Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Senior – zákazník budúcnosti
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Obchod a marketing > Senior – zákazník budúcnosti
Obchod a marketingTéma

Senior – zákazník budúcnosti

Martin Slivka
Martin Slivka
Uverejnené: 28. júna 2023
9 min. čítania
Do balíčkov pre generáciu 60+ patrí aj ponuka kultúrnych podujatí a kreatívnych aktivít.
Zdieľať

Starnutie je globálnym fenoménom a počet seniorov sa aj na Slovensku výrazne zvyšuje. Téma neobchádza ani hotelový sektor, preto je dôležitá zmena myslenia, ktorá bude meniť aj marketingovú komunikáciu.

Demografia

Obdobie života sa neustále predlžuje a téma striebornej ekonomiky sa stáva stále aktuálnejšou. Prognózy predpovedajú najvypuklejšiu situáciu práve v nadchádzajúcom období v horizonte 20 až 30 rokov. Rozdiely medzi súčasnými a budúcimi seniormi sú viditeľné a už dnes môžeme predpovedať vyššie očakávania vo všetkých oblastiach života aj pod vplyvom moderných technológií či zmeny spôsobu života súčasnej generácie aktívnych ľudí. Vznikne výzva po inováciách produktov, služieb a verejných vecí, čo bude znamenať dopyt po aktívnom živote, zdraví a marketingovej komunikácii.

- Inzercia-
Ad image

Vplyv veku sa prejavuje ako jeden z významných faktorov aj v nákupnom rozhodovaní, a práve cestovný ruch patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce oblasti. Práve preto je dôležitá zmena myslenia, ktorá bude meniť aj vzťahy medzi generáciami a inováciu marketingovej komunikácie.

Senior je klient, ktorý sa nikam neponáhľa. Uvíta komunikáciu a obyčajný ľudský záujem.

Strednodobý a dlhodobý horizont

Celková populácia predstavovala v roku 2013 7,2 miliardy ľudí (o 648 mil. viac ako v 2005) a predpokladá sa, že v roku 2050 to bude približne 9,6 miliardy.

Globálne sa počet osôb vo veku 60+ do roku 2100 strojnásobí, počet obyvateľov vo veku 80+ by sa mal podľa prognóz do roku 2100 zvýšiť sedemnásobne. Ak si porovnáme údaje z minulosti, tak v roku 1950 iba 8 % populácie bolo vo veku 60+, v roku 2011 to bolo 11 % a v roku 2050 sa predpokladá až 22 % (1).

- Inzercia -
Ad image

Delenie segmentu seniorov

Ak hovoríme o senioroch, tak definícia vekovej kategorizácie je nejednotná nielen v literatúre na Slovensku, ale aj v zahraničí. Rôzne krajiny považujú seniora za človeka s rôznou vekovou hranicou: 50+, 55+, 60+ a 65+, čo súvisí s rôznou hranicou odchodu do dôchodku. To, samozrejme, neuľahčuje medzinárodné porovnávanie výsledkov výskumov.

Základná kategorizácia Svetovej zdravotníckej organizácie delí obdobie starnutia do troch kategórií:

1. Obdobie ranej staroby (60 – 74 rokov)

2. Obdobie vlastnej staroby (75 – 89 rokov)

3. Obdobie dlhovekosti (90 rokov a viac)

Marketingovo delíme seniorov:

„mladí starí“ vo veku do 70 rokov – zdatní, aktívni, mobilní a podnikaví,

„starí starí“ vo veku nad 70 rokov – žijú v ústraní, sú menej mobilní a sú väčšinou doma, medzi nimi je 20 % aktívnych, ktorí žijú aktívnym cestovaním.

Pre marketérov je dôležité určiť si cieľové skupiny seniorov v určitých etapách seniorského vývoja najmä z hľadiska:

a) schopnosti prijímať a správne dešifrovať marketingové komunikáty,

b) analyzovať možnosti marketingovej komunikácie,

c) formulovať základné predpoklady efektívnosti komunikácie s touto cieľovou skupinou.

U staršej generácie sa vo veľkej miere prejavuje zmena hodnôt. Starší ľudia prežívajú svoj život stále aktívnejšie. V literatúre či článkoch sa preto stretávame s pojmom aktívny senior.

Indexy vekového zloženia

V roku 2018 predstavoval index starnutia na Slovensku 101,90 % a priemerný vek obyvateľa 40,82 roka, ako môžeme vidieť v tabuľke nižšie. Index starnutia znamená počet osôb vo veku 65 rokov a viac na 100 detí vo veku 0 – 14 rokov.

Slovenská republikaSpoluMužiŽeny
Index starnutia (%)101,9078,60126,44
Mediánový vek (rok)40,6039,2042,10
Podiel osôb v poproduktívnom veku (%)16,0413,0018,94
Podiel osôb v predproduktívnom veku (%)15,7416,5414,98
Podiel osôb v produktívnom veku (%)68,2270,4666,07
Priemerný vek obyvateľa (rok)40,8239,2142,36
Zdroj: Štatistický úrad, Indexy vekového zloženia SR 2018

Len pre porovnanie: v roku 2012 bol index starnutia na Slovensku 85,5 % a priemerný vek obyvateľa 39,3 roka. Vekový segment 60+ tvorí v celkovej populácii SR približne 18 % a do roku 2030 by sa mal takmer zdvojnásobiť. Medzi touto skupinou existuje rastúca cieľová skupina, ktorá veľmi aktívne trávi svoj voľný čas športom, cestovaním a kultúrou.

V rámci štruktúry výdavkov seniorskej generácie na Slovensku je determinantom ich príjmová úroveň. Tá je výrazne nižšia, ak si ju porovnáme s úrovňou príjmov v starých členských štátoch EÚ. Keď hovoríme o cestovaní a senioroch, je podstatné podotknúť, že ide o lepšie situovaných starších občanov, ktorí sú ekonomicky aktívni, podnikajú, poberajú dividendy, alebo im pomáhajú ich deti či vnúčatá. Ich aktívny spôsob života súvisí aj s predchádzajúcim spôsobom života či typom zamestnania. Táto skupina je, samozrejme, heterogénna nielen z pohľadu veku, ale aj iných faktorov.

12Nasledujúca stránka

Mohlo by sa vám páčiť

Plánujete kúpiť prevádzku od predchádzajúceho majiteľa? Dajte si pozor na týchto 5 vecí!
Medzinárodný kongres rodinných firiem
Vyšehradská štvorka si chce spoločne podmaniť vzdialenejšie trhy
Mať stratégiu, znamená byť pripravený na každú situáciu
Tringelty. Ako ich delíte?
OZNAČENÉ:seniori
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Martin Slivka
Martin Slivka je obchodný a marketingový riaditeľ Wellness Hotela Patince, dlhodobo sa venuje manažérskej práci v hotelierstve, orientuje sa najmä na segment seniorov a inovácie v komunikácii a v cestovnom ruchu.
Predchádzajúci článok V Bešeňovej otvorili letnú turistickú sezónu
Nasledujúci článok Máte do 26 rokov? Využite možnosť odbornej praxe vo Švajčiarsku
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta