O tom, ako poraziť toto klišé, ale aj o generačnej výmene, rodinnej rade a novej legislatíve pre rodinné podnikanie nám porozprávala Erika Matwij, expertka na rodinné podnikanie z Inštitútu Rodinného Businessu.
Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
Nepovedala by som najhoršie, ale najnáročnejšie. Ale na druhej strane – všetko má svoje výhody aj nevýhody. Náročnosť je v tom, že pri rodinných príslušníkoch sa omnoho viac spoliehame na to, že vedia, čo chceme. Preto oveľa horšie komunikujeme. Vo firme býva bežne nastavený hierarchický model a pravidlá fungovania, lebo sme cudzí a nevieme, čo od seba môžeme očakávať. Takže nastavíme náplň práce a jasne stanovíme očakávania. Ale pri rodinných príslušníkoch to tak často nie je, a to býva jeden z najväčších problémov. Fungujú na domnienkach „myslel som si, že vieš“ a majú oveľa vyššie očakávania, ktoré nekomunikujú.
Ovplyvňuje podnikanie druh rodinnej väzby?
Podľa mňa vôbec nie, ale zaujímavé je špecifikum, ktoré sa objavuje veľmi často, a to je pozícia žien v nástupníctve. Problémom býva najmä v profesiách, ktoré otcovia – zakladatelia – vnímajú ako mužské. Ide o strojárstvo, poľnohospodárstvo, tam, kde je náročnejšia fyzická práca a v rodine prevažuje patriarchálny model. Rozpor môže vychádzať aj zo zlej komunikácie.
Ovplyvňuje kvalitu spoločného podnikania skutočnosť, či ide o najbližšiu rodinu, alebo ďalšiu?
Nešpecifikovala by som to takto. Rešpekt, komunikácia, dohody, otvorená myseľ na to, že druhý môže mať iný názor a je to v poriadku – to je to, čo je smerodajné a rozhoduje. Je to o vzájomnej úcte rodinných príslušníkov.
V hotelierstve býva problémom nástupníctvo, lebo ide o 24/7 biznis a ďalšia generácia často nechce obetovať svoj život práci ako jej rodičia. Čo s tým?
Určite neodporúčam potomkov prehovárať. Myslím si, že tu môže pomôcť profesionálna komunikácia, kde sa niekto nestranný, kto sa vie orientovať v týchto procesoch, porozpráva zvlášť s každým členom rodiny. Ten špecialista hľadá nitky, ktoré tieto strany spájajú, a buď sa budúcnosť firmy dá na tieto nitky postaviť, alebo nie. Expert môže prísť na to, z akého dôvodu tie deti nechcú v biznise pokračovať, ale najskôr si musí získať dôveru rodiny, lebo expert ide hlboko, odkrýva karty, vzťahy, financie, rozdelenie majetku… Lebo vždy je nejaký dôvod, prečo ďalšia generácia nechce pokračovať v diele svojich rodičov, ale nie vždy je to ten dôvod, ktorý tie deti povedia. Majú zábrany povedať pravdu, lebo sa boja hnevu rodičov, alebo ich nechcú zarmútiť. Keď však vyjdú najavo skutočné dôvody, tak s nimi sa už dá pracovať.
Aké témy riešia experti z oblasti rodinného podnikania?
Napríklad stratégiu a nástupníctvo, na ktoré sa my zameriavame. Určite riešia, vhodnosť nástupcov. Ak majú majitelia viac detí, tak riešia, ako to urobiť, aby pokračovanie firmy bolo férové, či z pohľadu nástupcu, alebo z pohľadu dedenia – financií, právomocí, možností vo firme. Riešia, aké majú jednotlivé deti možnosti využiť prostriedky, ktoré ponúka rodinná firma – aké má ten, kto aktívne prispieva k rozvoju rodinnej firmy, a aké ten, ktorý sa na jej chode nezúčastňuje.
Čo spája rodinné firmy?
Majitelia rodinných firiem chcú, aby ich rodina bola šťastná a aby bolo odovzdávanie a prerozdelenie spravodlivé. Toto je veľká téma – majetková, ale aj vzťahová.