Čo obsahoval program?
Prvý deň sme videli, ako škola funguje. Má vlastný bar a kuchyňu pre študentov, aj svoj malý penzión, kde sa študenti učia správne upratovať. Večer sme robili, my – študenti, drinky. Mali sme rozdelené typy drinkov, ktoré sme mali pripraviť, takže nebolo to o tom, že sme si sadli a počúvali. Zatiaľ študenti školy robili program našim rodičom, prezentovali im vína. Večeru sme mali už spolu. Celé dva dni sa o nás starali študenti, robili nám program, aj manažér bol študent – prvák.
Na druhý deň nám ukázali školu, má krásne výhľady na hory, to sa mi tiež veľmi páčilo. Budova Les Roches je v tradičnom alpskom štýle, ako aj celé stredisko Crans-Montana, ale po vstupe do učebne sme sa už ocitli v inom svete, plnom modernej techniky. Všade nás vozili autom. Ukazovali nám ubytovanie – prvé tri roky sa býva v budovách kampusu a 4. ročník sa môžeme rozhodnúť, či tam zostaneme, alebo chceme ísť do prenájmu.
Deti z hotelierskych rodín majú zľavu
Hovoríš, že ste robili drinky, čo si ty, gymnazistka, vedela len preto, lebo vypomáhaš v rodinných reštauráciách. Znamená to, že škola je primárne určená pre absolventov hotelových škôl?
Práveže nie, lebo vraveli, že je lepšie učiť sa všetko od začiatku, ako naprávať chyby, ktoré sme pochytili na školách. Tiež som najskôr nevedela, či nebudem musieť absolvovať nejaké odborné testy. Tým, že som študovala na bilingválnom gymnáziu aj v Británii a USA, nemusela som absolvovať ani jazykové testy. Výhoda je, že deti z hotelierskych rodín majú zľavu na školné.
Na čo sa zameriavajú na pohovoroch?
Ide im o to, aký ste človek, nie aké máte známky, ale, samozrejme, nemôžu to byť 4 a 5. Najdôležitejšie je, ako vie človek komunikovať s ľuďmi, ako sa správa a tiež zaváži motivačný list. Pri otázkach sa nepýtali na vedomosti, ale čo si myslíme, že aký by mal byť líder, čo by mal mať. Páčilo sa mi, že ku každému študentovi pristupovali individuálne, každý bol pre nich výnimočný a chceli, aby prišiel k nim študovať. Každý z nás mal prideleného jedného prváka, ktorý sa mu celý čas venoval. Hneď ako sme prišli, prišla za mnou dievčina, ktorá o mne vedela úplne všetko a starala sa o nás celý čas. Čiže som sa mohla pýtať nielen učiteľa, ale aj študentky, ktorá mi to povedala zo študentského hľadiska.
Čo ťa zaujalo na samotnom štúdiu?
Napríklad aj to, že nových študentov čaká najskôr letný program. Školu majú v Španielsku aj vo Švajčiarsku (od septembra 2024 aj v Abú Dhabí – pozn. red.). Obidve miesta si nový študent vyskúša na týždeň, aby zistil, kde sa mu viac páči. Na škole platí dress code, musíme sa obliekať ako manažéri – sako, košeľa, čierne nohavice. Pred začatím štúdia tiež absolvujeme víkend zameraný na digitálny marketing vo Viedni.
Študenti sú samostatní a proaktívni
Stretla si sa s niečím, čo sa ti príliš nepáčilo?
Nie, zo všetkého som bola nadšená. V rámci školy boli tri reštaurácie rôzneho konceptu, kde sa študenti striedajú. Potom je tam minibar na kávu, olovrant, čiže každý to, čo sa učí aj v praxi, robí. Ešte tam bol napríklad bar v kampuse, ktorý si urobili sami študenti. Objavili v suteréne priestor, ktorý sa nevyužíval, tak si vybavili, či by si tam nemohli urobiť svoj vlastný bar. Zložili sa na jeho vybavenie a fungujú, striedajú sa – buď robia drinky, alebo sa bavia. Páči sa mi samostatnosť študentov, akí sú aktívni. Tiež je fantastické, že študenti majú k dispozícii počas celého štúdia autá. Tým, že je škola v horách, kde nie je verejná doprava iba miestna električka, využívajú na dopravu školské elektromobily.