RYM manažér
Mám za to, že najlepšie je prečítať si pár erudovaných informácií a zúčastniť sa na prednáškach o RYM. Vedieť, kto je kto na trhu a nájsť potenciálneho formovateľného mladého kolegu z recepcie, z ktorého spravíte revenue manažéra. Ale predtým bude ešte pracovať na rezervačnom oddelení. A hotelový manažér musí vedieť, o čo ide a čo bude implementácia RYM znamenať.
Čo robí RYM manažér?
- šéfuje RYM tímu,
- ovláda predávaný produkt,
- pripravuje podklady pre rozhodovanie o taktike v cenách izieb,
- zaoberá sa e-commerce segmentom.
- pripravuje interné cenové štruktúry, reštrikcie a zásady pre overbooking izieb,
- pracuje s kalendárom a sezónnymi vplyvmi,
- sleduje pick-up
- reportuje OTB (On The Book),
- vypracúva mesačnú analýzu podľa segmentov, národnostní, top odberateľov,
- forecastingu,
- benchmarking
Týmto a ďalším pojmom sa budeme venovať v ďalších príspevkoch Jesenného kurzu revenue manažmentu.
RYM tím
Samozrejme, že takéhoto kolegu musíte najskôr uviesť kolegu do problematiky revenue, následne ho zaučiť a poslať na prednáškové turné k odborníkom. Nevyhnutné náklady sa vám vrátia napríklad vo zvýšenom počte predaných izieb za vyššiu cenu v porovnaní s minulým rokom, prostredníctvom webovej stránky hotela aj iných distribučných kanálov, prekročený plán tržieb vo všetkých činnostiach.
Tím pre revenue & yield manažment by sa mal stretávať s vedením hotela pravidelne raz do týždňa. Dôvodom je, aby si vypočul všetko o tom, čo hotel čaká, aké sú prognózy v predajoch a kde sú hluché miesta. Do tímu by mal patriť človek z rezervačného oddelenia, marketingu, salesu a F&B. Tím by mal schopný robiť rozhodnutia a brať za ňu smerom k vedeniu plnú zodpovednosť.
Pri napĺňaní tohto poslania majú veľkú dôležitosť dva piliere, o ktoré sa má tím opierať. Jedným sú kvalitné služby kolegov na jednotlivých strediskách a druhou je zber informácií o nákupnom správaní hostí. Tomu napomáha PMS (Property Management System) v kombinácii s napojením na CRS, čiže distribučné kanály sú prepojené s informačným systémom hotela. V neposlednom rade nesmieme zabúdať na motiváciu RYM tímu vrátane pravidelných tréningov vo vnútri hotela, prípadne v rámci spoločnosti.
Získať (rozumej predať) do ubytovacieho zariadenia optimálny hosťovský mix nie je jednoduché. Ak však dodržíme pravidlá a zásady, ktoré si rozoberieme v ďalších príspevkoch, mali by sme byť úspešní. Prvým pravidlom je neznižovať cenu izby na poslednú chvíľu, ale držať ju, lebo v dobe smart telefónov a mobilných aplikácií by sme hosťom ukázali, že je možné izby rezervovať na poslednú chvíľu za nižšiu cenu. A to nie je dobrá cesta k výnosovej kultúre.