Časy, keď sa stravovanie týkalo len utíšenia hladu sú dávno preč. Dnes už samotné jedlo ľudí neuspokojuje. Túžia po kulinárskych dobrodružstvách, ktoré oslovujú ich chuťové poháriky a zanechávajú nezabudnuteľné dojmy. Tento posun viedol k fascinujúcemu trendu: Ľudia sú dnes ochotní sa rozlúčiť so značnými čiastkami peňazí výmenou za výnimočný kulinársky zážitok.
Ako sa tento trend prejavuje? No práve tak, že existuje skupina ľudí, ktorí sú ochotní rezervovať si miesta v takýchto zážitkových reštauráciách a minúť tam 200 a viac eur na osobu.
Exkluzivita a atmosféra
Jedným z hnacích faktorov ochoty platiť vysoké sumy za kulinársky zážitok je exkluzivita. Vysoko kvalitné reštaurácie nepredávajú len jedlo; predávajú atmosféru, prostredie, ktoré dopĺňajú kulinárske kreácie. K reštauráciám s Michelinovými hviezdičkami s avantgardným interiérom alebo k intímnym pop-up večeriam na unikátnych miestach, zákazníkov priťahuje práve kvôli zážitkom, ktoré presahujú tie obvyklé.
Štedrosť
Skvelé reštaurácie, kam sa ľudia radi vracajú, radi dávajú zákazníkom niečo zdarma. Vytvára to pocit, že si ich personál váži, a teší sa, že prišli. Napríklad narodeninový koláčik so sviečkou a nápisom Happy Birthday, alebo misu ovocia po bohatých raňajkách. Tá misa má možno cenu päť eur, ale efekt je na nezaplatenie.
Slávni šéfkuchári a signature menu
Kult celebritných šéfkuchárov zohráva kľúčovú úlohu pri zdokonaľovaní kulinárskych zážitkov. Zákazníci neplatia len za jedlo; platia za prestíž spojenú s menom renomovaného šéfkuchára. Vznik degustačných menu a tzv. signature kulinárskych zážitkov z pera kulinárskych majstrov sa stal odznakom cti pre šéfkuchárov a znakom kvality pre zákazníkov.
Inovatívne techniky a vzácne suroviny
Revolučné kulinárske techniky a použitie vzácnych, exotických surovín prispievajú k atraktivite vysokej gastronómie. Molekulárna gastronómia, využívanie lokálnych surovín a zapojenie neobvyklých prvkov posúvajú jedlá na úroveň umeleckého diela. Zákazníci sú ochotní zaplatiť prémiové ceny za novotu a komplexnosť, ktorú tieto techniky prinášajú na tanier. Svetom opäť vládne oheň a biely dym so suchého ľadu, ktorý sa tajomne rozlieva po ovocných misách alebo stojanoch so sladkosťami. Dnes sa opäť jedlo pripravuje pred hosťom. Hosť vidí, ako čašník profesionálne seká mäso a pripravuje tatarák. Je to efekt – alebo aj showmanship.
A ľudia majú radi show. Hostia si zážitok filmujú a dávajú na sociálne médiá. Reklama zadarmo, ktorá funguje.
Emocionálne spojenie
Okrem chutí je významným faktorom pri ochote platiť za kulinársky zážitok aj emocionálne spojenie. Šéfkuchári a obsluhujúci personál nie sú len kulinárskymi umelcami. Sú rozprávačmi príbehov a každé jedlo je kapitolou v naratíve kulinárskeho zážitku. Táto emocionálna angažovanosť premení jedlo na drahocennú spomienku, za ktorú sú hostia ochotní vždy priplatiť.
Keď v symfónii zaznie falošný tón…
Moji priatelia sú gurmánski nadšenci. Radi míňajú peniaze za dobré jedlo v exkluzívnych reštauráciách po celom svete. Počas večere v luxusnom hoteli v druhom najväčšom meste na Slovensku nedostali dezert, pretože im oznámili, že reštaurácia sa už zatvára. Boli tam stálymi hosťami, v ten večer platili trojcifernú sumu na každú osobu. Našli si novú reštauráciu…
Vo svete luxusnej gastronómie zatváracie hodiny určuje hosť.
Ochota ľudí platiť významnú sumu peňazí za kulinársky zážitok zdôrazňuje meniacu sa povahu tohto biznisu. Ide o vytváranie výnimočných okamihov radosti, prekvapenia a spojenia. Vo svete, ktorý čoraz viac oceňuje zážitky nad materiálnymi statkami, má dobre pripravené a nezabudnuteľne prezentované jedlo svoje trvalé miesto.