Searching
Search

SEO v digitálnom marketingu tvorí podstatnú časť

Že ste o tomto pojme ešte nepočuli? Alebo, naopak, počuli a nikdy ho neriešili, či dokonca sa báli pustiť sa do toho? Urobili ste veľkú chybu! Byť na sociálnych sieťach je „nice to have“, no pokiaľ vám dobre nefunguje vaše vlastné webové sídlo, výsledky sa nedostavia.

O aký výsledok ide, je naozaj rôznorodé. Pre niektoré prevádzky môže byť výsledkom poznateľnosť značky (brand awareness), ktorá je kľúčová v prvých mesiacoch nového produktu na trhu. Pre iného to môže byť nákup či preklik na webovú stránku. Môžete však pracovať na skvelej a dlhodobej stratégii príspevkov sociálnych sietí, no ak sa potenciálny zákazník dostane na web, ktorý nie je technicky pripravený, skôr ho to odradí a jeho vnútorné rozhodnutie bude vo váš neprospech. A tým je odchod ku konkurencii.

Čo je to SEO?

To, či je váš web prispôsobený počítačovej, mobilnej či tablet verzii, je dnes podstatné. Nebudem spomínať žiadne štúdie, ktoré hovoria o tom, koľko ľudí dnes prehliada webové stránky pomocou telefónu. Skúste sa zamyslieť, koľko času trávite prezeraním webových stránok v telefóne vy, alebo si skúste všimnúť svoje okolie v autobuse cestou do práce. Áno, väčšina ľudí je dnes už na telefóne. Ak sa teda prvky webu nezobrazujú dobre na mobilnom zariadení, pravdepodobne prichádzate o niekoľko návštev, teda potenciálnych klientov, ktorí mohli na vašom webe uskutočniť váš želaný efekt – nákup.

Čo však v prípade, že sa niekto snaží na váš web dostať organicky, teda tak, že nenavštívil vaše sociálne siete, nepozná vás, ale vyhľadáva službu, ktorú mu viete ponúknuť? V tomto prípade hovoríme o SEO, teda Search Engine Optimization. Tento proces optimalizácie pre vyhľadávače zvyšuje vo výsledku návštevnosť webovej stránky z neplatených (teda organických) vyhľadávaní. Jednoduchá ekonomika – klient má dopyt a vy, vďaka vašim službám, viete uspokojiť tento dopyt. Je pritom jedno, či ho uspokojíte tovarom, alebo službami.

Aj vy chcete byť súčasťou Google

Najvyužívanejší vyhľadávač na svete je známy svojím priateľským prostredím. Zamestnancom ponúka niekedy až neuveriteľné benefity, ako sú prístup čerstvého ovocia, rôzne kantíny či tzv. play room, kde sa každý zamestnanec môže odreagovať a oddýchnuť si, kedykoľvek počas pracovného času len chce. Kto by nechcel byť v Google? Nie všetkým sa táto zaujímavá (a to aj platovo) pracovná pozícia splní, no v Google vyhľadávaní sa môže ocitnúť každý. Dôležité je, na ktorej pozícii. Len málokto z nás preklikne aj na druhú a ďalšiu stranu vyhľadávaného výrazu. Nie nadarmo sa hovorí, že ak chcete skryť mŕtvolu, dajte ju na druhú alebo ďalšiu stranu v Google. Aby ste však boli vo vašom organickom pozicioningu čo najbližšie k potenciálnemu klientovi, nastupuje na scénu spomínané SEO. Vo všeobecnosti platí, že čím vyššie sa vaša stránka nachádza vo výsledkoch vyhľadávania, tým viac preklikov získa váš web, čo sa priamo rovná vyššej návštevnosti.

