Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Najnovšie správy
Neupratujte ako doma
Housekeeping
Recenzie naše každodenné
Hotely Komentáre
Bešeňová
Liptov pestrý ako vlkolínske domy
Aktuality Regióny
Erika Matwij
Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
Rozhovory
Petícia za spravodlivú DPH
Gastro
Aa
  • Aktuality
  • Téma
    • Ekonomika
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
    TémaZobraziť viac
    Neupratujte ako doma
    29. mája 2023
    Najlepšie saunové rituály majú v Bešeňovej
    23. mája 2023
    Už nikdy viac „v našom hotely…“
    22. mája 2023
    Čím aktuálne žijú hotelieri?
    17. mája 2023
    Lovebrand
    15. mája 2023
  • Rozhovory
    RozhovoryZobraziť viac
    Erika Matwij
    Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
    25. mája 2023
    Marek Harbuľák pomenúva výzvy hotelierstva
    6. apríla 2023
    Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
    29. marca 2023
    Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“
    13. januára 2023
    Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
    7. decembra 2022
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Recenzie naše každodenné
    26. mája 2023
    Aj pohostinnosť má svoje hranice
    19. mája 2023
    Zákulisie hotelov
    Život je zmena
    12. mája 2023
    Mestské hotely BHP s novým vedením
    11. mája 2023
    Lifestylové hotely
    16. apríla 2023
  • Gastro
    GastroZobraziť viac
    Petícia za spravodlivú DPH
    24. mája 2023
    Mirror Bar
    Mirror Hospitality Expo 2023
    18. mája 2023
    Viete správne prestierať?
    17. mája 2023
    Rybárstvo ako bašta oddychu aj výborného jedla
    16. mája 2023
    Ilustračné foto: Unsplash/ Stefan Schauberger
    Smart kuchyňa bez odpadu. Budúcnosť, či utópia?
    9. mája 2023
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
    20. mája 2023
    Jordánsko, Wadi Rum
    23
    Blízka exotika s letenkou za stovku. Ale pozor, je návyková!
    22. apríla 2023
    Lifestylové hotely
    16. apríla 2023
    Hotelovým svetom
    14. apríla 2023
    Slovák si na dovolenke dopraje
    23. marca 2023
  • O nás
Čítanie: Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
Zdieľať
Aa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Aktuality
  • Téma
  • Hotely
  • Rozhovory
  • Zo sveta
  • Gastro
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Aktuality > Rozhovory > Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
Rozhovory

Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať

Zlatica Kramarová
Zlatica Kramarová Uverejnené: 7. decembra 2022
7 min. čítania
Zdieľať

Automatická recepcia, online check-in, vstup do hotela aj objednávka v reštaurácii cez QR kód, tematické izby s technologickým prístupom k informáciám… Aj takéto atraktívne až futuristické zmeny sú „dieťaťom“ nechcených pandemických rokov. Nielen o nich hovoríme s Jurajom Markom, ktorý už desaťročie úspešne vedie dizajnový biznis Hotel Set v Bratislave.

Uplynulé roky boli pre mestské biznis hotely najťažšími. Ako ste z nich vyviazli?

Mesiace, keď bol hotel zatvorený, neboli ľahké. Poskytli nám však priestor na rozmýšľanie nad tým, ako môžeme na okolnosti vyplývajúce zo situácie zareagovať. V súlade s aktuálnymi trendmi sme sa vydali cestou automatizácie. Čím viac automatickej práce sa dá urobiť online, tým menej zamestnancov potrebujeme, a tým komfortnejšie môžeme fungovať.

Bola automatizáca pre vás témou aj pred dvomi rokmi?

