Hoci nepochybne platí, že aj malá zmena sa ráta, ideálne je poňať šetrenie – planéty aj vlastnej peňaženky – komplexne po jednotlivých oddeleniach. A začať treba od seba.
Ak má mať ekologický prístup hmatateľný aj ekonomický efekt, musí byť aplikovaný komplexne a nie náhodným „výstrelom“ a là jednorazová kozmetika. Každé pracovisko má množstvo strategických bodov, ktorým prospeje moderná zmena – či už ide o úsek generálneho riaditeľa, alebo pôsobnosť chyžnej, pričom mnohé z opatrení sa, prirodzene, prelínajú.
Ako by mala táto zmena vyzerať v praxi jednotlivých úsekov?
Manažment a administratíva
Neznie to zrovna elegantne, ale všetci vieme, že je to tak – ryba smrdí od hlavy. Preto odštartujte proces eko-šetrenia na vlastnom pracovisku. Väčšinu zamestnancov sa váš príklad inšpiruje a ľahšie prijmú nové opatrenia za svoje.
- Obmedzte používania papiera a v čo najväčšej miere eliminujte tlačové výstupy.
- Čo ide, preveďte do digitálnej podoby.
- Do kancelárskych priestorov inštalujte nádoby alebo jutové tašky na separovaný zber.
- Stanovte pravidlá na vetranie a používanie klimatizácie v kanceláriách.
- Na mesačnej báze vyhodnocujte spotrebu jednotlivých médií a vyprodukovaného zmiešaného, separovaného a nebezpečného odpadu. Tieto úlohy väčšinou zaisťuje vedúci technického oddelenia či hlavný údržbár, v menších prevádzkach rozhoduje o zodpovednej osobe majiteľ.
- Pravidelne škoľte svoje tímy v danej problematike.
- Prinášajte ďalšie prijaté opatrenia v green managemente, budete tým vzdelávať personál a tiež šíriť osvetu medzi hosťami.
- Ak má hotel nadbytočný majetok či nepotrebný inventár, ponúknite ho formou burzy kolegom hotelierom alebo sa ho zbavte odvozom do zberného dvoru.
- Vedenie je hybnou silou zmien v ekologickom úsilí. Vy rozhodujete o bezobalových dodávateľoch, o nádobách na odpad a spôsobe triedenia odpadu, o lokálnych alebo rovnako zmýšľajúcich dodávateľoch, o spôsobe zákonnej evidencii a podobne.
Obchod a marketing
- Tím obchodu a marketingu v spolupráci s vedením hotela reaguje na podnety zo strany hostí.
- Následne zvyšuje povedomie o aktivitách v ochrane životného prostredia cez sociálne siete alebo na OTA´s portáloch v hlavičke zápisu.
- Obchodný tím pripraví úpravu cien za ponúkané služby ako istú kompenzáciu za náklady, ktoré sú potrebné na zavedenie niektorých opatrení.
Technické oddelenie a údržba hotela
Pri prechode na ekologické hospodárenie hotela má nezastupiteľnú úlohu technický úsek. Tá tkvie najmäv prevencii a pravidelnej kontrole nastavených opatrení.
- Pravidelne kontroluje vykurovacie a chladiace systémy.
- Stará sa o filtre lapača tukov, vozový park, pozemky a porasty, o odpady.
- Autobatérie, pneumatiky či motorový olej nepatria do odpadových nádob, ale odovzdávajú sa predajcom na odbornú likvidáciu, rovnako ako akumulátorové batérie používané na izbách.
- Polievanie porastov a starostlivosť o pozemky údržba rieši sivou alebo dažďovou vodou.
- Špeciálnou kapitolou je hospodárenie s odpadmi. Ak v hoteli existuje lis na plast, konzervy alebo kartóny, úsek údržby ich udržiava vo funkčnom stave. Lisy napomáhajú optimálnemu naplneniu kontajnerov.
- Naučte sa sledovať triedenie odpadov a ich vývozy, ktoré bývajú ovplyvnené sezónnosťou, konferenčnými akciami a eventami. V budúcnosti budú ceny za vývoz odpadov narastať.
- Kontajnery alebo odpadové nádoby by mali byť opatrené proti nežiadúcemu vniknutiu. Istou formou odpadu je aj stočné – poplatok za odvádzanie odpadovej vody do verejnej kanalizácie. Jeho výšku ovplyvňuje mokrá prevádzka hotela ako wellness, bazén, podvodné kúpeľné vane a iné.
- Výhodou je znovu využívať odpadovú vodu a používať ju na upratovanie alebo na splachovanie toaliet.
MICE
Pamätajte na to, že konferenčné akcie v prezenčnom režime prinášajú veľké množstvo odpadu vyprodukovaného vystavovateľmi, účastníkmi, sprievodnými akciami, hosťami a brigádnikmi. Tento odpad vzniká pred akciou, počas nej, aj po jej skončení. Konferenčné akcie v online prostredí alebo v hybridnej forme tuto záťaž znižujú.
- Ak je nutné používať na akciách alebo cateringu plastový riad, potom iba z recyklovateľných materiálov.
- Nedopitú vodu účastníkov akcie využívajte na umývanie podlahy alebo zalievanie kvetov.
- Kávová usadenina poslúži ako bioodpad.
- Pri množstve vyprážaných jedál vzniká použitý olej, ktorý vykupuje ako nebezpečný odpad externá spoločnosť.
- Pri výrobe jedál pre klientov MICE akcií vzniká tiež množstvo odrezkov zo zeleniny a ovocia, ktoré je možné spracovať na čatní, čipsy, smoothies, rôzne polievky a šaláty a zvyšok tvorí bioodpad.
- Obmedzujte výrobky v jednorazových plastových obaloch.
- Zálohovanie obalov zo skla alebo keg sudov je štandardom, zvyšné fľaše patria do kontajneru na separovaný odpad. Jeho základ tvoria nádoby na plast, sklo, papier, zmesový komunálny odpad a bioodpad.
- Konferencie a podobné veľkokapacitné akcie a eventy vyprodukujú množstvo neskonzumovaného jedla. Stálo by za úvahu riešiť tento druh odpadu cez objednávku jedál vopred, vynormovať množstvo surovín, toto objednať a pripraviť pre účastníkov akcií. Za úvahu tiež stojí darovať neskonzumované jedlo charitatívnym organizáciám, ktoré ich rozdelia medzi potrebných. Potraviny pred expiráciou potom venovať potravinovej banke alebo sociálnym zariadeniam po dohode s ich vedením.
Wellness
- Znižujte spotrebu pitnej vody inštaláciou perlátorov na vodovodné batérie a sprchové ružice.
- Vybavenie recyklovateľným toaletným papierom a papierovými uterákmi resp. osušovačmi rúk svedčí o modernom fungovaní hotela v súlade s ochranou životného prostredia.
- Vodu (nielen) vo wellness priestoroch šetrite duálnym splachovacím systémov na toalete.
- Používajte telový šampón a mydlo v odbúrateľných obaloch.
- Odpadovú vodu využívajte ako sivú vodu pre ďalšie potreby hotela.
Jednou z najväčších oblastí na ekologické hospodárenie je stravovacia prevádzka, preto jej budeme na www.hotelier.sk venovať samostatný priestor.
Hoci sa investovanie do rozvoja hotela v environmentálnej oblasti môže zdať náročné, niet pochýb o tom, že hotelu zaisťuje aj úspory a do budúcnosti konkurenčnú výhodu.