Budúcnosť má v rukách tzv. nový cestovateľ
Aké trendy v oblasti hospitality aktuálne pozorujete?
Zmeny prišli a prichádzajú vo viacerých úrovniach. To, čo Bratislavu dosť zasiahlo vzhľadom k závislosti od korporátnych klientov, je odchod viacerých medzinárodných firiem z Bratislavy, ale najmä zmena správania sa po období poznačenom covidom. Značné percento pracovných stretnutí stále prebieha v online priestore. Práca z domu sa stala novým štandardom, čo vo veľkej miere znamená menej cestovania, a tým významný úbytok na počte prenocovaní. Preferenčne si medzinárodné firmy vyberajú predovšetkým medzinárodné hotelové značky. Tie sú pre ne garanciou kvalitných služieb a štandardov, vrátane bezpečnosti, a s ktorými podpisujú zmluvy o ubytovaní. Keď sme si porovnávali rok 2019 oproti roku 2023 a 2024 vidíme, že objem korporátnych prenocovaní je takmer o 40 % nižší. A ten je pre Bratislavu naozaj kľúčový a primárny. Objem prenocovaní individuálnych turistov prichádzajúcich do Bratislavy je síce na postupnom a miernom raste, ale nie je úplne schopný tieto výpadky kompenzovať.
Je to práve MICE segment, ktorý má veľký potenciál. Čiže kongresová turistika a agentúry, ktoré do mesta prinášajú významnejšie počty účastníkov, ale je treba mať väčšie kongresy najskôr kde organizovať. V Sheraton Bratislava Hoteli ponúkame relatívne veľkú sálu a zároveň jednu z najkrajších v Bratislave. Kapacitne v nej dokážeme vyhovieť podujatiam do 300 účastníkov, so sesterskými hotelmi máme kapacity oveľa väčšie. Vieme tiež ponúknuť jedinečné priestory pre menšie formáty podujatí. Napríklad luxusný Prezidentský apartmán s terasou, Ambers bar s výhľadom na Slovenské národné divadlo alebo krytú terasu s priliehajúcou reštauráciou Anjou. V ponuke priestorov a zabezpečenia podujatí vidíme potenciál rastu v najbližších rokoch. Je to segment, na ktorý sa snažíme sústrediť najmä kvalitou.
Aké ďalšie trendy v hotelierstve vás zaujali?
Veľmi významným trendom, na ktorým reaguje aj sieť Marriott, je väčšia orientácia na tzv. nového cestovateľa so špecifickými nárokmi a potrebami. Požaduje, napríklad, ponuku zdravšieho a ľahšieho menu, čomu sa snažíme prispôsobiť náš jedálny lístok. Veľmi populárne sú ľahšie jedlá typu street food s dôrazom na čerstvosť ingrediencií. Menu zostavujeme už s ohľadom na rôzne a stále rozšírenejšie intolerancie a ľahkú možnosť adaptácie na špecifické požiadavky hostí. Registrujeme odklon od mliečnych produktov, čoraz vyhľadávanejšie sú alternatívy mlieka na rastlinnom základe. Snažíme sa tieto nové preferencie preniesť do našej stálej ponuky a tak reagovať na čoraz častejšie požiadavky tohto druhu aj zo strany organizátorov podujatí – kým kedysi bolo špecifických požiadaviek zopár, dnes sú to často väčšie skupiny účastníkov. V rámci zdravého životného štýlu tiež klesá popularita alkoholu, čo otvára kreatívny priestor v sfére nealkoholických nápojov.
S týmto trendom súvisí aj nový prístup k dizajnu lobby. Sheraton sa snaží byť viac komunitný. Pri našich renovačných plánoch budeme hľadať spôsoby, ako tento trend aplikovať a využiť pre nového cestovateľa alebo obchodného cestujúceho, ktorý viac vyhľadáva spoločnosť a chce komunikovať. V rámci otvoreného priestoru mu však tiež chceme poskytnúť útočisko. Kútik, v ktorom dokáže byť nepozorovaný vo svojom mikrokozme, nerušene pracovať v lobby, ale zároveň byť v centre všetkého diania. To sú trendy, ktoré vnímam.
Máte už konkrétne renovačné plány?
Áno, určite. Chceme sa sústrediť na to, aby sme prešli s údržbou viac do proaktívneho prístupu, verím tomu, že je to dobrá cesta. Aby sme dlhodobo vedeli vylepšiť nedokonalosti skôr, než si ich všimne hosť. Špeciálne sa budeme venovať miestam prvého kontaktu s hosťom, aby vyzerali čo najlepšie. To je naša úloha na najbližšie mesiace.
Plánujete aj väčšiu rekonštrukciu lobby?
Áno, v priebehu jedného-dvoch rokov by sme chceli lobby pretransformovať do niečoho nového, čo bude pre Bratislavu a našich hostí veľkým prínosom.