Searching
Search

Reklama, ktorá predáva - Ľubomír Šimko

Internet kraľuje. Znamená to, že je klasická reklama mŕtva?

Určite nie je mŕtva, len je drahá. Ale tak, ako pri každom produkte, aj pri reklame je oveľa priaznivejšia cena pri dlhodobej kampani, ako pri kúpe jedného reklamného vstupu.

 Aká je účinnosť klasických druhov reklamy?

To sa práve oproti online kampani oveľa ťažšie vyhodnocuje. Ale všeobecne platí, že do marketingu treba investovať dlhodobo. Vždy je dobré využiť čo najviac reklamných kanálov. Tak funguje reklama – z čím viac zdrojov na človeka pôsobí, tým ho viac dokáže ovplyvniť. Navyše každý kanál oslovuje inú cieľovú skupinu a má iné možnosti.

Myslíte si, že internet vytlačí klasické formy reklamy?

Určite nie. Výhodou internetovej reklamy je však okrem merateľnosti aj to, že dokáže odkazovať na priamy predaj. Používateľ, ktorému sa na internete objaví zaujímavý článok, alebo post, sa dokáže priamo prekliknúť a urobiť rezerváciu. A to je dnes v popredí – priamy nákup online.

Na čo dnes počuje slovenský klient?

Treba viac využívať online sociálne médiá, influencerov. Hľadať priame formy online predaja tak, aby hotely dokázali brať svojich hostí rezervačným portálom a neplatili zbytočne provízie.

Prejdime k internetovej reklame, konkrétne k novinkám, ktoré zaviedol na Slovensku Facebook, ako v jednej z testovacích krajín, keď sa príspevky firiem nezobrazujú na časovej osi používateľov. Ako vidíte túto zmenu?

Myslím si, že si ľudia na nový spôsob návštevy svojich obľúbených stránok zvyknú a budú si bežne prepínať Prieskumníka. Sami vidíme, že správanie sa ľudí na tejto najobľúbenejšej sociálnej sieti sa zmenilo a naši priatelia už nepridávajú toľko súkromných príspevkov. Aj ja si dnes automaticky prepnem Prieskumníka, aby som videl, čo komunikujú moje obľúbené stránky.

Ja však beriem sociálne siete ako regulérny marketingový kanál, kde si treba platiť za príspevky. V súčasnosti nič nie je zadarmo. Ceny reklamy na sociálnych sieťach sú však na Slovensku ešte veľmi prívetivé.
Nedávno sme nastavovali kampaň pre istú austrálsku firmu, a tam boli ceny neporovnateľne vyššie. Kde sme my na Slovensku platili za určitý dosah 10 eur, tam to bolo okolo 100 austrálskych dolárov.

Myslíte, že túto výhodu firmy na Slovensku využívajú?

Myslím si, že nie. Ešte stále je veľa firiem, ktoré vôbec nepoužívajú ani Facebook, Instagram ešte menej. A práve to by mohla byť jedna z ciest pre hotely.

Čo je podľa vás dôvodom?

Väčšinou je to tým, že marketing má na starosti niekto popri svojej práci. Nie je to činnosť, ktorej by sa však mal primárne venovať, iba vedľajšia popri desiatich iných. A nie sú to odborníci. Nevedia sa orientovať v nových trendoch. Ideálne je si na marketing zaplatiť agentúru alebo aspoň poradenstvo.

Čo je trendom v internetovej reklame?

V súčasnosti vzrástla obľuba influencerov. Sú to ľudia, ktorých na sociálnych sieťach sledujú tisícky fanúšikov. My sme v agentúre pracovali s influencermi už dávno, ešte pred tým, ako prišiel ich boom. Vtedy bolo množstvo z nich známych vo svojej komunite, kde sa pohybovali. Dnes je ich vplyv vďaka sociálnym sieťam širší.

Je efektivita spolupráce s influencerom merateľná?

Áno, možností je niekoľko. Napríklad sa použije špeciálny kód, ktorý komunikuje práve on. Prostredníctvom kódu zákazník dostane nejaký bonus navyše. Alebo môžeme sledovať návštevnosť na webe počas kampane, výšku tržieb a pod.

Má táto spolupráca nejaké úskalia?

Spolupráca by mala mať jasnú stratégiu. Nielen pridávať prvoplánové fotky – influencer u nás v hoteli. Samozrejme, treba poznať aj trh a výšku odmien influencerov. Nech je kampaň nielen efektná, ale aj efektívna.

Ako začať spoluprácu s influencermi?