- Inzercia -
Ad image

Vôbec nie. Hoci je zrejmé, že svet k nej nezastaviteľne smeruje. Dnes sa nikto nepozastaví nad online check-in na letisku, ani nad samoobslužnými pokladnicami v supermarketoch. Hotelierstvo je v nových trendoch vždy trochu pozadu a ťahá za kratší koniec. Online check-in dodnes nemajú hotely poriadne zavedený a boria sa s tým všade. Pravdepodobne to nebude aplikovateľné pre všetky typy hotelov, napríklad si neviem predstaviť, že by pobytový hotel v Tatrách nemal recepčnú, ale pri našom type hotela, kde je priemerná dĺžka pobytu 1,5 dňa, je to oveľa akceptovateľnejšie. Platí to najmä počas týždňa, keď gro hostí tvorí biznis klientela, ktorá recepciu prakticky nepotrebuje.

Ako teda budete fungovať po novom?

Klienti si rezerváciu môžu urobiť tak ako doteraz online za dohodnuté ceny. Následne im príde e-mail potvrdzujúci registráciu a obsahujúci info o online check-in. Po jeho realizácii sa im v self portáli rezervácie vygeneruje QR kód. S ním si otvoria hlavné dvere hotela, garáž aj izbu. Na prvý vstup teda nepotrebujú živý personál. V izbe hosťom necháme kartičku, ktorú počas pobytu používajú tak, ako sú zvyknutí. Zmenu zavádzame postupne, aby si klienti zvykli, že keď prídu neskôr, recepčná tu už nebude. Telefón presmerujeme na poverenú osobu v hoteli, ktorá rieši prípadné otázky a potreby hostí. V prípade technického problému je k dispozícii bezpečnostná služba, alebo sa dostaví technik. Pomaly si na to hostia zvykajú.

- Inzercia-
Ad image

Ako sa toto opatrenie premietne ekonomicky?

Prvotná investícia bola veľká. Softvér sme už mali a dokúpili sme kompatibilné zámky. Úspora prišla s obmedzenou prevádzkou recepcie. Kým v minulosti fungovala v režime 24/7, dnes ju aj pri plne obsadenom hoteli zatvárame o 15. hodine.

Aká je návratnosť investície?

Ide o úspory asi jednej služby na recepcii, čo predstavuje návratnosť do jedného roka.

Urobili ste aj iné zmeny vyplývajúce z aktuálnej situácie na hotelovom trhu?

Toto opatrenie malo dosah na viacero zmien, najmä na procesy rezervácie a e-mailovej komunikácie s hosťom. Do procesu sme implementovali aj komunikáciu formou SMS správ, prípadne WhatsApp, keďže čítanosť e-mailov je dosť nízka. Klient takto dostane prístup do svojho self portálu. Rovnako už čoskoro ušetríme pracovnú silu na obsluhe vďaka objednávkovému systému cez QR kód hotelovej reštaurácie, kde si hosť jedlo objedná, špecifikuje, aj zaplatí.

Zamestnanci nie sú veľkými fanúšikmi zmien. Ako ich prijali?

Veľmi dobre, lebo mzdové náklady na ušetrenú pracovnú silu na recepcii sme rozdelili medzi tých, ktorí zostali na recepcii, a tak sa im zásadne zvýšil plat. Pri 26 izbách, ktoré máme, je registrácia pomerne rýchla. Okrem toho majú na starosti už iba vybavovanie telefonických a e-mailových dopytov, ktoré však vďaka rezervačným systémom ubúdajú.

Aké je zloženie vašej klientely? Z polohy aj názvu hotela predpokladám, že ide najmä o športovcov.

Až 80 % našej klientely je z biznisu. Bratislava nie je pre turistov taká atraktívna ako napríklad Praha, a tak väčšinu z toho segmentu obslúžia hotely v centre mesta. Zaujímavé je, že v Prahe hosťom vzdialenosť 1,5 km od centra neprekáža, ale v Bratislave je to už veľa. Pritom je to 8 zastávok električkou.

Vrátila sa vám už konferenčná klientela v číslach predpandemických rokov?

Určite nie v plnom rozsahu, lebo ľudia po covide zmenili svoje správanie. Mali sme veľmi dobre využívané konferenčné priestory, ale dnes sa mnoho školení a konferencií presunulo do online priestoru. Tento trend potvrdzujú mnohí moji kolegovia.

