Naplnila sa vaša vízia, s ktorou ste hotel otvárali?
Človek po roku vždy zhodnocuje koncept a smer, akým sme chceli ísť, poprípade či sa realita zhoduje s víziou, ktorú sme si stanovili už v úplných začiatkoch, hoci sme už vopred vykonali náš interný prieskum, aby sme vedeli presne pozicionovať hotel. Postavenie Hotela Lomnica bolo dané tým, čím už bol v dávnej minulosti. Pre okolitý ľud totiž znamenal významné kultúrne centrum, v ktorom sa mnohí stretávali a trávili spoločný čas. Myslím si, že aj kaviareň a priestory akoby predurčovali ducha priestoru a hotela ako takého. Stále viac sa však potvrdzuje skutočnosť, že ľudia mali toto miesto naozaj radi. Napriek tomu, že hotel bol takmer 25 rokov zatvorený, ešte stále tu stretávame ľudí, ktorí sa sem po rokoch vrátia či už zo Slovenska, z Česka alebo dokonca z Ameriky. Samotný hotel totiž navštevovali ešte ako malé deti, má pevné miesto v ich spomienkach a majú k nemu citový vzťah. Zároveň platí fakt, že hoci je hotel pre hostí a tí sa tu cítia vítaní, na druhej strane je aj súčasťou miestnej komunity a všetci ho považujú za svoj. Preto odpadá akási bariéra pred tzv. lepším hotelom a ľudia nemajú problém vstúpiť dnu.
Čo počas prvého roka znamenalo byť kultúrnym centrom?
Hlavnými piliermi, na ktorých sme hotel postavili boli kultúra, umenie a gastronómia, a to všetko prepojené s oddychom, ktorý k horám patrí. Nie sme typický horský wellness hotel. Hoci wellness centrum, spojené s beauty salónom a kaderníctvom obsahuje u nás všetko, čo má tento priestor pre hosťa ponúkať.
Ako ste priniesli do Lomnice umenie?
Výtvarným umením je popretkávaný celý interiér. V čom je Hotel Lomnica úplne jedinečný je vlastná hotelová galéria s bezplatným vstupom. Máme v nej od tohto roku už druhú výstavu. Pôvodnú expozíciu obrazov Jána Hálu sme plánovali mať otvorenú vlani od otvorenia hotela, no len do Veľkej noci, ale na žiadosť hostí sme ju ponechali celý minulý rok, čo sa v konečnom dôsledku ukázalo ako ten najlepší koncept. Sú totiž hostia, ktorí k nám chodia v zime, iní chodia pravidelne v lete, alebo na jeseň, čiže každý mal možnosť si výstavu pozrieť. Máme teda viac-menej ročný cyklus expozícií, menila sa celá výstava, ale tiež sme trochu popremiestňovali obrazy v rámci celého hotela. Prístup do jedinečnej súkromnej zbierky s obrazmi Benku, Hálu či Mednyanského môže získať každý návštevník stiahnutím aplikácie Galéria Lomnica, s čím mu ochotne pomôže hotelový concierge vo vstupnom lobby. K umeniu patrí aj naša zbierka veteránov, s nimi za priaznivého počasia organizujeme jazdy a výstavu na námestí.
Čo priniesol váš druhý pilier – kultúra?
Množstvo kultúrnych akcií širokého rozsahu a žánrovú pestrosť. Návštevníci mali možnosť zažiť uznávaných umelcov, hudobníkov či divadelníkov. Podujatia plánujeme sezónne, v zime si získali obľubu určite vonkajšie tradičné vianočné trhy so skvelou sviatočnou atmosférou a exteriérovými stánkami a v horúcich dňoch exteriérové koncerty na hotelovej terase. Čo sa týka aktuálneho obdobia, súčasný návrat celej spoločnosti k tradíciám sme podporili celoročnou spoluprácou so SĽUK-om. Počas leta chystáme veľký koncert k 100. výročiu Československej republiky, kde budú staré hity prespievané aktuálnymi tvárami popovej scény. Letnú sezónu v Lomnici tiež obohatia rôzne sobotné kultúrne akcie, či už sú to džezové kapely, spolupráca s Tatranským kultúrnym letom, alebo rôzne drobné akcie a predstavenia na terase alebo na námestí hotela. Snažíme sa venovať pozornosť aj takým aktivitám ako sú divadlo, či malé komorné koncerty ako tomu bolo v prípade vystúpenia speváka Roba Opatovského.