Vaše služby však môžu a asi aj budú vyhľadávať ľudia, ktorí priamo váš podnik nepoznajú. V takomto prípade ho vyhľadávajú za pomoci kľúčového slova, teda výrazu, ktorý vkladajú do vyhľadávania, napríklad v Google. V základe je dôležité, či sa kľúčové slová, ktoré potenciálny zákazník vyhľadáva, nachádzajú aj na vašej webovej stránke. Určite by sa mali nachádzať v tzv. meta popise, ktorý je viditeľný v kóde vašej webovej stránky a vyhľadávače ho čítajú. V ďalšom kroku by sa tieto kľúčové slová mali nachádzať aj v textoch vášho webu, no je samozrejmé, že jedno slovo nemôže byť často používané, aby texty nestratili atraktívnosť. V tomto vám napríklad pomôžu blogy, ktoré viete písať na rozličné témy. Napríklad ak vlastníte ubytovacie zariadenie a zväčša sa zameriavate na domáci cestovný ruch, vaším kľúčovým slovom môže byť „dovolenka na Slovensku“. Toto kľúčové slovo by sa jednak malo nachádzať v meta popise vášho webu, ale rovnako tak môžete vytvárať niekoľko článkov, kde sa zameriate na vašu ponuku, ponuku okolia, možnosti turistiky či iného oddychu, a vždy sa do týchto článkov budete snažiť rozumne zakomponovať kľúčové slovo „dovolenka na Slovensku“.

Ďalším krokom je kvalita a množstvo spätných odkazov. Teda tých, ktoré odkazujú z iného webu na ten váš. Nie je však jedno, aký web na vás odkazuje. Podstatou je, aby to bol web, ktorý je pre vyhľadávače relevantný. Čím relevantnejší web s vaším odkazom, tým relevantnejšie sa vyhľadávaču bude zdať aj ten váš web a bude sa ho snažiť ľuďom zobrazovať vo väčšom počte.

Jedným z nemenej dôležitých častí je aj prospešnosť vášho webu. Vyhľadávače vyhodnocujú množstvo preklikov z výsledkov vyhľadávania, no ak sa potenciálny návštevník okamžite vráti (pravdepodobne nenašiel, čo hľadal), vyhľadávač to zaznamená. Ak sa táto situácia opakuje, môže to mať negatívny vplyv na vašu pozíciu vo výsledkov vyhľadávania.

O tom, aké kľúčové slová použiť, je dobré rozhodnúť na základe štatistík ich vyhľadávania. Pomôže vám k tomu bezplatný nástroj Google Trends.

Takže, čo spraviť najskôr?

Určite odporúčam začať analýzou kľúčových slov. Potrebujete vedieť, na aké frázy sa váš web má zobrazovať a koľko ľudí túto frázu reálne aj vyhľadáva. To je realita, ktorá vám otvorí oči a zistíte, aký potenciál toto kľúčové slovo pre váš web predstavuje. V ďalšom kroku je potrebné zamerať sa na technickú stránku webu. Máte vhodne zvolenú URL adresu? Používa váš web sitemap či dobre nastavený robots.txt súbor? Máte vytvorené meta titulky pre každú z dôležitých podstránok, ktoré chcete, aby sa zobrazovali vo vyhľadávaní? Používate členenie textu na nadpisy či iné veľkosti textu? Je váš web vhodne štruktúrovaný a čitateľný pre návštevníkov z mobilného zariadenia? Ako rýchlo sa váš web načíta? Používate alt popisy obrázkov či SSL zabezpečenie?

Každým dňom sa vyvíjajú trendy, ktoré priamo zasahujú do vyhľadávania. Existuje však niekoľko základných, ktoré by ste si mali skontrolovať a poznať ich. Následne viete na ich základe stavať ďalšie kroky a využiť potenciál organického vyhľadávania. Až keď budete mať túto časť hotovú, je dobre sa zamerať na ďalšie trendy v digitálnom marketingu, ako napríklad platená reklama či trendy v príspevkoch na sociálnych sieťach. V Akadémii hoteliera ponúkame kurz v oblasti digitálneho marketingu, ktorý tvoríme priamo pre potreby HoReCa manažmentu. Nebojte sa pridať k nám, pretože každý krok, ktorý vytvoríte na zlepšenie, vás posúva od vašej konkurencie na míle vpred.

Text: Samuel Chlpek, www.samuelchlpek.eu

Foto a tabuľky: Pixbay.com a vlastné spracovanie

 

Partners