Myslíte, že tento trend sa ešte zvráti a konferenčný biznis sa vráti do starých koľají?

Podľa mňa nie, aspoň čo sa týka objemov. Trend asi pôjde k hybridným podujatiam, kde sa ľudia zúčastnia formou online pripojenia a zaplatia si iba prednášajúcich, prípadne obmedzený realizačný tím. Pre hotely to znamená buď komplet nové technologické vybavenie, čo si môže dovoliť málokto, alebo spoluprácu so sprostredkovateľskými agentúrami, ktoré sú presne na to vybavené.

Vráťme sa k vášmu hotelu. Jeho dizajn sa vymyká bežne zaužívanému hotelovému interiéru a je pomerne jedinečný…

Tento hotel bol dizajnovo nastajlovaný do 20-tych rokov. Všetko vybavenie je tu robené na mieru a je naozaj jedinečné, veď motív 20-tych rokov milujú všetci dizajnéri a architekti pre jeho špecifickosť. Práve dizajnu sa dotýkajú aj naše ďalšie plány. Spomínané 20-te roky chceme zachovať, ale jednotlivé izby zariadime v duchu rozličných tém. Nároky klientov na zážitok stúpajú a technológie umožňujú individuálny prístup k predaju. Ak budeme mať napríklad izbu v štýle Hercule Poirot, dokážeme ju predávať samostatne či na našom webe, alebo cez rezervačné systémy. Nemusí to byť štandardná dvojlôžková izba. Dnes máme pri 26 izbách 6 typov izieb. Ďalšou diverzifikáciou môžeme mať 13 typov izieb s vlastným príbehom.

Má už tento plán nejaké konkrétne obrysy?

Zatiaľ je len v mojej hlave, ale už o tejto vízii hovoríme s agentúrou, ktorá pre nás pracuje. Počas covidu išla, samozrejme, trochu bokom, a teraz sa k nej vraciame. Nebude to veľká investícia – atmosféru vieme dosiahnuť doplnkami, a prístup k informáciám o danej téme, mieste alebo osobnosti izby umožníme najmä technologicky.

Text: Lea Lisá

Foto: archív hotela

Mohlo by sa vám páčiť

Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?

Marek Harbuľák pomenúva výzvy hotelierstva

Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel

Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“

„Ich ťažké príbehy tu s nimi žijeme,“ hovorí Peter Cák, hotelier, ktorý ubytoval stovky Ukrajincov

OZNAČENÉ: Biznis hotel, Hotelierstvo, Technológie
Zlatica Kramarová 7. decembra 2022
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor: Zlatica Kramarová
Sledovať:
Spoluzakladateľka časopisu a šéfredaktorka Hoteliera má za sebou viac ako 300 rozhovorov, takmer 10 000 stránok časopisu, množstvo novinárskych ciest, akcií, výstav, konferencií a mediálnych partnerstiev. A stále ju baví prinášať vám nové témy, informácie, atraktívne reportáže a najmä inšpiratívne príbehy ľudí z hotelového sveta.
Predchádzajúci článok Lyžiarsku sezónu vo Vysokých Tatrách odštartuje Štrbské Pleso
Nasledujúci článok Hotelieri žiadajú kompenzáciu cien energií za celú vykurovaciu sezónu
Zanechať komentár

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať
- Inzercia-
Ad image
Obľúbené z nových
HotelyKomentáre

Recenzie naše každodenné

L. A. L. A. 26. mája 2023
Neupratujte ako doma
Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
Petícia za spravodlivú DPH
Liptov pestrý ako vlkolínske domy
- Inzercia-
Ad image

Mohlo by sa vám páčiť

Erika Matwij
Rozhovory

Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?

25. mája 2023
Rozhovory

Marek Harbuľák pomenúva výzvy hotelierstva

6. apríla 2023
Rozhovory

Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel

29. marca 2023
Rozhovory

Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“

13. januára 2023

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov

© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.

Odstránené zo zoznamu na čítanie

Vrátiť
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta

Stratili ste heslo?