Jedna možnosť je obrátiť sa na agentúru, ktorá s nimi spolupracuje. Druhou možnosťou je vytypovať si ich na sociálnych sieťach a osloviť.

Influencermi sú však nielen známe osobnosti, ale aj v rámci médií neznámi blogeri. Ako ich nájsť?

Treba sa spýtať svojho okolia a vytypovať si, koho by mohla sledovať vaša cieľová skupina. Alebo tráviť viac času na sociálnych sieťach, tam sa k nim dostanete. Ďalšia možnosť je navštíviť konferenciu na tému influencer marketingu, kde ich môžete aj stretnúť. Veľký efekt však môžu priniesť aj mikroinfluenceri. Nie je vždy nutné zapájať iba tých, ktorí majú desiatky tisíc followerov.

Napríklad alkoholové značky často využívajú ako influencerov barmanov. Ovplyvňujú iba ľudí, ktorí sedia u nich v bare, ale sú tým prvým človekom, s kým hostia prídu do kontaktu. Ak majú pozitívny vzťah k tej značke, tak ju hosťovi odporučia.

O čom je dnes svet reklamy vo svete a u nás?

Každý trh je iný, aj v rámci štátov. Už napríklad inak reaguje český klient ako slovenský, a to naprieč celým portfóliom produktov, nielen v cestovnom ruchu.

Napríklad?

Česi sú napríklad viac cenovo senzitívni, viac reagujú na akcie a zľavy, Slováci si zase radi zaplatia lepšie služby, prémiovosť, radšej uprednostnia značku a známe meno, než by išli po cene.

Vaša agentúra sa dostala do povedomia najvirálnejšou kampaňou v rámci Slovenska pre SAD Žilina.

Áno, skvelé bolo, že sme ju dostali zadarmo do všetkých hlavných mienkotvorných a bulvárnych médií a hlavných správ.

Ako sa vám to podarilo?

Faktorov bolo niekoľko. Začalo sa to správnym načasovaním. Reklamu sme vypustili v tzv. uhorkovej sezóne, keď nie je moc o čom písať. V príbehu sme bežné povolanie šoférov pretavili do polohy hrdinov. S tým, že sme to spojili so známym seriálom, tak to publiku prišlo ako vtipná recesia od firmy, od ktorej by to úplne nečakali. Bolo to reklamné video, ktorým sme odštartovali ich komunikáciu na sociálnych sieťach.

Neviem si celkom predstaviť, ako takéto video používali v hlavných správach...

Médiá si prestrihali video a púšťali časti spotu, doplnené rôznymi anketami a rozhovormi s vodičmi autobusov a cestujúcimi.

Ako si predstavujete úspešnú hotelovú kampaň?

Je dôležité zamerať sa na cieľovú skupinu, pre ktorú je hotel určený. Podľa toho nastaviť správnu stratégiu. Vybrať vhodné marketingové kanály, cez ktoré budeme komunikovať.
Ak cielim na rodiny s deťmi, tak budem využívať portály, kde sa združujú mamičky, cez sociálne siete, médiá a printy pre ne určené, až po využitie influencerov z tejto skupiny.

Čo je dôležité pre úspech kampane?

Určite správne zvolená stratégia a konzistentnosť. Marketing by mal priamo spolupracovať s obchodným oddelením. Marketér je akási „predĺžená ruka“ predajného tímu. Ak má hotel predajcov, ktorí sa zameriavajú na biznis klientelu, marketing by mal byť cielený práve na túto skupinu.

Vaša marketingová rada pre hotelierov?

Vyčleniť si ročný budget na marketing. Vybrať si v rámci roka marketingové kanály – do čoho a kedy investujeme. Nerozhodovať sa ad hoc. Investovať do reklamy aj vtedy, ak je hotel úspešný a má dobrú obsadenosť, aj ak má slabšie obdobie. Nesnažiť sa znižovať rozpočet na reklamu, keď sa nedarí. Na konci roka marketing zhodnotiť a na základe toho nastaviť plán na budúci rok.

A nejaký online tip?

Vždy treba využívať nové marketingové kanály. Lebo keď ste prví, ľahšie sa buduje svoje publikum. Výsledkom je konkurenčná výhoda oproti ostatným.

Ako si vy vyberáte hotel?

Ja osobne podľa hodnotení na internete a odporúčaní blogerov. Oceňujem, keď mi ubytovanie poskytuje nejakú pridanú hodnotu. Alebo si pozerám rôzne rebríčky, ako najviac cool alebo najzaujímavejšie hotely v rámci sveta.

Text: Zlatica Kramárová

Foto: archív ĽŠ

Partners