Vyhľadávanie
Vyhľadať

Kedy je hotelová izba oázou?

Kým všetko v hoteli je "vaše", hotelová izba je od hosťovho vstupu jeho súkromnou oázou a v poslednom čase aj privátnou reštauráciou. Ako môžete prispieť k tomu, aby sa v nej cítil ako doma?

Neistotu a pocit ohrozenia v cudzom priestore bude mať asi väčšina hostí aj po skončení pandémie, nehovoriac o tom, že jej koniec je v nedohľadne. Uisťovanie hosťa o bezpečnosti vášho hotela sa musí stať súčasťou každej komunikácie s ním už od jeho začiatku – teda v oblasti marketingu, cez jeho príchod, pobyt až after-stay kontakt. Absolútnou oázou bezpečia by pre hosťa mala byť hotelová izba. Je dobré ho vhodným spôsobom informovať, akým spôsobom zabezpečujete dezinfekciu po predchádzajúcich hosťoch. A, samozrejme, aj ju realizovať. Až keď sa hosť bude cítiť v bezpečí, uvoľní sa, užije si svoj pobyt a príde aj nabudúce.

 

Bezpečnosť na prvom mieste

Popri zvýšenom hygienickom štandarde je pre hosťa prvoradou požiadavkou ochrana jeho zdravia, života a majetku. Pre hotel to znamená zabezpečenie hotelovej izby výberom kvalitného kartového systému a trezoru na odloženie osobných vecí, prípadne bežné uzamykanie izby so stráženou recepciou. Na druhej strane medzinárodné hotelové siete dnes už nahrádzajú aj moderné hotelové karty aplikáciami v telefóne hosťa, ktoré sú praktické a hygienické zároveň. Aplikácia zabezpečuje komunikáciu na oboch stranách, hosť si objednáva služby, zároveň dostáva a vyhľadáva si informácie, ktoré ho zaujímajú. Je tiež účinnou a nevtieravou formou predaja doplnkových služieb. Ľahké a funkčné uzamykanie okien a dverí zvnútra by malo byť samozrejmosťou a nie formalitou. Nikdy sa nemôžete zaručiť za ostatných ubytovaných hostí. Skúsený hotelier vie, aké neuveriteľné „kúsky“ vedia inak slušní ľudia v hoteli stvárať, a vašou úlohou je ostatných hostí od takýchto klientov ochrániť. Ochranu majetku hostí zaisťujú okrem kariet presné štandardy a postup upratovania izieb počas pobytu tak, aby sa do izby počas obdobia neprítomnosti hosťa nedostal nikto cudzí. Toto platí nielen pri hosťoch na viac nocí, ale aj pri hosťovi na jednu noc, aj ten viackrát opustí svoju izbu – či už v čase raňajok, alebo pri využívaní hotelových služieb, ako je wellness. Toto, prirodzene, vedia aj potenciálni zlodeji tak isto, ako vedia o hotelových kartách vo vreckách županov zavesených vo wellness priestoroch.

 

Rôzne druhy izieb

Väčšina ubytovacích zariadení má v ponuke rôzne druhy izieb, ktoré sa líšia veľkosťou, štandardom a, samozrejme, cenou. Všeobecne platí, že to, za čo si hosť priplatí v nižšom štandarde ubytovania, je vo vyššom štandarde súčasťou ceny. Teda kým v jednoduchších chatách a ubytovniach sú drahšie izby so samostatným sociálnym zariadením, v hoteloch od 3* nahor sú samozrejmosťou. Povinnú výbavu izieb jednotlivých kategórií ubytovania až do novembra tohto roku stanovovala vyhláška 277/2008 Zb. z. o kategorizácii ubytovacích zariadení. Jej zrušenie a prechod na európsky štandard a Hotelstars Union možno nazvať revolučným krokom v modernom slovenskom hotelierstve, najmä keď berieme do úvahy, že susedná Česká republika bola už pri zrode Hotelstars Union v roku 2009.

 

Chodba

Vstupný priestor do hotelovej izby má byť maximálne účelný, lebo sprevádza hosťa doslova prvými krokmi v jeho dočasnom domove. Tieto kroky sú výrazným spôsobom ovplyvnené svetlom – či ho hosť hneď nájde, či trafí puzdro na hotelovú kartu, alebo dve minúty šmátra rukou po stene, nohou drží dvere, aby sa mu nezabuchli a potkýna sa pritom o batožinu. V chodbe by mal byť dostatok odkladacích priestorov a vešiakov, hoci už nebude stanovený ich počet ako doteraz. V lepších hoteloch čaká hosťa vrecúško na použitú bielizeň, kefa na odev, čistič topánok, obuvák. Súčasťou chodbovej skrine býva aj trezor, no ten môže byť umiestnený aj inde, ako napríklad súčasť základu postele. Vo vstupných priestoroch bývajú vešiaky, odkladacie priestory, boxy na kufor a v prípade zimných hotelových stredísk sú vítané aj odkladacie plochy na obuv. Vybavenie vstupných priestorov pobytových hotelov odkvapkávačmi na topánky ochráni podlahu a koberec a predĺži ich životnosť, ale málo hotelov ich využíva.

