Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Aa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Hotel Wallackhaus
    Od vlakov k hotelom
    11. augusta 2023
    Koncept Easy stavia na jednoduchosti zážitkov a hostia to milujú
    20. júna 2023
    Čo robiť, keď sa šéf zblázni?
    16. júna 2023
    Hotelový komplex Gréta
    Zažite autentický aj moderný Liptov v rezorte Gréta
    13. júna 2023
    Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
    Grand Hotel River Park hostil Globsec
    2. júna 2023
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Letenky do Atén zadarmo?
    9. septembra 2023
    Hotelovým svetom
    28. augusta 2023
    Dubaj objavuje slovenskú kuchyňu
    29. júla 2023
    3 dôvody, prečo (opäť) navštíviť Dubaj
    25. júna 2023
    Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
    20. mája 2023
  • O nás
Čítanie: O rodinnom podnikaní v cestovnom ruchu
Zdieľať
Aa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Rozhovory
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Články > Téma > O rodinnom podnikaní v cestovnom ruchu
Téma

O rodinnom podnikaní v cestovnom ruchu

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová Uverejnené: 12. júla 2022
6 min. čítania
Zdieľať

.Rodinný podnik charakterizujú dôvera, lojalita, spoločné financovanie a nástupníctvo. Pre podnik ako taký je dôležitá finančná stabilita a kvalitný manažment. V odvetví ako hotelierstvo je to však beh na dlhé trate. Rodinný podnik má svoje špecifiká, lebo v stávke sú finančné prostriedky rodiny.

Hoci v turistických oblastiach sveta boli a sú ubytovacie a stravovacie služby založené na rodinných podnikoch, na Slovensku podnikanie v tejto branži nemá veľkú tradíciu kvôli centrálne riadenej ekonomike z čias socializmu. Že ide o overenú a úspešnú formu rodinného podniku, sa ukázalo okamžite po privatizácii a prechode na trhovú ekonomiku.

- Inzercia-
Ad image

Rodinné chaty, penzióny, chalupy a ubytovacie zariadenia rôzneho typu začali vznikať takmer okamžite po uvoľnení podmienok na podnikanie. Za predchodcu rodinných hotelov a penziónov na Slovensku môžeme považovať ubytovanie v súkromní, ktoré tu vždy bolo – či už legálne, alebo v rámci šedej ekonomiky. Hoci rodinných podnikov je dnes už v ubytovacej branži dosť, uvedomila som si, že nie sú mojím typickým klientom, ktorým chodím školiť personál. Aj to ukazuje na jednu z ich charakteristík a možno aj slabších stránok rodinných firiem – slabšiu organizovanosť. Aj túto slabú stránku však možno poňať ako výhodu, kde benefitom je maximálna prispôsobivosť situácii a flexibilita. Malá rodinná firma vie okamžite zareagovať na hocijaký pohyb a dopyt na trhu, nepotrebuje žiadne schvaľovania, procesy, zdržiavanie…

Myšlienka otvoriť si rodinný penzión, hotel, rezort, reštauráciu, bistro či kolibu zvyčajne vznikne v rodine spontánne a spontánny je vo veľkej miere aj priebeh podnikania. Potreba štruktúry a nastavenia pravidiel vzniká až vtedy, keď klientela, alebo obrat, kapacita, či počet zamestnancov, presiahnu možnosti fungovania „ad hoc“. Vtedy sa zvyčajne rodina rozhodne hľadať pomoc zvonka. Jej členovia sa začnú vzdelávať na rôznych kurzoch, vyhľadávať workshopy s konkrétnou odbornou tematikou, prípadne si prizývať školiteľov alebo externých manažérov. V poslednom období sú vyhľadávaní aj odborníci na rodinné podnikanie, ktorí okrem individuálneho poradenstva organizujú konferencie a semináre. Pre členov rodinného podniku v cestovnom ruchu môžu byť takéto akcie užitočným zdrojom informácií pri ďalšom rozvoji, tvorbe plánov a stratégií.

- Inzercia -
Ad image

Ako všetko na svete, aj rodinné podnikanie má svoje výhody aj nevýhody. Podľa môjho názoru však všeobecne platí, že práve preto má rodinná firma lepšie podmienky na rozvoj, lebo výhody prevažujú. Nikto nemôže ovplyvniť výsledky hotela a penziónu tak, ako majiteľ Vie reálne odhadnúť situácie, prácu, financie, nastaviť stratégiu. Rodinná firma má obrovský kapitál, ktorý bežná firma zvyčajne nemá – a to sú EMÓCIE. Sú dôležité v každom biznise, v tom našom sa však okolo nich točí celý zážitok hosťa. Ďalšími jeho piliermi sú dôvera a lojalita.

