Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Aa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Hotel Wallackhaus
    Od vlakov k hotelom
    11. augusta 2023
    Koncept Easy stavia na jednoduchosti zážitkov a hostia to milujú
    20. júna 2023
    Čo robiť, keď sa šéf zblázni?
    16. júna 2023
    Hotelový komplex Gréta
    Zažite autentický aj moderný Liptov v rezorte Gréta
    13. júna 2023
    Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
    Grand Hotel River Park hostil Globsec
    2. júna 2023
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Letenky do Atén zadarmo?
    9. septembra 2023
    Hotelovým svetom
    28. augusta 2023
    Dubaj objavuje slovenskú kuchyňu
    29. júla 2023
    3 dôvody, prečo (opäť) navštíviť Dubaj
    25. júna 2023
    Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
    20. mája 2023
  • O nás
Čítanie: Tringelty. Ako ich delíte?
Zdieľať
Aa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Rozhovory
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Články > Téma > Manažment > Tringelty. Ako ich delíte?
ManažmentPersonál/Osobný rozvoj

Tringelty. Ako ich delíte?

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová Uverejnené: 9. augusta 2023
4 min. čítania
Zdieľať

Kameňom úrazu mnohých podnikov je prepitné, alebo ľudovo „tringelty“. Je veľmi dôležité nastaviť ich fungovanie tak, aby sa o nich hovorilo a s riešením boli všetci stotožnení.

Základom je spoločná dohoda

V prvom rade – urobiť poradu, brainstorming a nastaviť fungovanie prepitného – prečo sú veci tak, ako sú. Lebo keď sa o niečom nehovorí, zamestnanec cíti nespokojnosť a vzniká živná pôda pre zákulisné reči. Nehovoriac o tom, že peniaze sú najcitlivejšia téma.

- Inzercia-
Ad image

Takisto ak je 15. deň v mesiaci výplata a 16. ešte nie je na účte, tak sa začnú šíriť reči medzi zamestnancami. Atmosféra ovplyvní aj ich prácu, keďže sú tvorcami zážitku. Nebudú sa usmievať, keď nemajú výplatu a nevedia, kedy zaplatia hypotéku, to sú holé fakty. Namiesto toho má zamestnávateľ prísť za ľuďmi a povedať, že má problémy a do dvoch dní alebo do týždňa budú mať výplatu.

Niekde sa delí, inde zostáva čašníkom či dokonca majiteľom

V mnohých podnikoch sa prepitné delí medzi kuchárov a čašníkov. Inde ostáva čašníkom, s čím majú kuchári často problém, že čašník dostal peniaze za to, že ich jedlo len priniesol.

- Inzercia -
Ad image

V týchto situáciách treba zohľadniť aj na nastavenie miezd. Čašníci majú často menší plat, ale tringelt môže byť a nemusí. Niekde v menších podnikoch ho dokonca majitelia berú a nedávajú svojim ľuďom.

Striedajte obsluhu pri à la carte

Problémom býva aj prepitné v zariadeniach s polpenziou, býva tam málokedy. Preto je nepopulárne robiť raňajky a večerný bufet, lebo z toho nie je nič navyše. Alebo si hostia dávajú napísať spotrebu na hotelový účet, nechodia s peniazmi po hoteli. Čiže ak je prevádzka, kde sa platí v hotovosti, je dobré tam striedať zamestnancov, čo je pri dnešnej fluktuácii a nízkom počte zamestnancov ťažké.

Často majú manažéri veľa práce a neúmyselne dajú robiť niekoho týždeň à la carte obsluhu, čo rozdúcha šarvátky medzi zamestnancami, lebo oni si to hneď všimnú.

- Inzercia-
Ad image

Ak ide o rôzne eventy, ako svadby, oslavy a iné podujatia a objednávateľ vyjadrí spokojnosť so službami a nechá tringelt pre personál, manažér rozdelí sumu podľa uváženia.

Vhodným a elegantným spôsobom ako pripomenúť hosťovi prepitné je krabička naň viditeľne umiestnená pri východe z raňajkovej miestnosti alebo na recepcii. Hosť cíti slobodu odmeniť personál za servis a ochotu, často tak robí v posledný deň pobytu. Pre úsek housekeeping-u plní túto úlohu osobná kartička s menom chyžnej, ktorá sa stará o čistotu hosťovej izby.

Z pohľadu hosťa

Návšteva reštaurácie je spoločenská udalosť a je to služba. Tringelty by mali byť v prípade spokojnosti samozrejmosťou. Zvyčajne sa suma zaokrúhľuje, alebo sa dáva 10 %. Je to v prípade spokojnosti so službou, ale samozrejme, podľa uváženia klienta. Na Slovensku nie je povinnosťou, na rozdiel od niektorých krajín, čo je možno škoda. Personál by sa viac snažil a klient by mal právo odmietnuť len v prípade  nespokojnosti.

Sú však niektoré reštaurácie, ktoré si automaticky dajú do účtu 10 % service charge. Klient ho však môže odmietnuť.  Ak je personál presvedčený o kvalite servisu klientovi, môže položiť otázku: „Boli ste spokojný so servisom, ak áno, želáte si nechať prepitné pre personál?“

Na rozdelenie tringeltov neexistuje všeobecne platné pravidlo, ktoré by vyhovovalo všetkým. Sú rôzne situácie keď zamestnanec urobí pre hosťa niečo navyše nad rámec bežných povinností a dostane za to osobne prepitné. Ak sa na týchto službách podieľali aj jeho kolegovia, je vecou férovosti sa s nimi podeliť.

Peniaze sú najchúlostivejšia vec, ale aj tu platí, že mnohým problémom predídeme a nejeden vyriešime komunikáciou. Najhoršie je o veciach nehovoriť.

Mohlo by sa vám páčiť

Týmto vchodom prechádzajú najlepší zamestnanci na svete

Vyhnite sa chybám pri poradách

Budujte svoj tím systematicky

3 kreatívne tipy ako získať nových ľudí

Medzinárodný kongres rodinných firiem

Iveta Pupišová 9. augusta 2023
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor: Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Úspešná prvá polovica leta
Nasledujúci článok Hotel Wallackhaus Od vlakov k hotelom
Zanechať komentár

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať
- Inzercia-
Ad image
- Inzercia-
Ad image
Najčítanejšie
Aktuality

Reakcia Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska na zistenia Finančnej správy

TS TS 25. septembra 2023
Ako chutí jeseň
Týmto vchodom prechádzajú najlepší zamestnanci na svete
Richard Blaško, F & B manažér Hotela Sheraton Bratislava: Vždy čakáme aj nečakané
- Inzercia-
Ad image

Mohlo by sa vám páčiť

Personál/Osobný rozvoj

Týmto vchodom prechádzajú najlepší zamestnanci na svete

26. septembra 2023
Manažment

Vyhnite sa chybám pri poradách

20. augusta 2023
Personál/Osobný rozvojVzdelávanie

Budujte svoj tím systematicky

14. augusta 2023
Personál/Osobný rozvoj

3 kreatívne tipy ako získať nových ľudí

31. júla 2023

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta

Registrovať Stratili ste heslo?