Sú tieto kultúrne eventy platené, alebo sú bonusom?
Akcie, zorganizované v interiérových priestoroch hotela bývajú platené, ale na exteriérové akcie pod šírim nebom je vstup voľný. Sú našim príspevkom ku miestnej kultúrnej komunite a návštevníkom Tatier.
A čo tretí pilier – gastronómia?
Vízia, s akou sme do gastronómie išli, sa ukazuje ako správny krok. Má svoju jedinečnosť, ktorá si našla svoje miesto medzi hosťami, ktorí Tatry navštevujú. Prevádzkové dôvody priniesli potrebu ďalších zmien a dopracovania technológií a priestoru v kuchyni, ktorými by sme sa chceli posunúť ďalej. Obmena sa bude týkať dotvorenia degustačnej kuchyňe v Reštaurácii Sissi, ktorú chceme doplniť o à la carte výber, ale svoj štýl si ponechá aj Reštaurácia Franz Josef. Keďže každá z reštaurácií funguje celkom iným štýlom, hľadali sme optimálny model personálneho fungovania, rozdelenia tímov, supervising a dolaďovanie množstva jednotlivých detailov. Spojenie hotelovej prevádzky a degustačnej kuchyne si vyžaduje skúsenosť manažovania tímu, znalosti v oblasti ekonomickej efektívnosti a spracovania surovín, či chuť tvoriť v kuchyni a venovať sa mladým ľuďom. A to sú devízy, ktoré sa spojili v kombinácií dvoch osobností, ako sú Milan Šavel a Tomáš Levý. Milan pochádza od Tatier, takže sa vrátil domov. Tomáš je z Krkonôš a mal prirodzený vzťah k horám, preto pokračovanie jeho pracovnej kariéry v horách bolo pre neho prirodzené. Naša kuchyňa ostáva pri tom sezónna s dôrazom na regionálnosť. Máme radi aj tu tradície a dávame im svoju tvár.
Čo vás osobne prvý rok fungovania hotela prekvapilo, keďže to bol aj váš prvý rok v hotelovom svete?
Hovorí sa, že prvé roky otvorenia hotela a štartu prevádzky sú najnáročnejšie. Dnes to budú už takmer dva roky, kedy sa spustili aktivity týkajúce sa pre-openingu. Z dnešného uhla pohľadu prešli veľmi rýchlo. Určite sú situácie, ktoré si človek ťažko naplánuje, ale výsledok každej z nich závisí od toho, ako sa postavíte k riešeniu.
Ako sa vyvíjala obsadenosť?
Nábehová krivka bola, prirodzene, miernejšia, počas prvého roka sa obsadenosť pohybovala v priemere ročne okolo 40 %. To sa však nedá ani porovnať s aktuálnym rokom, teda s druhou zimnou sezónou hotela. Je vidieť, že ľudia už Hotel Lomnica poznajú, sú spokojní so službami a radi sa vracajú. V podstate sme mali počas zimných mesiacov, špeciálne január-marec takmer celý hotel vypredaný.
A čo ostatné obdobia v roku?
Tatry sú pre typické svojou sezónnosťou. Sú obdobia plnej obsadenosti, ktoré sa striedajú s mimosezónnosťou. Ako dlho trvá „mimosezónnosť“ závisí od šikovnosti a obchodných kapacít či atraktivity priestoru. Naposledy sme mali, ako sa hovorí, „plný dom“ na Veľkonočné sviatky. Vždy je to radosť pre hoteliera, keď celý deň vidí naplnenú kaviareň, striedajúcich sa hostí, pobehujúce deti alebo, keď ľudí zaujali pripravené remeselné dielne. Kaviareň, ale aj reštaurácia spojená s vinárňou Franz Josef je plná celoročne, a to platí aj v prípade víkendov. Je to určite aj tým, že hoci Tatry zažívajú stavebný boom, je problém kúpiť si nejaký byt alebo apartmán, všetko je rýchlo vypredané. Do Tatier sťahujú ľudia dokonca aj z Bratislavy, a to nielen na víkend, ale natrvalo. Vzniká klientela, ktorá potrebuje vysoký štandard služieb, pretože víkendová klientela chce stráviť čas inak ako pri varení a nakupovaní. Títo ľudia potrebujú servis starostlivosti a my im ich potreby radi nápadito napĺňame. ■