 

Hviezdou hotelovej izby je posteľ

Základom spokojnosti hosťa je posteľ. Nech je nadstavba hotela akákoľvek, hosť sa potrebuje hlavne dobre vyspať. Práve ona sa najčastejšie spomína v hotelových recenziách. Aj taký jednoduchý kus nábytku, akým je posteľ, môže mať niekoľko zákerných vlastností, ktoré vedia nevyspatého hosťa spoľahlivo rozladiť. V našich pomeroch je najvyužívanejšia dvojposteľová izba so spojenou (manželskou) posteľou alebo samostatnými lôžkami. Bežná veľkosť samostatného lôžka má u nás rozmer 90 x 200 cm, dvojlôžka 180 x 200 mm. V ubytovacích zariadeniach nižšieho štandardu sa hosť stretne aj s užšími lôžkami (85 cm), všeobecne sú v štandardných penziónoch a hoteloch do 3* akceptované bežné postele. Nielen v ubytovacích zariadeniach vyššieho štandardu si získali popularitu špeciálne hotelové posteľové systémy – boxspringy, zložené z troch základných častí – z boxspringového základu s pružinovým systémom, matraca a matracového toppera. Ich hlavnou výhodou je široká variabilita v každom parametri vrátane ceny a veľká škála doplnkov, ako sú chrániče na matrace, kryty na boxy a variabilné čelá. Ak sa však pre ne rozhodnete, investujte aj do praktických doplnkov, ako sú praktické spojovacie mechanizmy či kvalitné nožičky. Inak si v konečnom dôsledku nezískate priazeň hosťa, lebo bude pod ním posteľ v noci „utekať“, alebo sa mu bude posúvať matrac či topper, a v noci sa bude oddeľovať od svojho partnera, čo nie je veru výnimočná skúsenosť. Kde sa stala chyba? Je kĺzavosť matraca spôsobená jeho nevhodným povrchovým materiálom? Šetrilo sa na doplnkoch spájajúcich postele? Opotrebovali sa mechanizmy a nikto si to nevšimol? Alebo chyžné neupevňujú jednotlivé súčasti postele tak, ako by mali? Viete ako manažér zistiť, či sa to týka aj vášho hotela, alebo vám stačí, že vám hlavná chyžná povie, že nie? Viete to skontrolovať a podniknúť kroky na nápravu?

 

Komfort

Prvé bosé kroky hosťa po zobudení vedú po podlahe. Pre zútulnenie je väčšina izieb vybavená kobercom, jeho hygienu však neviete zabezpečiť v takej miere, ako keď máte podlahovú krytinu. Pri celoplošnom koberci na zvýšenie hygienického štandardu aj komfortu hosťa slúžia biele hotelové kúpeľňové predložky umiestnené pri posteli, ktoré sa vymieňajú súčasne s uterákmi. Súčasťou hotelovej izby by mali byť teplé deky, nadštandardné hotely ponúkajú aj rezervné vankúše rôznych veľkostí a náplní. V ubytovacích zariadeniach často bývajú na posteli aj dekoračné vankúše, čo je však veľkým hygienickým prešľapom, lebo ich obliečka nie je vymieňaná spolu s posteľnou bielizňou. No malý vankúšik v posteli používa asi väčšina z nás a rovnako tak aj hoteloví hostia. Ide o zanedbateľnú položku, no z hľadiska komfortu hosťa významnú, tak prečo vankúšikmi nedoplniť vybavenie postele?

