Searching
Search

Václav Mika, SLOVAKIA TRAVEL: Vďaka korone sme sa naučili neuveriteľne improvizovať

K prvému rozhovoru s riaditeľom novozriadenej a dlho očakávanej národnej agentúry pre cestovný ruch sme sa stretli v Slovenskom pavilóne na medzinárodnej výstave EXPO 2020 v Dubaji v rámci týždňa venovanému kúpeľníctvu. Ako hodnotí Václav Mika prvý rok fungovania SLOVAKIA TRAVEL a aké sú aktuálne plány agentúry?

Čím zaujalo Slovensko v Dubaji?

Slovensko je pre arabskú klientelu už historicky obľúbenou kúpeľnou destináciou. EXPO je skvelá príležitosť, ako môžeme dať o sebe vedieť viac na mieste, kde sa nachádza celý svet, lebo pre mnohých sme stále neznáma krajina. Predstavili sme Slovensko ako atraktívnu zelenú krajinu so štyrmi ročnými obdobiami, z ktorých každé má svoj pôvab, no v emirátoch ich nepoznajú, a preto sú návštevníci EXPO farebnosťou našej krajiny očarení. Okrem toho tu prezentujeme 1 600 minerálnych prameňov, 7-tisíc jaskýň, národné parky, pamiatky UNESCO, udržateľný turizmus aj to, že sme jedna z najzelenších krajín v Európe. Máme na EXPO jednu z najväčších obrazoviek na svete, taktiež 360-stupňovú interaktívnu projekciu hlavných dominánt cestovného ruchu. V rámci týždňa určeného pre kúpeľníctvo a wellness sme prostredníctvom nich propagovali osobitú sféru cestovného ruchu – kúpeľníctvo a zdravotnú starostlivosť. Tematických dní sa zúčastnili aj zástupcovia viacerých kúpeľov a regiónov, ktorí prezentovali to najlepšie zo svojej ponuky. Prezentácie vyústili v networking a obchodné stretnutia.

Kde vidíte naše rezervy?

Potrebujeme dobudovať infraštruktúru, svet ide dynamicky dopredu, my sa posúvame tiež, ale počas pandémie sme stratili dva roky, ktoré nebude jednoduché dobehnúť.

Aké očakávate reálne praktické výstupy z propagácie Slovenska z hľadiska cestovného ruchu?

Množstvo rokovaní na rôznych úrovniach – od najvyššej úrovne, cez B2B až po B2C prebiehalo nielen v rámci tematického týždňa, národného dňa Slovenska, ale aj počas celého trvania EXPO 2020. Čo je dôležité – zbierame dáta o návštevníkoch, ich pôvode, preferenciách, ktoré neustále sumarizujeme, a ktoré budú slúžiť ako podklady pre národnú stratégiu a marketing. Návštevnosť nášho pavilónu je veľmi povzbudivá, štatistiky sa budú síce vyhodnocovať až po skončení EXPO, aby sa nefavorizovali niektoré pavilóny, no už dnes vieme, že Slovenský pavilón patrí medzi najobľúbenejšie, a napríklad reštaurácia Warhol´s je medzi TOP 5 reštauráciami spomedzi 196 krajín sveta. Celkovo to vyzerá na úspech našej misie.

Ako dopadli návštevy a program Slovenského pavilónu na vyššej úrovni?

Najväčšie dva eventy v rámci EXPO boli samotné otvorenie a národný deň, ale počas celého EXPO nás pravidelne navštevujú významné osobnosti politického života SAE. Medzi nich patria zástupcovia kráľovskej rodiny Dubaja a jednotlivých emirátov, viackrát navštívila náš pavilón jej excelencia ministerka SAE pre medzinárodnú spoluprácu Reem Al Hashimy. Väčšina, ak nie všetci členovia emirátskej vlády, počnúc premiérom a viceprezidentom SAE Mohammadom bin Rashid Al Maktoumom, navštívili náš pavilón a nechali si odprezentovať vybrané exponáty a projekty. Náš najdôležitejší týždeň bol Health & Wellness Week, a ak sa veci vyvinú podľa našich predstáv, rokovanie na úrovni prezidentky republiky Zuzany Čaputovej a ministra hospodárstva prerastie do bilaterálnych vzťahov a pravdepodobne do návštevy korunného princa a emirátskej vlády na Slovensku.

