V čom je tá stratégia iná, keď hovoríte, že ste ju úplne prekopali?
Uvedomili sme si veľkosť BHP a príležitosti, ktoré z toho vyplývajú. Ak niekto na trhu môže získať zamestnancov, ktorí počas korony odišli z branže, a vytvoriť dôveru v odvetvie, tak sme to práve my. Dnes musíte okrem stability ponúknuť množstvo ďalších benefitov, sústrediť sa na celkový work-life balance, byť aktívnejší v komunikácii a počúvať vašich zamestnancov. Myslím si, že potom cítia, že kroky manažmentu idú viac v ich prospech, a to nielen finančne, ale aj v celkovej kultúre spoločnosti.
Prišli sme s kampaňou „Staň sa hotelierom“, ktorej cieľom bolo získať nových zamestnancov a ukázať im, že práca v hotelierstve je síce náročná, no atraktívna a zmysluplná. Naši úspešní zamestnanci v kampani vo videách hovoria o tom, čo ich na práci v hotelierstve baví a aké benefity im práca pre BHP prináša.
Koľko nových ľudí vám to prinieslo?
Keďže to bol pilotný projekt, vnímal som to skôr ako marketingovú kampaň o sile našej spoločnosti ako zamestnávateľa a odvetvia ako takého. Až 98 % ľudí si pozrelo dané video do konca. Aj to svedčí o tom, že kampaň bola zrealizovaná kvalitne. Prezentovali sme v nej reálne príbehy našich zamestnancov na rôznych pozíciách, pretože práve naši zamestnanci môžu uveriteľne porozprávať o tom, čo práca v hotelierstve prináša. Počas projektu sme dostali viac ako stovku životopisov, zvýšený záujem sme zaznamenali aj na našom webe a inzerátoch na portále Profesia. S niektorými záujemcami sme sa už skontaktovali, stále sme však otvorení pre všetkých tých, ktorí majú záujem pracovať v hotelierstve, či už majú skúsenosti alebo nie. Pretože výhodou je, že u nás sa naučia všetko od profesionálov a môžu teda prísť aj úplne bez praxe.
Čo je ešte pre dnešnú mladú generáciu v práci dôležité?
Je to ekologický prístup, čo je bežné očakávanie aj našich zahraničných klientov. Napríklad aktuálne riešime implementáciu solárnych panelov na hoteloch Double Tree by Hilton v Košiciach a v hoteli Westminster v Londýne. Takto si sami vyprodukujeme asi 10 % spotreby elektrickej energie. V kuchyni sa snažíme aplikovať systém „zero waste“ a dnes už sa všetky procesy v hoteloch vyhodnocujú aj z pohľadu udržateľnosti a vplyvu na životné prostredie . Tieto záležitosti majú pozitívny ohlas v procese recruitmentu medzi mladými ľuďmi, ktorí majú často bližší vzťah k ochrane životného prostredia. Pre mladú generáciu je výhodou aj medzinárodné prostredie a možnosť učiť sa cudzie jazyky. V našich hoteloch pracujú ľudia z viac ako 20 krajín EÚ a Ázie. V rámci mnohonárodnostnej spolupráce aktuálne napríklad na zimnú sezónu povoláme kolegov zo Stredomoria, ktorí takisto pracujú v zariadeniach Luxury Collection v rámci siete Marriott. Prídu k nám pracovníci z Turecka a Cypru v rámci programu, ktorý umožňuje lepšie využitie zamestnancov v mimosezónnom období. Benefity sú obojstranné, pre nás je to aj určité spestrenie pracovného kolektívu.
Práve spomínaný life balance je často dôvodom, prečo mladí ľudia nechcú ísť pracovať do hotela.
V hoteli je každý deň je iný. Prináša nových hostí, ktorí vás obohacujú, stretávate sa s novými kultúrami, pracujete v medzinárodnom prostredí, táto práca preto nikdy nie je stereotypná, naopak je veľmi živá. Mladá generácia sa možno trochu obáva práve tých každodenných zmien, ale na druhej strane, kde inde môžu stretnúť a komunikovať s takou širokou paletou ľudí? My sa snažíme hospitality biznisu navrátiť atraktivitu, ktorú bezpochyby má. Pracujeme s mladou generáciou, čo ja vnímam pozitívne. Dá sa tvarovať, len musíte mať pre ňu pochopenie.
Majú mladí ľudia záujem pracovať v luxusnom segmente?
Skôr sa toho obávajú, pýtajú sa radšej do iných štandardných 5-hviezdičkových hotelov ako do toho top, ktorý si vyžaduje špeciálny servis.
Aký napríklad?
Náročnejšia je miera personalizácie, ktorú klient očakáva. Polovicu hotela máme individuálnych klientov, a tí majú aj najvyššie nároky. Pri luxury segmente je najväčšou špecializáciou schopnosť pozerať na každého hosťa individuálne a prispôsobiť službu jeho potrebám. Toto vyžaduje oveľa väčšiu námahu na strane personálu. Ako som už spomínal, všetky štandardy siete sa však u nás noví zamestnanci učia od tých najlepších a tak nemusia mať obavy ani mladí ľudia bez praxe. Stačí mať chuť sa učiť a prísť k nám.
Môžete konkretizovať nejaké „waw“ pre konkrétnych klientov?
Prirodzene mi ako prvé napadnú návštevy z kategórie VIP. Napríklad kráľovské návštevy, ktorých tu bolo mnoho, návštevy celebrít… Zatiaľ sa nám podarilo splniť všetky ich požiadavky. A konkrétne? Štandardom pri svetoznámych spevákoch je, že chcú mať zatemnené okná. Ak má kapela štyroch rovnocenných členov, všetci musia spať v izbách rovnakej kategórie. Ak je v nej však jeden výnimočný frontman, ten musí spať na najvyššom poschodí. Väčšina kapiel si nepraje v izbe alkohol. Je to dané prísnym režimom, ktorý je napríklad pri ročnom turné nevyhnutný. Veľmi častými sú požiadavky na jedlo a nápoje.
Pri kráľovskej návšteve vopred prichádza butler daného panovníka, ktorý pripraví celý apartmán vrátane šatníka a postele. Niekedy si prinesú aj vlastnú posteľnú bielizeň aj s paplónmi napriek tomu, že máme to najluxusnejšie vybavenie. Personál má zákaz ich oslovovať, nebodaj žiadať o fotografie, to všetko spadá pod prísny protokol. Hotel je miesto, kde musia cítiť bezpečne, ako doma. Keď u nás naposledy spal francúzsky prezident Emmanuel Macron, v predvečer jeho odchodu nás informovali, že pán prezident sa chce s nami ráno osobne rozlúčiť. Ráno som nechal postaviť špalier asi 20 ľudí, pán prezident sa každému poďakoval, podal ruku a navrhol nám spoločnú fotografiu. Po tejto návšteve sme dostali aj písomné poďakovanie z francúzskej ambasády a asi po mesiaci prišlo aj poďakovanie z prezidentskej kancelárie podpísané pánom prezidentom.