V odvetví, kde sa predávajú zážitky, je zavádzanie noviniek nevyhnutnou súčasťou biznisu. Hosť vyhľadáva stále nové a nové zážitky a ak ich nenájde, je jednou nohou u konkurencie. Novinky môžete zavádzať aj ako tímový projekt. Predaj noviniek tak oživí a motivuje nielen hostí, ale aj zamestnancov, ktorí začínajú byť ešte vzácnejší…
Ako na to
Povedzme, že potrebujete zvýšiť predaj miešaných nápojov, preto rozšírite menu o nejaké novinky. Ste na tržbách X a chcete sa dostať na sumu Y. Namiesto príkazu aby ich obsluha viac núkala prednesiete návrh F&B/reštauračnému manažérovi a navrhnete mu formu tzv. tímového projektu. Dohodnete s ním možnosti odmeny pre najaktívnejšieho zamestnanca, ktorý zaznamená najväčší predaj, prípadne nárast tržieb za koktaily.
Teraz má karty v rukách manažér reštaurácie. Ďalej sa hry ako šéf môžete alebo aj nemusíte zúčastniť, v závislosti od veľkosti zariadenia a vašej miery zainteresovanosti na jednotlivých detailoch.
Kto bude koktailový kráľ?
Manažér reštaurácie zvolá F&B tím s tým, že určené časové obdobie sa bude niesť v znamení tímovej práce zameranej na predaj noviniek a zvýšenie tržieb z miešaných nápojov. Oznámi kolegom aktuálny stav tržieb a tiež cieľový, kde sa majú snažiť dostať.
Spôsob, akým manažér navrhne tímu projekt vo veľkej miere rozhoduje o jeho úspešnosti. Manažér tu nie je na príkazy a rozkazy, ale na moderovanie diskusie a kladenie otvorených otázok. Zapisuje, prípadne ponúkne (nie prikáže!) niekomu z tímu, kto chce zapisovať nápady. Každý z tímu dostane rovnaký priestor na nápady – ako to urobíme. POZOR, je veľmi dôležité zapísať každý názor, nijaký nevysmiať, nezdegradovať!
Z čoho budú pozostávať nové drinky? Kedy, komu a ku čomu sa budú ponúkať? Podarilo sa nám už niečo podobné? Čo sa najlepšie predáva? Ako budeme motivovať hostí? Urobíme ponukové listy na stoly? Špeciálnu roletku, plagát? Kde sa chceme dostať po prvom týždni? Čo urobíme ako prvé? Kto to urobí? Ako ešte môžeme prispieť k atraktivite nových koktailov?
Po prvých rozpakoch sa ľudia rozhovoria a budete prekvapení, aké nápady prinesú. Prirodzene, hnacím motorom bude odmena. Istú hmotnú zainteresovanosť na predaji by mohli mať všetci, kráľ predaných koktailov dostane niečo navyše (vybranú fľašu, a la carte obed zdarma, masáž, pod.).