Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    19. októbra 2025
    Kaskády zrejú ako víno. 20 rokov oslávili komorne
    10. októbra 2025
    Od vášne k histórii k silnému hráčovi v hospitality segmente
    5. augusta 2025
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
    24. októbra 2025
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    19. októbra 2025
    Desatoro dubajského hotelového sveta, ktoré vás môže inšpirovať
    29. augusta 2025
    Hotelier Boris Gula: V Grécku má všetko svoj čas
    11. augusta 2025
    White Donkey Hotel****
    Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
    25. júla 2025
  • O nás
Čítanie: Láskavý feedback prináša zmenu, tvrdá kritika protiútok
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Manažment > Láskavý feedback prináša zmenu, tvrdá kritika protiútok
ManažmentPersonál/Osobný rozvojTéma

Láskavý feedback prináša zmenu, tvrdá kritika protiútok

Peter Seemann
Peter Seemann
Uverejnené: 29. januára 2024
5 min. čítania
Ilustračné foto: Pexels.com
Zdieľať

Keď zamestnanec urobí chybu, alebo z pohľadu manažéra totálnu hlúposť, asi je väčšine manažérov prirodzené vybehnúť na neho, čo to robí… Dá sa to aj inak. Elegantne zabaliť kritiku do pochvaly formou sendviča.

Ako vyzerá sendvič vieme všetci. Tvoria ho dve vrstvy žemle, medzi ktoré sa vloží náplň (najlákavejšie a chuťovo najpríjemnejšia časť sendviča).

Náplň sa považuje za kritiku, obe vrstvy žemle za pochvalu.

Cieľom techniky konštruktívnej kritiky, známej ako tzv. Oxfordský sendvič, je zaobaliť kritiku (nepríjemné oznámenie) do pochvaly (príjemného oznámenia), a tým zmierniť drvivý vplyv kritiky na osobu, ktorej je určená. 

Zásady tvorenia sendvičovej techniky

  • Opýtajte sa druhého, či chce počuť váš názor (spätnú väzbu). Ako sa hovorí: „Nevyžiadaná rada, nie je radou.“ Nie vždy máme v danej situácii chuť vypočuť si názor druhého, aj keby bol akokoľvek prínosný.
  • Otvorte si cestu k druhému. Povedzte mu, čo konkrétne sa vám na jeho práci (prístupe) páči. Čo si vážite, oceňujete a prečo. Život nie sú len chyby, ktoré treba odstrániť. Zamerajte sa na to, čo je pozitívne. Budete tak budovať kvalitnejšie a pevnejšie vzťahy.
  • Zamerajte svoje myslenie na budúcnosť. Položte otázku: „Ako by sa daná vec dala urobiť lepšie?“ Idete druhému pomôcť a nie ho udupávať. Prípadne navrhnite možné zlepšenia, ako by sa to dalo spraviť v budúcnosti lepšie.
  • Znovu zopakujte to, čo si vážite, alebo sa vám páči na práci alebo správaní druhého, alebo pridajte, čo je ešte dobré.

Základné pravidlá sendvičovej kritiky

  • Zabudnite na slovíčka „ale“, „však“, a namiesto nich používajte spojku A alebo rozdeľte vetu na dve. Príklad: „Páčil sa mi tvoj prejav, ale nabudúce by si sa mohol viac pozerať na prítomných a nie len po stenách.“ Práve slovo ALE spôsobuje to, že spätnú väzbu bude daný človek vnímať ako niečo negatívne a nie pozitívne. Správne: „Páčil sa mi tvoj prejav, bol stručný a výstižný. V budúcnosti by som sa možno snažil viac pozerať na prítomných. Vzbudzuje to lepší dojem a udržiava ich to v pozornosti.“
  • Vžite sa do situácie druhého. Využite empatiu. Ako by ste chceli, aby vám niekto podal spätnú väzbu. Ak by ste ju chceli počuť priamo, tak sa skúste zamyslieť, či všetci ľudia okolo vás sú takí istí ako vy, a či si tou priamosťou nerobíte viac problémov ako úžitku.

Neomieľajte ľuďom čo robia zle, zamerajte sa na to, ako to majú robiť správne

Bolo to pri práci v zahraničí, v gastroodvetví, keď som si uvedomil trochu iný prístup vedúceho k mojim chybám. „Do you have pop?“ opýtalo sa dieťa na jarmoku v našom stánku s pizzou. Nemali sme to v ponuke, a tak som odpovedal, že nie. Vedúci mi úplne pokojne po odchode neobslúženého zákazníka mi vysvetlil: „Pop je spoločný názov pre všetky sýtené nápoje. Nabudúce budeš vedieť a predáš mu, aký bude chcieť z tých, ktoré máme.“

Alebo: „Nabudúce zapni ohrev pultu skôr, nabudúce použi ruky na trhanie fólie na balení fľaškovej vody namiesto noža, aby si ich nepoškodil“ a podobne. Neviem, či to bolo Amerikou, alebo osobnosťou majiteľa, no keď svojich ľudí upozorňoval na ich chyby, robil to pokojne a najmä veľmi konštruktívne. Nerobil vlastne kritiku, ale poskytoval konštruktívnu spätnú väzbu. Neomieľal donekonečna to, čo zamestnanci urobili zle, ale jednoducho povedal, ako to majú urobiť správne. A to aj keď bol podráždený.

Cieľom je zmena k lepšiemu

Láskavá, sendvičová kritika nerobí výčitky, nepýta sa „Prečo?“, nereaguje prehnane emočne. Tento spôsob kritiky totiž väčšinou vedie k protiútoku a nie je konštruktívny. Kritizovaná osoba sa buď vyhovára, bráni, alebo nespolupracuje.

A to nepotrebujete.

Potrebujeme, aby si druhá osoba uvedomila, ako jej správanie vnímame my a (v najlepšom prípade sama) prišla na to, ako zmeniť správanie. Naším cieľom je zmena správania v budúcnosti, nie urážka a rozoberanie chyby, ktorá sa stala v minulosti, pričom tú nie je možné zmeniť.

Mohlo by sa vám páčiť

Nájde si LEAN – štíhle riadenie, cestu do hotelovej sféry?
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Senior – zákazník budúcnosti
Organizujete svadby? Svadobný summit prináša trendy, networking aj cenotvorbu
Staň sa hotelierom
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Peter Seemann
Peter Seemann je profesionálny kouč, mentor kouč a tréner koučov.
Predchádzajúci článok Turizmus v Košickom kraji stabilne rastie
Nasledujúci článok Aby sa vám lepšie pracovalo alebo syndróm padajúcich pančúch
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Interiér/ExteriérTéma

Premaľovať, prelepiť, odstrániť… Aj váš interiér si pýta UPDATE?

Alžbeta Abrahová
Alžbeta Abrahová
27. októbra 2025
Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
METRO prináša už 25 rokov všetko pre hotely a reštaurácie pod jednou strechou
Izraelskí touroperátori objavujú Slovensko ako bezpečnú a atraktívnu destináciu
České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta