka... a pri tejto rekapitulácii si uvedomujem, že to bolo opäť len šesť mesiacov.

Odtiaľ už viedla vaša cesta na súčasnú pozíciu?

Áno, koncom roka 2012 prišla ponuka od siete Vienna International Hotel Management, a tak som v januári 2013 nastúpila ako generálna manažérka/riaditeľka do krásneho farebného hotela Chopin pri letisku v Bratislave, ako jeho prvá riaditeľka. A som rada, že som bola pri ďalšom rebrandingu hotela, práve tohto, vďaka ktorému sme dnes už Vienna House Easy Chopin Hotel urobili ešte farebnejší.

 

Text a foto: Alžbeta Capková

Partners