Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Najnovšie správy
Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
Gastro
Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
Grand Hotel River Park hostil Globsec
Aktuality Hotely
Raňajky ako zážitok
Gastro Koncepty
Neupratujte ako doma
Housekeeping
Recenzie naše každodenné
Hotely Komentáre
Aa
  • Aktuality
  • Téma
    • Ekonomika
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
    TémaZobraziť viac
    Neupratujte ako doma
    29. mája 2023
    Najlepšie saunové rituály majú v Bešeňovej
    23. mája 2023
    Už nikdy viac „v našom hotely…“
    22. mája 2023
    Čím aktuálne žijú hotelieri?
    17. mája 2023
    Lovebrand
    15. mája 2023
  • Rozhovory
    RozhovoryZobraziť viac
    Erika Matwij
    Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
    25. mája 2023
    Marek Harbuľák pomenúva výzvy hotelierstva
    6. apríla 2023
    Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
    29. marca 2023
    Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“
    13. januára 2023
    Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
    7. decembra 2022
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
    Grand Hotel River Park hostil Globsec
    2. júna 2023
    Recenzie naše každodenné
    26. mája 2023
    Aj pohostinnosť má svoje hranice
    19. mája 2023
    Zákulisie hotelov
    Život je zmena
    12. mája 2023
    Mestské hotely BHP s novým vedením
    11. mája 2023
  • Gastro
    GastroZobraziť viac
    Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
    3. júna 2023
    Raňajky ako zážitok
    1. júna 2023
    Petícia za spravodlivú DPH
    24. mája 2023
    Mirror Bar
    Mirror Hospitality Expo 2023
    18. mája 2023
    Viete správne prestierať?
    17. mája 2023
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
    20. mája 2023
    Jordánsko, Wadi Rum
    23
    Blízka exotika s letenkou za stovku. Ale pozor, je návyková!
    22. apríla 2023
    Lifestylové hotely
    16. apríla 2023
    Hotelovým svetom
    14. apríla 2023
    Slovák si na dovolenke dopraje
    23. marca 2023
  • O nás
Čítanie: Ako trénovať personál
Zdieľať
Aa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Aktuality
  • Téma
  • Hotely
  • Rozhovory
  • Zo sveta
  • Gastro
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Aktuality > Téma > Personál/Osobný rozvoj > Ako trénovať personál
Personál/Osobný rozvojTéma

Ako trénovať personál

Cyklista, ktorý chce vyhrať Tour de France, musí trénovať. Rovnako hokejista, keď chce vyhrať zápas. Hotelier by mal tiež trénovať a vyhrávať .Vyhrá vtedy, ak z jeho hotela, penziónu, reštaurácie či kaviarne odchádza hosť spokojný a plánuje sa vrátiť. Ak to tak nie je, je to jeho prehra.

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová Uverejnené: 14. februára 2023
8 min. čítania
Zdieľať

Hotelierstvo je jedno z odvetví, kde sa tréningu personálu venujú najmenej. Majitelia to väčšinou považujú za nenávratnú investíciu. No bez kvalitného personálu tento biznis nie je možné robiť. Pritom práca personálu v tomto segmente je náročná, lebo návštevník prichádza za zážitkom a emóciou. A to si vyžaduje prípravu.

Obsah
Čo znamená tréningPrečo tréning?Druhy tréningovAko vyzerá taký tréning?DôveraAko často?Odborné tréningy od dodávateľov

Čo znamená tréning

Tréning personálu je proces, ktorý tvorí hodnoty. Tieto hodnoty sú naším kapitálom. Tým, že dávame ľuďom vzdelanie, dávame im najavo, že sú pre nás dôležití a záleží nám na nich. Je to pre nich motivácia.

- Inzercia -
Ad image

Zlepšujú sa zručnosti a vytvárajú sa nové. Zároveň sa prehlbujú vzťahy medzi personálom a oddeleniami. Dochádza k zrkadleniu, jeden pred druhým sa ukazujú, čo vedia, akí sú, ako komunikujú inak, ako keď sú v pracovnom procese.

Prečo tréning?

Pretože zamestnanec by mal stále mať nejaký drive, zdokonaľovať sa, pracovať na sebe, aby neupadol do vyhorenia, rutiny, a to mu môže priniesť tréning. Vie sa porovnať s ostatnými. Lebo obsluha nie je len o nosení taniera, ako sa niektorí majitelia mylne domnievajú, ale aj o upsellingu, vznášaní námietok, robení dojmu, aby sa klient vrátil a odporúčal službu, a o množstve situácií, ktoré musí obslužný personál denne riešiť.

