Ministerstvo cestovného ruchu a športu (MCRŠ) má za sebou 100 dní fungovania. Minister Dušan Keketi pri tejto príležitosti priblížil prebiehajúce, rozpracované aj pripravované projekty, ako aj rozpočet pre cestovný ruch (CR) a šport.
Dotácie, projekty aj zriadenie
Aktuálne najviac medializovanou témou nového ministerstva je sídlo, ktoré si vybralo po dlhom hľadaní. Aj obhliadky priestorov a evidencia ponúk patrí k zriaďovaniu nového ministerstva, rovnako ako množstvo administratívy a technických záležitostí. Ďalej sem patrí napojenie sa na Štátnu pokladnicu a informačné systémy MF SR (CES, RIS), doplnenie personálneho stavu na cca stovku zamestnancov, príprava vízie a stratégie nového MCRŠ, ako aj príprava novej webovej stránky a spustenie sociálnych sietí.
Z odborných stratégií v oblasti cestovného ruchu sa minister Dušan Keketi s tímom branžových odborníkov venoval jednotlivým projektom. Z nich najvýznamnejšie sú dlhšie spomínaný projekt eVisitor a pasportizácia atrakcií cestovného ruchu a na ne nadväzujúce balíky produktov. Ďalšími témami bolo využitie EU fondov a plánu obnovy ako možnosti dodatočného financovania turizmu, revízia súčasného stavu podpory aktivít OOCR a vyplatenie dotácií, podpora incomingového CR a destinačného manažmentu a v neposlednom rade príprava stratégie rozvoja CR do roku 2023. Ďalším projektom je refresh a update činnosti národnej agentúry Slovakia Travel, ktorý v týchto dňoch odštartoval výberom novej riaditeľky Ivany Vala Magátovej.
Pripravované projekty
Ministerstvo cestovného ruchu pripravuje nový koncept podpory odborného vzdelávania. Chce sa tiež zamerať na rozvoj kúpeľníctva, ktoré má na Slovensku silný potenciál, a na cykloturistiku. V pláne je revízia Rozvoja vidieckeho a prírodného CR, zjednodušenie zamestnávania cudzincov a tiež nová kategorizácia ubytovacích zariadení.
Marek Harbuľák: My vytvoríme podmienky a podporné aktivity, je na podnikateľovi, aby ich využil
Jednou z dobrých správ pre hotelovú branžu je odborník – hotelier na pozícii štátneho tajomníka pre cestovný ruch. Marek Harbuľák v minulosti riadil hotel DoubleTree by Hilton Košice a Chopin Hotel Bratislava (dnes Vienna House Easy). Posledných 11 rokov zastupoval záujmy hotelierov vo vedení Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. K plánom nového ministerstva sme mu pre Hotelier.sk položili zopár otázok.
Po ministerstve hospodárstva, regionálneho rozvoja, dopravy… sa podľa rozpočtu môže zdať, že cestovný ruch bol znovu niekde „pridaný“, hoci tento raz je po prvýkrát aj v názve ministerstva. Jeho rozpočet je výrazne nižší ako rozpočet športu…
Ja by som to tak nebral. Je pravdou, že športovci majú na prvý pohľad viac peňazí, ale treba povedať, že v rámci športu funguje veľa národných športových zväzov, ktoré dostanú časť z tohto balíka. U nás to tak nie je, nemôžeme dotovať podnikateľov, len za určitých okolností. Naopak, povedal by som, že do cestovného ruchu prichádza oveľa viac peňazí. Doteraz sme mali len dotácie pre organizácie cestovného ruchu. Tie sa posledné roky pohybovali vo výške 6 – 9 miliónov eur. Teraz k nám prichádzajú nové peniaze na budovanie a rozvoj infraštruktúry v objeme 30 miliónov eur každý rok.
Takže nie je to málo, skôr naopak. Keď debatujeme s rôznymi steakholdermi, či sú to samosprávy, VÚC ale aj podnikatelia, vidím, že nemáme pripravených dostatok projektov na to, aby sme ich vo veľmi krátkom čase vedeli zrealizovať. Tak cestujeme po Slovensku, debatujeme a hovoríme –pripravujte si projekty na infraštruktúru, budú v krátkom čase výzvy, tak aby sme tie zdroje využili čo najrýchlejšie a v maximálnej možnej miere.
Nová klasifikácia
Kedy uvidí bežný hotelier a majiteľ penziónu konkrétne výsledky, ktoré pre nich prinieslo ministerstvo cestovného ruchu?
V prvom rade, hotelier by sa nemal spoliehať len na štát, ale sám na seba. My vytvárame podmienky a podporné aktivity, aby sa podnikateľ chopil príležitosti a vedel ju preniesť do počtu prenocovaní a vyšších tržieb. Čiže keď hovorím o infraštruktúre, my nebudeme stavať ani financovať bazény v hoteloch, ale vznik takých atrakcií, ktoré prilákajú turistov na dané miesto. A je na danom hotelierovi, akú marketingovú stratégiu zvolí, aby prilákal ľudí k sebe, do svojho zariadenia. Aby spravil spolu s touto atrakciou nejaký balík služieb. To isté sa týka aj podpory destinačného manažmentu. Úlohou OO CR je propagovať región. Je na hotelierovi, či sa stane súčasťou oblastnej organizácie, či bude spolu s ňou vytvárať balíky, na ktorých bude participovať. Je to na jeho slobodnom rozhodnutí. Ja v každom prípade odporúčam všetkým spájať sa, najmä do takýchto organizácií, aby z toho mohli v konečnom dôsledku aj priamo profitovať.
Doteraz ste zastupovali hotelierov pri rokovaniach so štátom, teraz ste na strane štátu. Ak by ste mohli zmeniť jednu vec, o ktorú ste usilovali, čo to bude?
Tých problémov, ktoré treba riešiť je veľmi veľa. Ale to, čo momentálne vidím čo sa týka hotelierov, je klasifikácia. Náhrada za vyhlášku, ktorú sme mali. Radi by sme aplikovali jednotnú európsku klasifikáciu, ktorá je vlastne produktom branže, čiže národných hotelových asociácií združených v Hotrec-u. To chceme spoločne dotiahnuť do konca. Či to bude vyhláška, alebo nejaká dobrovoľná aktivita, to ešte neviem povedať.
Aké predpokladáte načasovanie?
Ideálne chceme pripraviť návrh v priebehu tohto roka. Pokiaľ bude klasifikácia v legislatíve, najskôr môže byť realizovaná ako úprava až v priebehu budúceho roka. Lebo vláda má vždy svoj legislatívny plán a toho sa drží, na tento rok tam tento návrh nie je. My sa budeme snažiť, aby to bolo zapracované čo najskôr do plánov na budúci rok.