Slováci si krajiny v Perzskom zálive obľúbili, ako chcete dosiahnuť, aby fungoval aj incoming?

Podmienkou rozvoja incomingu je fungujúce letecké spojenie alebo charterové lety. Potom táto klientela musí dostať produkt, ktorý ju na 7 až 14 dní zdrží na Slovensku. Dlhodobo najväčší problém je u nás nízka priemerná dĺžka pobytu pod 3 noci. Každý charterový let nad 7 dní výrazne zvyšuje tento parameter, najmä ak hovoríme o kúpeľných pobytoch, ktoré majú najdlhšiu dĺžku pobytu.

Prejdime od výstavy EXPO k cestovnému ruchu na Slovensku, aké sú vaše predstavy pre rok 2022?

Tieto predstavy a želania sú úplne jasné. Pokiaľ budeme vedieť včas pravidlá na otvorenie letnej sezóny na Slovensku, budú včas publikované, jasné, nemenné a ľudia si budú môcť naplánovať dovolenku, tak sa cestovný ruch má šancu uživiť. Nielen z hľadiska domáceho turizmu, ale aj zahraničného, lebo domáci už ožil – minulý rok bol najlepší z hľadiska domáceho cestovného ruchu, ale, žiaľ, na úkor zahraničného. Ak budú dostatočne v predstihu komunikované opatrenia na letnú sezónu, môžeme ich publikovať, robiť kampaň, PR, čo extrémne pomôže incomingu. V okolitých krajinách sme rozbehli informačnú kampaň, v rámci ktorej pravidelne poskytujeme informácie o podmienkach vstupu na Slovensko aj o obmedzeniach a ich uvoľnení.

 Do akej miery to môžete ovplyvniť?

Priamo, prirodzene, do žiadnej. Oživenie cestovného ruchu ovplyvní najmä vývoj pandémie. My sa na opatreniach podieľame úplne minoritne, rozhoduje vláda a pandemická komisia. Čo nám minulú sezónu najviac chýbalo, to boli včasné informácie. Snahou SLOVAKIA TRAVEL je a bude harmonizácia podmienok so susednými krajinami, ktoré sú náš hlavný zdrojový trh – Česko, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko a Nemecko. Pokiaľ nebudú zosúladené podmienky, tak to zasiahne výrazne nielen cestovný ruch regiónu, ale aj kultúru. Nezosúladením opatrení a prísnejšími pravidlami pre cestovanie v rámci Slovenska sme si vyrobili hendikep, ekonomické škody, stratu dôvery, návykov, narušili sa prirodzené vzťahy k regiónu, ku krajine. Úplne zaočkovaný vedel, že do Rakúska pôjde lyžovať, ale na Slovensku dovolenkovať nemohol, k tomu niet čo dodať.

Čo očakávate tento rok?

Presný opak – jasné a harmonizované pravidlá. Ideálne by bolo, ak budú harmonizované s opatreniami v Európe. Aby boli rovnaké pravidlá vstupu a podmienky na trávenie dovolenky. My sme mali v podstate viaceré pravidlá – za iných podmienok ste sa ubytovali, za iných lyžovali, išli do reštaurácie...

Cítite ako štátna agentúra podporu branže, ktorá dlho volala po vašom vzniku?

My si tú podporu musíme najskôr trochu zaslúžiť, máme za sebou necelý rok, veľa sa už urobilo, no to hlavné máme ešte len pred sebou. Myslím, že je dôležité, aby branža vedela, že sme s ňou. Cítime podporu a aj takými produktmi, ako je EXPO, si túto dôveru budujeme. My produkt cestovného ruchu nemáme, majú ho regióny, my sme tu na to, aby sme ho komunikovali a marketingovo podporili. Musí tu byť vzájomná interakcia a podpora, a preto prvé, čo po našom vzniku nastalo, bola komunikácia s branžou, predovšetkým s OOCR a KOCR.

