Rezervácie na poslednú chvíľu
Tohtoročná letná sezóna 2024 nenaplnila očakávania podnikateľa z Bojníc. Miroslav Hlinka, majiteľ apartmánov Malý princ, očakával vyššie čísla.
Miroslav Hlinka, Apartmány Malý princ:
„Obsadenosť bola asi o 10 percent nižšia, ako sme predpokladali, tým pádom sezóna kopírovala minulý rok. Zaregistroval som, že ľudia chodili skôr do zahraničia a o niečo menej zahraničných hostí chodilo k nám. Najviac sme mali Slovákov a potom Čechov. Pokles 10 % oproti očakávaniam sme zaregistrovali celosezónne. Najviac sme ho pocítili začiatkom júla.
Ďalší fenomén, ktorý ovplyvnil toto leto, boli rezervácie na poslednú chvíľu. Väčšinou si ľudia objednávajú pobyty s predstihom, ale pre tento rok bolo typické skrátenie času medzi objednaním a príchodom. Rezervácie prichádzali na poslednú chvíľu. Nevedeli sme, čo máme očakávať. Vieme, že sa nakoniec kapacita zaplní, že ľudia prídu do Bojníc, lebo tam nájdu veľa atrakcií na malom priestore, ale rozhodujú sa na poslednú chvíľu.“
Pomalý nábeh a skvelý august
Rezervácie na poslednú chvíľu dominovali toto leto aj v Tatrách. Peter Chalupka, wellness manager Grandhotela Permon ich už považuje za trend, na ktorý si už zvykli – nielen v ich hoteli. Podobnú skúsenosť má vraj väčšina hotelierov v Tatrách.
Peter Chalupka, Hotel Permon:
„Letnú sezónu by som rozdelil na dve časti. Júl začínal dosť pozvoľna. Vyhodnotili sme to tak, že väčšina hostí si zvolila začiatkom leta pobyt v zahraničí. August bol už o niečo lepší, obsadenosť stúpla. Ale podobne to býva aj iné roky, takže aj na tento trend sme si už zvykli a rátame s ním.“
Presne tie isté javy registruje aj Anna Jarinová, riaditeľka zámockého hotela Galicia Nueva. Letná sezóna 2024 začínala v júli pozvoľna, avšak august už bol najlepší august od otvorenia. Individuálna klientela si miesto obľúbila, ako zámocký hotel sú obľúbenou svadobnou destináciou, preto veľkú časť tvorí svadobná klientela. Pri nej zmenu zaznamenali vo veľkosti svadieb, bývajú menšie, 50-70 hostí, v minulosti bývalo aj 150.
Anna Jarinová, Galicia Nueva:
„Na jeseň máme veľmi dobrú obsadenosť, ale väčšinou ide o last minute pobyty, nie ako v minulosti, kedy sme mohli lepšie predaj naplánovať. Máme hostí z celého sveta, tento rok sme otvorili nové distribučné kanály, čo sa nám osvedčilo. Rozšírila sa nám individuálna klientela. Tiež máme skupiny ľudí, ktorí k nám chodia pravidelne na koncerty, vždy raz za mesiac sa tu stretnú. Rok bude z hľadiska príjmov asi podobný ako predchádzajúci.“