Myslíte si, že hosťom nestačí bohatá hrivna, akou je luxusný zámok s wellness?
Určite nestačí. Navyše okolo nás nie je veľa turistických atrakcií, takže mi bolo od začiatku jasné, že klientom musíme vytvoriť program sami. Jednak preto, aby vôbec prišli, ale aj aby neodchádzali a trávili svoj čas na zámku. Našou obrovskou devízou je nielen krásny, ale aj priestranný zámok s dvoma veľkými nádvoriami a veľkým potenciálom pre zážitkové produkty.
Ako ste tieto produkty začínali rozbiehať?
Pre mňa osobne boli začiatky dosť ťažké. No veľkou pomocou mi boli skúsenosti z hotelov aliancie Trinity Hotels, kde som pôsobil na oddelení marketingu ako event koordinátor, marketingový manažér, event manažér a neskôr ako obchodný riaditeľ. Ale produkty moderných hotelov, ktoré sme tam predávali, boli, prirodzene, úplne iné.
Prečo ste sa rozhodli zmeniť moderné kongresové prostredie za život na zámku?
Dostal som ponuku, ktorá ma zaujala. Keď som uvidel zámok, nemohol som ju odmietnuť, hoci som bol po štyroch rokoch v Trinity Hotels nasmerovaný do zahraničia, aby som nabral nové skúsenosti v nejakej väčšej hotelovej spoločnosti. Ja, ktorý som mal s históriou spoločný asi len dejepis na základnej škole, som sa ocitol na zámku zo 14. storočia, kde všetko dýchalo históriou…
Čo to pre vás znamenalo?
Musel som sa preorientovať – naštudovať si históriu, zžiť sa s ňou a uveriť tomu, čo predávam. Objavil som iné stránky biznisu. Keďže ide o hotel na zámku, naše možnosti sú obmedzené. Dispozícia priestorov nám neumožnila mať veľký bazén ani tenisové kurty či bowling, kde hostia môžu tráviť čas, o to viac musíme byť kreatívni a vymýšľať pre nich program, či už sú to firmy, alebo individuálna klientela.
V čom sa ten program líši?
Vždy závisí od druhu klientely. Individuálna klientela väčšinou vyhľadáva oddych a romantiku. To sa však dá zažiť v každom hoteli, a preto sa snažíme ponúknuť aj niečo iné. Napríklad zámocký pobyt, ktorý je spojený s dobovou večerou a jazdou na koči. Ďalší zážitkový produkt je Draculov pobyt v Draculovom apartmáne, tam hosť zažije nočné prehliadky hotela, krvavé večere či escape room – nafingujeme, že sa stala nejaká nehoda v tejto izbe a hostia musia splniť stanovené úlohy, aby sa dostali ku kľúču od izby…
Kde hľadáte inšpiráciu?
Inšpiráciu hľadáme všade okolo seba a tiež tu na mieste v rámci brainstormingu s manažérmi a na kreatívnych poradách. Taktiež majiteľ zámku sa veľmi zaujíma o históriu, takže aj on nás často inšpiruje.
Aká je vaša ďalšia klientela?
Ďalší segment sú svadby, oslavy a iné rodinné podujatia. Tým, že na zámku máme kaplnku, dostatočné ubytovacie aj reštauračné kapacity a romantické prostredie, kde si hostia môžu urobiť pekné fotky, sme ideálnou svadobnou destináciou. Ale aj svadby sa snažíme robiť zážitkovejšie a hosťom dávame do ponuky napríklad únos nevesty, súboj ženícha s rytierom, keď si ju ženích musí vybojovať, alebo splniť inú neštandardnú úlohu. Spolupracujeme pri tom s viacerými historickými skupinami. Vždy sa snažíme vymyslieť niečo originálne.
Na takéto fungovanie musíte mať tvorivý pracovný tím.
To musíme… (úsmev)
V súčasnosti je najťažšie nájsť zamestnancov. Ako sa vám darí v tejto oblasti?
Je to naozaj ťažké. Momentálne sa však teším z toho, že jednotlivé oddelenia v hoteli sú pomerne stabilné. Dokonca v kuchyni a na obchodnom oddelení máme takmer nulovú fluktuáciu, čo dnes považujem za niečo výnimočné. Celkovo sa snažím obklopovať ľuďmi s chuťou do práce, ktorí možno nemusia byť vyštudovaní v odbore, ale hlavne musia chcieť a mať ochotu pracovať. Myslím, že zatiaľ sa mi to dobre darí.
Čím ich motivujete?