Ako funguje spolupráca?

Je veľmi dôležité, že sa obnovila komunikácia, ktorá tu roky absentovala. Komunikácia je základ, a ja verím, že branža dostáva všetky informácie o tom, čo robíme, čo plánujeme, aké máme stratégie, kde máme problémy, napríklad, že naším obrovským tŕňom v päte je verejné obstarávanie. Spolupracujeme, samozrejme, aj s profesijnými asociáciami, máme pravidelné stretnutia, a mnohí z nich sa zúčastnili aj EXPO 2020. Bohužiaľ, aj tento event bol ovplyvnený pandémiou. Žijeme v realite, ktorá je improvizáciou. Počas kľúčových dní Health and Wellness Week sme mali kolegu, ktorý pripravoval hlavnú prezentáciu a zostal z večera do rána pozitívny... Druhý kolega sa nedostal počas sviatkov domov, lebo dostal covid a namiesto Vianoc išiel za rodinou až začiatkom januára... Pred príchodom pani prezidentky sme zistili, že pozitívny je umelec, ktorý mal večer vystupovať, takže odišiel rovno z pódia do karantény... skrátka sa dejú veci, na ktoré musíme okamžite reagovať. A ak mám byť osobný, myslím si, že vďaka tomu sme sa naučili neskutočne improvizovať.

Aké sú plány agentúry na nasledujúce roky, napríklad v štruktúre návštevnosti?

Tu nie je priestor na veľké zmeny, máme svoje zdrojové trhy a z týchto krajín pochádzajú dve tretiny návštevníkov Slovenska. Chceme osobitne posilniť Nemecko, ktoré momentálne nemá svoje slovenské zastúpenie, a vybudovať aj ďalšie zahraničné zastúpenia. Z našich produktov máme komunikáciu v klasických médiách, v digitálnych médiách, účasť na B2B a B2C konferenciách a veľtrhoch cestovného ruchu, a potom je tu marketingová podpora eventov, ktoré podporujú cestovný ruch, ako napríklad Košický maratón, ME v hádzanej, spolupráca s Petrou Vlhovou, Slovenským paralympijským výborom a ďalšie.

Na ktoré trhy sa chcete zamerať?

Najmä na tradičné zdrojové trhy, tam nesmieme stratiť pozíciu, ktorá je kvôli covidovým opatreniam ohrozená. Nasledujú trhy s vysokým potenciálom — blízke a vzdialené, a potom tie s významným potenciálom, kam patria napríklad arabské krajiny. Selekcia trhov je jasná, ale mení sa, ako sa mení aj paradigma cestovného ruchu z mass tourism na smart tourism, kde sú nové kategórie, ako sociálny turizmus, post covid treatment… To sú celkom nové témy, ktoré prichádzajú. Takže cestovný ruch ako veľa stratil, tak môže aj získať nové možnosti.

SLOVAKIA TRAVEL čoskoro oslávi rok od svojho vzniku. Splnili sa vaše očakávania?

Určite nie všetky, veľa ovplyvnila pandémia. Spoliehali sme sa na to, že budeme s covidom fungovať v režime predvídateľnosti, čo sa nestalo. Čakali sme, že bude väčšia šanca podporovať cestovný ruch. Domácu sezónu sme výrazne podporili vo všetkých elektronických médiách, mali sme niekoľko stoviek tém, tipy na letnú dovolenku a zafungovalo to, a potom sme sa uzatvorili. Je pravda, že okolité krajiny, aj keď sú uzavreté, udržiavajú si mediálnu prítomnosť na trhu. Počas zimnej sezóny sme preto mali v okolitých krajinách kampaň s Petrou Vlhovou, našou najlepšou ambasádorkou zimnej sezóny, bolo nás vidieť na Eurosporte a na okolitých trhoch, naši partneri boli aj bratia Žampovci, spustili sme kampaň o plusoch dovolenky na Slovensku – wellness, spa, gastro, kultúra, outdoor športy... Veríme, že budeme môcť robiť kampaň včas aj pred letnou sezónou, informovať, za akých podmienok sa môže prísť na Slovensko bez obáv, a že sme bezpečná krajina.

