„Môžete mať množstvo skvelej reklamy po celom svete, no váš úspech závisí od toho, či sa k vám hosť chce vrátiť. To je celé,“ tvrdí Marek Daňo, riaditeľ ikonického Šport Hotela Donovaly. Z prvého hotelového priekopníka, ktorý v roku 1938 odštartoval boom cestovného ruchu na Donovaloch, je dnes moderný horský hotel obľúbený u rodinnej klientely a športovcov.
V prírode a cestovnom ruchu sa pohybuje od detstva. Marek Daňo vyrastal v Roháčoch, medzi členmi TANAP-u, jeho ocko pracoval v Horskej službe a starký ju kedysi založil. Od mala pomáhal mamke v bufete, ktorý si otvorila krátko po revolúcii, desať rokov viedol bratovi kolibu s penziónom na Donovaloch. Od roku 2003 majú so súrodencami postavený v Roháčoch penzión Šindľovec, v ktorom mala vždy hlavné slovo ich mamka. Ona v nich vypestovala aj vášeň k hotelierstvu a práci v sektore služieb. Pred piatimi rokmi dostal ponuku viesť hotel na Donovaloch.
Čo zavážilo, že ste sa z rodinného podniku presunuli na Donovaly?
Vždy som k Šport Hotelu vzhliadal ako ku hotelu s dušou, a tú sa mu snažíme zachovať aj dnes. Dostal som možnosť viesť hotel, a bola to pre mňa životná výzva. Zároveň to bol pre mňa vstup do ozajstného hotelierstva. Mal som skúsenosti z bratovej koliby Dami sport, kde som viedol okrem ubytovania a reštaurácie aj bar, lyžiarsku školu, požičovňu športového vybavenia. Cez sezónu som mal 20 – 30 zamestnancov, ale vždy som sa snažil veci riešiť aj svojpomocne. Som človek, ktorý sa nebojí žiadnej práce, ani manuálnej, keď treba, aj teraz v hoteli polievam trávu, maľujem, práca v montérkach je pre mňa relaxom. Keď bol hotel na jar zatvorený, veľa vecí som si sám spravil, alebo s pomocou priateľov. Šport Hotel Donovaly som začiatkom 90-tych rokov vnímal ako jediný v regióne, kde sa dalo na tú dobu slušne ubytovať, vtedy nemal konkurenciu. Znie to ako klišé, ale mal som sen v takom prostredí raz pracovať. Ako jediný hotel mal vtedy bazén, ktorý máme dodnes. Na tú dobu mal hotel nadštandardné služby a vysokú úroveň, a tak sa veľa ľudí chodilo doň učiť a inšpirovať, ako pracovať v cestovnom ruchu. Keď prišla pracovná ponuka, neváhal som.
Ako sa zmenil hotel od vášho nástupu?
Hotel som prevzal v roku 2016. V rokoch 2015 – 2016 bol zatvorený a prebiehala jeho kompletná rekonštrukcia, prerábalo sa v podstate všetko – izby, wellness, reštaurácia, dobudovalo sa vonkajšie multifunkčné ihrisko. Postupne som sa snažil každý rok spraviť pre hostí niečo nové. Mojou filozofiou je, aby ľudia za peniaze, ktoré u nás nechajú, na ďalší rok našli novú atrakciu alebo zlepšenie už ponúkanej služby. Teší ma, keď sa hotel zveľaďuje a naše investície sa vyplácajú. Za päť rokov sme si vybudovali skvelú kongresovú klientelu, taktiež máme priateľské vzťahy s mnohými partnermi, ktorí u nás organizujú športové aj kultúrne podujatia. Veľa hostí sa k nám vracia každý rok od otvorenia a to ma veľmi teší. Je to pre nás najlepšia spätná väzba, že to, čo robíme, robíme dobre. Tento rok sme napríklad vylepšili osvetlenie na vonkajšom ihrisku, lebo som si všimol, že večer tam nie je dobre vidieť a deti sa chcú hrať dlhšie. Taktiež sme na detskom ihrisku dostavali nové preliezky.