Richard Blaško, director of F&B (Food & Beverage) hotela Sheraton považuje prácu s ľuďmi za investíciu, ktorá sa mu neskôr vráti vo forme skvelého tímu. Určite aj tento prístup mu priniesol obľubu u kolegov, ktorí ho zvolili za Manažéra roka.
Poviete nám niečo k tomuto oceneniu?
Vyhodnotenie najlepších zamestnancov organizujeme v rámci troch bratislavských hotelov skupiny BHP, ktorej sme súčasťou. Spolu s kolegami z Crowne Plaza Hotela a Grand Hotela River Park sa raz ročne schádzame na kick off party, vždy v jednom hoteli, ktorý to práve organizuje, striedame sa. Tu býva vyhlasovanie zamestnanca roka, manažéra roka – za každý hotel zvlášť. Funguje to tak, že všetci zamestnanci dostanú lístky, kde napíšu dvoch z nominovaných manažérov. Zamestnancov volíme z tých, ktorí boli za ten rok zamestnancami mesiaca. Nechcem nejako dehonestovať túto poctu, ktorej sa mi dostalo, ale možno mi pomohlo aj to, že mám dosť ľudí v tíme, tak som mal veľa hlasov…
Koľko ľudí máte v tíme?
Momentálne 27. Pred covidom ich bolo 50, ale teraz je všade problém s personálom. Nielen na Slovensku, ale aj na celom svete. Veľa kuchárov a čašníkov odišlo z gastronómie a zistili, že majú stabilnejšiu prácu, menej stresu, majú voľné sviatky, víkendy… už sa nechcú vrátiť. Práve preto sme ako skupina Best Hotel Properties pripravili aj kampaň Staň sa hotelierom. Snažíme sa v nej ukázať, aké benefity prináša práca v hotelierstve a vyzvať aj ľudí bez praxe, aby sa nebáli a prišli k nám do niektorého z hotelov, pretože tu sa naučia všetko od skúsených profesionálov. Stačí, aby mali chuť sa učiť nové veci.
Vykonávate teda tú istú prácu s približne polovicou ľudí. Ako sa to dá zvládať?
V kuchyni je to zložitejšie, lebo tam sa človek nedá nahradiť. Teraz máme jednu pozíciu neobsadenú, a tú prácu musí niekto urobiť. Ľudia robia nadčasy, sú našťastie ochotní. V servise tak isto. Kedysi mal každý na starosti svoje oddelenie, raňajkový čašník mal na starosti len raňajky, barový bar, banketový iba bankety. Teraz si všetci pomáhame.
Čo hovoria ľudia na to, že robia množstvo práce, ktoré predtým robil dvojnásobok ľudí? Je to udržateľné?
Môj názor je, že to nie je dlhodobo udržateľné. Každý má svoje limity. Chcem, aby ľudia aj oddychovali a mohli naplno vykonávať svoju prácu, aby sa popri tom vedeli aj usmiať. No ľudia si chcú aj privyrobiť, v čom im pomáha práca nadčas. V hoteli máme všetko oficiálne zaplatené, mzdu, príplatky, takže ľudia vedia, prečo to robia a nerobia to zadarmo.
Ako zvládate návaly práce v súvislosti s akciami, ktorých máte súčasne aj niekoľko?
Vyžaduje si to perfektnú organizáciu. Obchodné oddelenie musí všetko naplánovať a skĺbiť – coffee breaky, obedy, večere – aby neboli v rovnakom čase a, samozrejme, na jednom mieste. Čiže keď máme jednu veľkú skupinu, tak má obed vo veľkom foyeri, bufete, menšia skupina má obed v reštaurácii, keď je ešte ďalšia skupina, tak je v Ambers bare… Snažíme sa to kombinovať, ako sa dá, aby sme kapacitu hotela využili čo najviac.
Často mávate viacero akcií súčasne?
Závisí to od sezóny. Jar býva silná tak do júna, leto je voľnejšie a akcie sa začínajú od septembra až do vianočných večierkov. Základom je dôkladná príprava.
Čo je na týchto akciách najviac stresujúce?
Veľakrát sa stáva, že príde klient tesne pred akciou a chce meniť set up. Lebo akciu dohadovala asistentka, príde šéf alebo rečník a chce veci meniť, takže robíme zmeny na poslednú chvíľu. To je najväčší stres a tlak, ale keďže sa to stáva často, povieme si, že je to normálne a ideme ďalej.