Úspešné rodinné podniky spája niekoľko spoločných znakov, na ktoré je dobré pamätať.

Je to „naše“

- Inzercia-
Ad image

Neviem, či existuje zamestnanec, ktorý sa bude starať o firmu tak, ako jej majiteľ. Šikovní majitelia v rodine, kde vládne zdravá atmosféra, však často vedia zapáliť pre biznis aj zamestnancov. Tí sa tak stanú akoby súčasťou rodiny, sú lojálni, a všetkým takáto spolupráca vyhovuje. Plusom je stabilita, lebo manažment firmy sa nemení, a tak jadro tímu ide s rodinnou firmou neraz celé roky, ba celé desaťročia. S narastaním firmy je však udržanie takýchto vzťahov čoraz ťažšie.

Rešpekt

Úplne základnou podmienkou fungovania firmy je vzájomný rešpekt a zdravé vzťahy medzi rodinnými príslušníkmi, zapojenými (ale aj nezapojenými) do podnikania. Rodina, ktorá sa navzájom ľudsky rešpektuje, vie komunikovať, je schopná vytvoriť si jasné pravidlá fungovania a ochotná ich dodržiavať, má veľké predpoklady pre úspech.

Čo v praxi znamená toto vznešené slovo? Napríklad ťahanie za jeden povraz. Problémy a konfliktné témy sa neriešia pred zamestnancami, alebo nebodaj s nimi. Štyria rodinní členovia úspešného rodinného podniku, ktorý poznám, riešia vždy problémy za zatvorenými dverami, kde sa dohodnú na stanovisku (alebo aj nedohodnú, a potom hlasujú presne podľa stanovených pravidiel), a až ten výsledok vynesú za dvere. Vzájomný rešpekt je o tom, že rešpektujem, že brat je riaditeľ a ja riadim údržbu, lebo on je lepší manažér a ja som zasa zručnejší a praktickejší, ale obaja sme rovnako potrební. Rešpekt je tiež o prijímaní rozhodnutí kompetentného príbuzného, aj keď sa mi nepáčia. A rozhodnutie o tom, že „naše“ je viac ako „moje“.

Jasné pravidlá

Sú pre zdravé fungovanie rodinného podniku nevyhnutné. Každý z rodiny by mal jasne vedieť, podľa akých pravidiel sa funguje, kde sa končia jeho kompetencie a začínajú sa právomoci druhého. Platí to ako pre rodinných príslušníkov podieľajúcich sa na chode firmy, tak aj pre ostatných členov rodiny. Pravidlá musia byť nastavené aj písomne, musia byť zrozumiteľné a rovnako, ako hotelové štandardy, opisovať riešenie nielen bežných situácií, ale aj tých, ktoré môžu nastať.

Úskalia

Blízke rodinné väzby sú nielen pilierom podnikania, ale vedia byť aj úskalím. V labyrinte vzťahov, väzieb a súvislostí je potrebné našľapovať opatrne. Úskalím sú generačné názorové rozdiely, „kostlivci v skriniach“, nástupníctvo, dedičstvo, plnomocenstvo, zastupiteľnosť, nepovedané, nevyslovené, tabu témy… Práve kvôli týmto úskaliam sú potrebné jasne nastavené pravidlá, aby vám neničili rodinné vzťahy a v neposlednej miere rodinné podnikanie.

Mohlo by sa vám páčiť

Hotelová izba III.

Hotelová izba II.

Hotelová izba I.

Vyhnite sa chybám pri poradách

Budujte svoj tím systematicky

OZNAČENÉ: podnikanie
Iveta Pupišová 12. júla 2022
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor: Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Zvýšte počet priamych rezervácií
Nasledujúci článok DoubleTree by Hilton Košice v TOP päťke najlepších hotelov DoubleTree v regióne EMEA
Zanechať komentár

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať
- Inzercia-
Ad image
- Inzercia-
Ad image
Najčítanejšie
Aktuality

Otvorený deň Akadémie hoteliera

red. red. 18. septembra 2023
Horské strediská a vodné parky majú za sebou  vydarené leto
Drevení strážcovia doliny
Letná sezóna v top destináciách Slovenska
Tokajské domčeky v korunách stromov
- Inzercia-
Ad image

Mohlo by sa vám páčiť

Interiér/Exteriér

Hotelová izba III.

14. septembra 2023
Interiér/Exteriér

Hotelová izba II.

7. septembra 2023
Interiér/Exteriér

Hotelová izba I.

30. augusta 2023
Manažment

Vyhnite sa chybám pri poradách

20. augusta 2023

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta

Registrovať Stratili ste heslo?