Dôležitým aspektom je, že keď ľudia prácu vykonávajú dobre, sú spokojnejší, šťastnejší, majú sa lepšie.

- Inzercia-
Ad image

Druhy tréningov

Základné rozdelenie je na interný a externý tréning a každý z nich má svoje opodstatnenie, mal by prebiehať v podstate permanentne v určenom časovom intervale.

Potom môže byť tréning pre rôzne úrovne zamestnancov – pre obslužný personál, alebo pre manažérov. Nie je dobré miešať manažérov s obsluhou, aby sa obslužný personál otvoril, uvoľnil. Ďalšia z foriem tréningu je, že sa spoja viaceré oddelenia, lebo vo veľkom hoteli sa ľudia často ani nepoznajú a chyžná sa nikdy nestretla s kuchárom. Každý má nejaké predstavy o práci toho druhého, často úplne skreslené, kuchár si môže myslieť, že recepčná tam len sedí a nič nerobí.

Ďalšie rozhodovanie pri výbere tréningu je o otvorení tréningovej skupiny – či je uzavretá a trénuje sa len vlastný personál, alebo je súčasťou väčšej externej skupiny spolu s iným personálom. Každé má svoje výhody – pri otvorených nie je vždy vhodné hovoriť o interných veciach, ak taká situácia nastane, vtedy je vhodná individuálna konzultácia so školiteľom. Ale zase v otvorenej skupine prichádza k zrkadleniu, ľudia sa vedia porovnať s ostatnými mimo svojho podniku, inšpirovať a pomáhať si. Tiež nie je zanedbateľné, že vyjdú zo svojho pracoviska a reprezentujú svoj podnik. Môžu sa porovnať a vidia podnik inak. Často sa stane, že si ľudia ani neuvedomujú, aké majú dobré podmienky, uvedomia si to, až keď vidia podmienky u druhých v kurze. Zažila som manažérku, ktorá sa na kurze až rozplakala, keď zistila, že k druhým sa majitelia celkom inak správajú – slušne, nie ako k nej, a dnes už v tom zariadení nie je.

Ako vyzerá taký tréning?

Mal by byť ušitý na mieru podľa potrieb objednávateľa a dôvodu, prečo si tréning objednal. Čo sa má zlepšiť? Má tréning posilniť riadiace schopnosti manažérov alebo obsluhy? Podľa toho potom tréning vyzerá.

Veľkosť skupiny vhodnej na tréning má tiež svoje parametre. Optimálny teambuildingový tréning je maximálne pre 15 a minimálne pre 6 ľudí v prípade uzavretých tréningov priamo na pracovisku, a len vlastný personál.

Viac čítania

Ilustračné foto: Unsplash/ Stefan Schauberger
Smart kuchyňa bez odpadu. Budúcnosť, či utópia?
Vinylové podlahy sú hitom
Erasmus a duálne vzdelávanie formujú ďalšiu generáciu hotelierov
Konštruktívna kritika otvára cestu
HORECA Summit 2023 bol o tom, ako to (ne)zvládame

Sú rôzne formy od interaktívneho tréningu a play role až po klasické školenie, ideálna je ich kombinácia. Kvalitný školiteľ má cit pre skupinu, zistí, ktorá čo potrebuje, a prispôsobí formu skupine, netlačí na pílu a nedrží sa svojho plánu, je flexibilný.

Ideálne je, pokiaľ má tréner znalosť hotelového prostredia, aby mal možnosť vyhodnotiť situáciu. Často sa stáva, že majiteľ vezme trénera, lebo je hradený z eurofondov, pritom je to napríklad psychológ a navrhuje riešenia, ktoré sa v hotelovom prostredí nedajú realizovať. Školenie sa minie účinku, navyše sa demotivuje personál, ktorý to hneď odhalí.

Dôvera

Počas tréningu sa tréner často dozvie od ľudí dôverné veci. Čo s tým? Má na ne nárok zamestnávateľ, ktorý tréning platí? Je to všetko o citlivosti trénera. Musí vedieť vyhodnotiť situáciu a nesklamať dôveru ľudí, ale môže dať odporúčania, nad ktorými sa manažér – riaditeľ zamyslí. Napríklad prečo odchádzajú ľudia z oddelenia. Alebo aby bol nejaký človek odsunutý na iné oddelenie. Zadávateľ školenia vidí nejaké problémy, ale sú širšie súvislosti, ktoré sa odkrývajú človeku zvonku, ktoré zvnútra vyzerajú možno úplne inak.