Čo by ste chceli dosiahnuť v ďalšom roku fungovania?

Radi by sme zopakovali minulé leto, keď sme mali historicky najsilnejšiu domácu sezónu a hlavne dostali späť na Slovensko aj zahraničných turistov. Ďalej je tu téma, ako sa vyrovnáme s verejným obstarávaním, ktoré je pre naše aktivity kľúčové. Máme toho viac pred sebou ako za sebou. Teším sa na to, je to veľmi zaujímavá oblasť.

Oblasť, v ktorej ste celoživotne pôsobili, sú médiá. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do novej branže?

SLOVAKIA TRAVEL je v prvom rade agentúra, ktorá robí v oblasti podpory marketingu, médií a komunikácie pre oblasť cestovného ruchu, takže je to oblasť, ku ktorej mám blízko. Druhý dôvod, ktorý bol pre mňa atraktívny, bolo zakladanie novej spoločnosti. Nie je to v tejto dobe úplne ľahké, po šiestich rokoch od zániku SACR sme celkom nová spoločnosť. Boli sme jediná krajina v Európe, ktorá nemala národnú turistickú agentúru, a bolo pre mňa výzvou dať dovedna tím ľudí, ísť do ťažkého obdobia, dokonca asi do najťažšieho, aké zastihlo našu spoločnosť globálne a v cestovnom ruchu zvlášť. Bola to šanca urobiť niečo pre cestovný ruch a reálne podporiť tím, ktorý sa o to pokúsi. Už naša účasť v Dubaji, po deviatich mesiacoch existencie – keď príprava na EXPO trvá bežne niekoľko rokov, a my sme na to mali pár mesiacov – bola adrenalínovou skúškou, ktorú sme zvládli.

Má niečo cestovný ruch spoločné s médiami?

Médiá a cestovný ruch sú prepojené kategórie. Sú rovnako senzitívne a obe branže reagujú na akúkoľvek spoločenskú zmenu veľmi dynamicky.

Ste mediálne známa osoba, čo by ste o sebe branži prezradili?

Napríklad, že som človek, ktorý rád cestuje a poznáva. Spoznal som Slovensko už ako dieťa, moja maminka bola vychovávateľka a učiteľka v detskom domove, a ja som s deťmi z domova cestoval po celom Slovensku. Neskôr som cestoval ako mladý človek, a teraz, keď mám dve malé deti, tak sa k cestovaniu po Slovensku vraciam. Máme svoje obľúbené destinácie, napríklad Banskú Štiavnicu, Donovaly, Tatry, kde mám veľa priateľov, rád chodím aj na Kysuce. Najbližšie plánujeme ísť na Oravu, no je ešte veľa miest, ktoré by sme radi navštívili. Aj sa to patrí, aby sme poznali svoju rodnú krajinu a zároveň ma k tomu vedie vyšší záujem – deti a ich poznanie rodnej krajiny.

A na záver, čo je vaše uvedomenie o cestovnom ruchu, ktoré by ste radi komunikovali branži?

Napríklad to, že na Slovensku mnohokrát hundreme, keď máme za niečo zaplatiť, ale v zahraničí za to isté dáme bez rečí aj viac. Takže treba sa pozrieť aj na to, nielen čo poskytujeme, ale aj akí sme Slováci ako hostia. To by sme mali zmeniť. Na druhej strane, my veľmi radi používame o našej krajine frázy, aká je krásna, akí sme pohostinní. Sme, ale... buďme ešte viac. Máme v tom rezervy všetci, aj ja, a začnem od seba.

Text: Zlatica Kramárová

Foto: Petra Sartoris a autorka

 

Partners