 

Osvetlenie a zástrčky

„Najväčším neduhom hotelových izieb je slabé osvetlenie a málo zásuviek, ktoré hosť navyše musí hľadať kolenačky,“ zhŕňa svoje skúsenosti Jarmila Horváthová, dlhoročná hodnotiteľka hotelových izieb, a myslí si, že ich umiestnenie už v súčasnosti odlišuje tie naozaj špičkové hotely od ostatných. „Obrovskou slabinou mnohých hotelov je nedostatočné osvetlenie. Hosť dobre nevidí do skrine v chodbe a nemôže si v posteli čítať, čo mu prináša značné obmedzenie.“ Nočná lampa nie je ešte zárukou kvalitného pridaného svetla – ak má slabú žiarovku, tmavší nepriepustný kryt, alebo je umiestnená na stolíku nižšom ako je posteľ, je takmer zbytočná. Čítať sa pri nej nedá. Pritom väčšina hostí sedí počas pobytu v izbe s PC, smartfónom alebo tabletom na posteli. S tým súvisí aj umiestnenie zástrčiek. Pre hosťa sú optimálne zástrčky umiestnené pri posteliach, respektíve v nočných stolíkoch, alebo aspoň v blízkosti postelí. Ak je izba priestranná a obsahuje napríklad čítacie kreslo, tak zásuvka by mala byť aj pri ňom spolu s lampou na čítanie. Väčšina hostí však trávi čas v posteli a nie za písacím stolom, kde sú zástrčky vždy. Ak hotel neplánuje prerábať rozvody, stačila by pri posteliach aj rozdvojka – aby tam mohla byť zapálená nočná lampa aj notebook či mobil. Dôležité tiež je, aby boli zástrčky viditeľné, nie aby ich hosť musel hľadať po celej izbe kolenačky. Architektka Katarína Fialová zasa upozorňuje na svetlo, ako tvorcu atmosféry: „Okrem základnej požiadavky na osvetlenie hotelovej izby z pohľadu hygienickej normy sa oplatí zvážiť možnosť vytvárať svetlom v izbe rôzny druh atmosféry. Tzv. náladové osvetlenie vzniká priznanými dekoračnými svietidlami, alebo je tu variant s použitím led pásov, ktoré sú zakomponované v nábytku, dekoračných lištách na stenách, prípadne na stropoch.“

 

 Klimatizácia a iná technika

Technika rôzneho druhu je novodobým hotelovým trendom, nie každý hosť má však technické zručnosti. Jednoduché a jasné inštrukcie spolu s kontaktným číslom pre pomoc vás uchránia od pokazených technológií a hosťa od nepríjemností. Samostatná kapitola pri klimatizovanej izbe je jej teplota. Ak nie je teplota izieb nastavovaná centrálne, je pri medzinárodnej klientele dobré venovať pozornosť zvyklostiam jednotlivých skupín klientov. Lebo kým Američan pred príchodom čaká izbu vychladenú na 17 °C, Slovák je rozladený zo studenej izby. Mnoho hostí (najmä domácich) si nepraje klimatizáciu zapínať vôbec. Inštalácia klimatizačného zariadenia prebieha často aj dodatočne, no v starších budovách to môže byť problém: „Pri riešení stavby hotela je možné riešiť túto požiadavku už v stavebnej časti projektu pri použití chladených stropov alebo stien. Ide síce o výrazne finančne náročnejšie riešenie, ale je určite vhodnejšie po zdravotnej stránke a pohodlia pre hosťa. V niektorých projektoch je dokonca nevyhnutný tento typ klimatizácie,“ uvádza architektka Fialová svoju skúsenosť s hotelmi v historických budovách, kde nie je možné použiť vonkajšie chladiace jednotky, prípadne sú náročnejšie kritériá na vybavenie interiéru.

 

Poznajte svojho klienta

Keď už má hosť svoje pohodlie, opiera sa o tapacírované čelo postele (a neodsúva sa posteľou), v mäkkom župane prepína jeden program za druhým, chýba mu k šťastiu už len káva. Ak mu ten pôžitok chcete dopriať, vybavte izbu rýchlovarnou kanvicou, ideálne celým setom, špeciálne určeným pre hotelové izby, ktorý mu pomôže udržať okolo kanvice poriadok. Čo by mal obsahovať? Podľa druhu klientov. Ak máte prevažne slovenských hostí, čiernym čajom im neulahodíte, skôr ovocným a bylinkovým. Ponuka minibaru by mala tiež vychádzať zo štruktúry klientely. Čo národ, to iný zvyk. Kým niektoré cudzie zvyky sú pre človeka zaujímavé a obohacujúce, iné ho obmedzujú a frustrujú, ako napríklad väčšinu Slovákov spoločný paplón na manželskej posteli. U nás nie je príliš používaný a hovorí sa, že vyhovuje len jednému z tých dvoch – tomu, ktorý sa doň zabalí...

... a oveľa viac o hotelovej izbe nájdete v Hotelieri zima 2020/2021

Text: Lea Lisá

Foto: Unsplash/Francesca Tosoliny

 

 

 

 

 

Partneri