V istom hoteli pri tréningu obsluhy povedal, že sa mu nepáči vedúca recepcie, aby som zistila, čo s ňou je. Tá manažérka tam stála duchom neprítomná, akoby ju naozaj vôbec nezaujímalo, čo sa okolo nej deje. Na tréningu som objavila, že je veľmi šikovná a vie všetko o svojom personáli. Zistila som, že jej neprítomný pohľad znamenal niečo úplne iné ako nezáujem – že má kanceláriu bez okna, robí veľmi veľa práce a vyšla na chvíľu na svetlo. Potom som našla jednu recepčnú s veľkým potenciálom aj recepčného, ktorý mal voľný priestor a rozdelili sme im časť z jej práce. Spýtala som sa jej, ako by chcela, aby to bolo. Uhol pohľadu je z viacerých strán – môj, ich, manažérov – to sú individuálne veci, ktoré sa stávajú, a ľudia zistia, že sa nepoznajú a musia začať spolupracovať, lebo keď idú proti sebe, nikdy nedosiahnu spoločný cieľ – spokojnosť hosťa. Vzájomné vzťahy majú tiež vplyv na prácu.

Ako často?

Zamestnanci by sa mali trénovať nonstop. Ideálne raz ročne s externým trénerom a pravidelne interne s vedúcim oddelenia. Frekvencia – aká komu vyhovuje – môže byť v rámci denných porád, týždenne, ale minimálne raz za mesiac. Keď chyžná rozdeľuje prácu, povie – včera som si všimla toto, poďme sa na to pozrieť. Alebo na porade reagujeme na recenzie. Hosť zareagoval na obsluhu – ako sa tomu vyhneme, ako to urobíme nabudúce? Väčšina manažérov, až 90 %, dáva negatívnu spätnú väzbu, lebo to je samozrejmosť – keď vidím niečo robiť nesprávne, poviem to. Treba prehodnotiť komunikáciu – najskôr sa spýtame človeka, ako sa má, čo robí, či má teraz čas, a potom prídeme so spätnou väzbou – v zmysle podobnej budúcej situácie. Takto môže prebiehať pravidelný interný tréning. Môže by akokoľvek dlhý – či už je dlhší, alebo trvá len päť minút, ale komunikácia by mala byť pravidelná. Čo sa nám nepodarilo a ako to ideme zlepšiť.

Raz týždenne manažéri s riaditeľom, raz mesačne po oddeleniach – by sa mal stretnúť manažér so svojím oddelením, vyhodnotiť situáciu. Zamestnancom to prináša drive a chráni ich od vyhorenia a toho, že ich práca prestane baviť. Časť porady môže byť vždy interný tréning.

Odborné tréningy od dodávateľov

Je to skupina tréningov, na ktoré by som chcela upozorniť. Dodávatelia často poskytujú možnosti odborných tréningov a hotelieri ich málo využívajú. Je to škoda, lebo zvyčajne nejde o veľké financie, pritom by sa ľudia dozvedeli užitočné a zaujímavé trendy, ktoré by boli pre podnik obohatením. Aj v rámci motivácie má zmysel vyslať zamestnanca na nejaký takýto tréning, kde sa dozvie novinky a dostane sa z hotela do iného prostredia.

Mohlo by sa vám páčiť

Neupratujte ako doma

Najlepšie saunové rituály majú v Bešeňovej

Už nikdy viac „v našom hotely…“

Čím aktuálne žijú hotelieri?

Lovebrand

Iveta Pupišová 14. februára 2023
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor: Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Podnikateľské zručnosti vysokoškolských študentov
Nasledujúci článok 7 + 7 tipov a trikov pre úspech
Zanechať komentár

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať
- Inzercia-
Ad image
Obľúbené z nových
Housekeeping

Neupratujte ako doma

Iveta Pupišová Iveta Pupišová 29. mája 2023
Raňajky ako zážitok
Grand Hotel River Park hostil Globsec
Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
- Inzercia-
Ad image

Mohlo by sa vám páčiť

Housekeeping

Neupratujte ako doma

29. mája 2023
AktualityWellness

Najlepšie saunové rituály majú v Bešeňovej

23. mája 2023
ManažmentPersonál/Osobný rozvoj

Už nikdy viac „v našom hotely…“

22. mája 2023
AktualityTechnológieTéma

Čím aktuálne žijú hotelieri?

17. mája 2023

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov

© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.

Odstránené zo zoznamu na čítanie

Vrátiť
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta

Stratili ste heslo?