Keď sa povie cestovná kancelária, čo vás ako prvé napadne? To sú tí, ktorí vozia davy ľudí k moru, prípadne organizujú poznávacie zájazdy – to bude asi predstava väčšiny ľudí. Okrem nich však máme na trhu aj iné cestovné kancelárie. Ich „chlebom” je incoming, čiže naopak, vozia turistov k nám.
Incoming to na Slovensku nikdy nemal ľahké
Tak ako vozia cestovk našincov do zahraničia a ukazujú im ho, tak isto existujú cestovné kancelárie, ktoré ukazujú zase zahraničiu Slovensko. Tzv. incoming, ako sa tomu hovorí, to na Slovensku nikdy nemal ľahké. Za 31 rokov, čo ako samostatný štát existujeme, sa na tom veľa nezmenilo.
Čo robia incomingové cestovné kancelárie? Vlastne to isté čo outgoingové, teda tie čo vozia našincov do zahraničia. Spolu so svojimi zahraničnými partnermi sa snažia dostať turistov na Slovensko a zabezpečujú im tu všetok servis – dopravu, ubytovanie, stravovanie, program.
„Na čo stále, vlastne už desaťročia, narážame, je malá poznanosť našej krajiny. Najťažšie je predať Slovensko našim partnerom prvý krát, pretože ho nepoznajú,“ vysvetľuje Marcela Lauková. Je majiteľkou cestovných kancelárií Agritours Slovakia, Discover Slovakia Tours a šéfkou klubu incomingových cestovných kancelárií pri Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a agentúr (KICK SACKA).
Pre incoming pracuje 25 rokov a jej klientmi sú najmä leisure skupiny zo Škandinávie a zo Severnej Ameriky. „Keďže Slovensko nepoznajú, apriori chcú vidieť Prahu, Krakov a Budapešť a nie Banskú Štiavnicu, Zvolen či Bardejov. Keď ich však už sem dostaneme, veľmi ich prekvapí, čo všetko Slovensko ponúka. Prekvapí ich autencitou, dobrým jedlom, vínom. Keď sa všetko darí, tak nám naši partneri dovolia nasledujúci rok počet prenocovaní na Slovensku a teda aj príjem pre krajinu zvýšiť,“ vysvetľuje.
Spolupráca s hotelmi? Stále ťažšia
To, že hostia strávia o jednu či dve noci viac na Slovensku je výborné. Zvýšiť počet prenocovaní je koniec-koncov cieľ každého, kto v turizme robí – od hotelov po národné touristboardy. Pre incomingové cestovné kancelárie je to na druhej strane starosť navyše. Nájsť zodpovedajúce ubytovanie pre skupinu ľudí za prijateľných podmienok.
„Zabezpečiť ubytovanie pre organizované skupiny, nie je jednoduché, povedala by som, že je to stále ťažšie. Veľa hotelov totiž nechce poskytovať skupinové kapacity pre cestovné kancelárie,“ hovorí o probléme Daniela Sedlak z cestovnej kancelárie Todas v Poprade. „My potrebujeme napríklad mať ešte 45 dní pred nástupom bezplatné storno, čo hotely nie sú ochotné akceptovať,“ pokračuje.
Aj z tohto dôvodu sa začínajú z veľkých skupín preorientovávať na menšie skupiny a individuálov, tzv. self guided tours, ktorým zabezpečujú na Slovensku kompletný servis a asistenčné služby. „Tu nemusíme fixovať hotely mesiace vopred, keďže potrebujeme podstatne menej izieb, vždy sa niečo nájde,“ uzatvára.
Napríklad pre izraelské skupiny vypracúvavajú celý program pobytu na Slovensku. Páčia sa im najmä horské oblasti, Vysoké Tatry, Nízke Tatry, Slovenský raj, milujú cestovať po vidieku. Pre individuálov pripravujú kompletný program od ich príletu až po odlet pričom majú aj cykloturistov a turistov, ktorým presúvajú aj batožinu z hotela do hotela. Tieto typy dovoleniek sú v zahraničí stále populárnejšie.
Jana Obertová, majiteľka piešťanskej Esprit Travel sa orientuje klientelu, ktorá má záujem o slovenské kúpele. Hovorí, že momentálne je to zložitejšie, pretože kvôli známym udalostiam vypadli rusky hovoriaci hostia aj hostia z Blízkeho východu. Snažia sa preto oslovovať napríklad škandinávsky trh, aj keď tam je Slovensko a jeho kúpele prakticky neznáme.
Zaplaťte rok vopred
Lepšiu spoluprácu s hotelmi by si vedela predstaviť aj Marcela Lauková. Hovorí, že kapacity pre skupiny na incoming sa ťažko vyjednávajú a ak aj dostanú ponuku, cena je veľmi vysoká, ubytovatelia im ponúknu napríklad len pultovú cenu. „Chceli by sme dostávať aspoň také ceny, ktoré dostáva napríklad booking, Voľakedy bolo tiež zvykom, že 21. osoba dostala ubytovanie či obed zdarma, to už nie je bežné“, zamýšľa sa.
Okrem toho, kvôli tomu, aby sa zájazdy so Slovenskom dostali do katalógov zahraničných cestovných kancelárií, treba mať ubytovanie potvrdené veľa mesiacov, napríklad aj rok dopredu. Čo by samo o sebe až taký problém nebol, problematické je, že niektoré hotely chcú od slovenského touroperátora, aby ubytovanie skupiny po potvrdení aj hneď zaplatil… aj keď zájazd príde až o rok. „My vieme zaplatiť aj 60 dní vopred, ale nie rok. Ani hotel nedokáže niečo fixne potvrdiť a uhradiť 12 mesiacov dopredu, takže by to nemal chcieť ani od touroperátora,“ je presvedčená M. Lauková.
Jana Obertová hovorí, že s kapacitami v kúpeľných hoteloch výraznejšie problémy nemajú. Mrzí ju však, že nemôžu využívať pre skupiny rôzne balíčky pre krátkodobé pobyty, ktoré pripravujú kúpele pre individuálnych hosti.
Čo by pomohlo? Keby nás poznali
Na otázku, čo by incomingu na Slovensku pomohlo, Marek Farkaš, spolumajiteľ a CEO Enjoy Slovakia DMC, najväčšej slovenskej cestovnej kancelárie ktorá sa špecializuje len na segment MICE, teda kongresy a incentívu s odpoveďou dlho neváha: „Čo by mi pomohlo? Keby Slovensko niekto poznal, vedel že existuje a malo pozitívny brand. Keby fungovalo ako moderná krajina, ktorú chcú ludia navštiviť a vedia kde je a čo tu je. Tiež aby štát investoval rozumne do cestovného ruchu a do marketingu. Ale určite by nám pomohla aj väčšia profesionalita hotelov a reštaurácii pri poskytovaní služieb,“ uzatvára.
Marcela Lauková to ešte „rozmení na drobné“. Vysveťľuje, že by privítali dlhodobo udržateľnú stratégiu podpory nášho regiónu v zahraničí. Napríklad vo forme viacerých famtripov a presstripov. „Vedeli by sme si ich zorganizovať aj sami, s nejakým príspevkom od štátu. Jednoducho, potrebovali by sme, aby bolo Slovensko v zahraničí viac poznané.“
Okrem toho upozorňuje na to, že keďže ceny služieb za posledný rok na Slovensku výrazne vzrástli, treba dávať pozor na to, aby vyšším cenám zodpovedala aj kvalita služieb.