Aj keď to v tomto biznise býva niekedy veľmi ťažké a často sa všetci ocitneme v stresujúcich a emocionálnych situáciách, snažím sa s každým zamestnancom v hoteli bez rozdielu pozície komunikovať vhodne, úprimne a bez akýchkoľvek osobných urážok. Spôsob, akým sa správam k zamestnancom, je najsilnejším motivačným faktorom, či už pozitívnym, alebo negatívnym. Samozrejme, to isté požadujem aj od všetkých vedúcich pracovníkov. Ďalej tiež používam nefinančné benefity, ako je využívanie hotelových a wellness služieb – každý zamestnanec má nárok na jeden pobyt s dvomi prenocovaniami, buď môže prísť sám, alebo pobyt niekomu z rodiny darovať, a tiež na výmenné pobyty do iných hotelov. Plus sociálne programy poistenia zamestnancov nad rámec povinného poistenia. Každý zamestnanec je úrazovo poistený 24 hodín denne kdekoľvek na svete sa práve nachádza. Raz do roka organizujeme teambuilding a nesmie chýbať ani vianočný večierok.
Akú máte vekovú štruktúru zamestnancov?
Máme rôznorodý kolektív, závisí to aj od pozícií, ale sme pomerne mladý tím, vekový priemer môže byť okolo 35 – 36 rokov. Máme 45 zamestnancov na TPP a približne rovnaký počet pravidelných dohodárov.
Vráťme sa k hosťom, aká je vaša ďalšia klientela?
Ďalším segmentom sú návštevníci, ktorí nás navštívia kvôli prehliadke zámku, a široká verejnosť, najmä z regiónu. Celoročne ponúkame prehliadky s odborným výkladom, a to trikrát denne. Sú veľmi obľúbené, ročne sa ich zúčastní okolo 13-tisíc ľudí. Takisto sú pre nás nesmierne dôležité. Vnímame to tak, že každý návštevník, ktorý sa zúčastní prehliadky, je náš potenciálny hosť a klient. Často sa totiž stane, že ľudia si prídu iba pozrieť zámok a o rok tu majú svadbu alebo firemnú akciu. Na jednej strane je pre nás veľmi dobré, že každý je náš potenciálny hosť, na druhej strane však veľmi zaväzujúce. Lebo na prehliadku človek nepríde oblečený ako majiteľ firmy v saku, ale odbehne si z chaty v teplákoch či v „šušťákoch“, preto si musíme dávať pozor aj na komunikáciu s každým jedným návštevníkom. Tieto prehliadky sa snažíme oživovať počas víkendov v lete sokoliarmi. Množstvo návštevníkov sa po absolvovaní prehliadky zastaví na obed v našej a la carte reštaurácii Ava Simone, ktorá je v regióne veľmi obľúbená. Prednedávnom sme pustili do predaja aj produkt s názvom Kráľovský deň, ktorý pozostáva z prehliadky zámku, wellness procedúry a večere.
Tým, že sme zámok a kultúrna pamiatka, cítime zodpovednosť, že zámok nie je len náš, lebo ľudia z okolia ho istým spôsobom považujú za svoj, že to je ich vígľašský zámok. Je to pekná, ale zároveň veľká zodpovednosť, a preto sa snažíme robiť pravidelné zámocké podujatia aj pre širokú verejnosť. Keď ideme od začiatku roka, tak vo februári máme Zámocký ples s historickým programom, hudbou a tancami, kde je predpísaný dress code v dobových kostýmoch. Žigmundove slávnosti sú začiatkom mája, býva tu veľa historických skupín, remeselníkov, tvorivých dielní a doplnkového sprievodného programu. Návštevnosť býva 800 až 1 000 ľudí. V júni robíme deň detí s množstvom aktivít, atrakcií a penovou párty, v auguste retro show s 50 historickými predvojnovými vozidlami a bohatým sprievodným programom. Organizujeme koncerty, naše nádvoria sú na takéto akcie prispôsobené, majú dosť veľkú kapacitu. Mali sme tu Kandráčovcov, Zuzku Smatanovú, Beátu Dubasovú, Mariána Čekovského, Lukáša Adamca a iných interpretov. Organizujeme aj Grand Opening, teda oslavy výročia otvorenia zámku, teraz v septembri sme mali piate výročie. Koncom októbra každoročne organizujeme strašidelné prehliadky, ktoré majú veľký úspech.
Aký je váš ďalší segment na trhu?
Po individuáloch, svadbách a širokej verejnosti je tu podstatná časť klientely, ktorá nás živí – firemná klientela – od septembra až do júna – konferencie, semináre, večierky, teambuildingy. Aj tu sa klientom snažíme ponúknuť doplnkový a sprievodný program v zámockom štýle. Športové hry sú rytierskeho štýlu, rytierske hry a turnaje, pevnosti Boyard a večery sa tiež snažíme ladiť do dobovej tematiky…
Viac sa dočítate v tlačenej verzii časopisu Hotelier zima 2019.
Text: Zlatica Kramárová
Foto: archív hotela