Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
    Château Gbeľany: Záverečné skúšky, ktoré spájali generácie
    11. júla 2025
    Dáma v červenom. Lady in Red oslavuje 15 rokov
    7. júla 2025
    Slovenské Maledivy. Tília Resort ukázal novú letnú tvár Oravy
    6. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    White Donkey Hotel****
    Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
    25. júla 2025
    Obľúbené Chorvátsko ponúka 13 reštaurácií s hviezdami Michelin
    10. júla 2025
    Južné Čechy. Láska na prvý pohľad, ktorá zostane navždy
    30. mája 2025
    Ženy menia pravidlá turizmu: dámske jazdy aj sólo výlety
    14. mája 2025
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
  • O nás
Čítanie: Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Osobnosti > Rozhovory > Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
Rozhovory

Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať

Lea Lisá
Lea Lisá
Uverejnené: 7. decembra 2022
7 min. čítania
Zdieľať

Automatická recepcia, online check-in, vstup do hotela aj objednávka v reštaurácii cez QR kód, tematické izby s technologickým prístupom k informáciám… Aj takéto atraktívne až futuristické zmeny sú „dieťaťom“ nechcených pandemických rokov. Nielen o nich hovoríme s Jurajom Markom, ktorý už desaťročie úspešne vedie dizajnový biznis Hotel Set v Bratislave.

Uplynulé roky boli pre mestské biznis hotely najťažšími. Ako ste z nich vyviazli?

- Inzercia-
Ad image

Mesiace, keď bol hotel zatvorený, neboli ľahké. Poskytli nám však priestor na rozmýšľanie nad tým, ako môžeme na okolnosti vyplývajúce zo situácie zareagovať. V súlade s aktuálnymi trendmi sme sa vydali cestou automatizácie. Čím viac automatickej práce sa dá urobiť online, tým menej zamestnancov potrebujeme, a tým komfortnejšie môžeme fungovať.

- Inzercia-
Ad image

Bola automatizáca pre vás témou aj pred dvomi rokmi?

Vôbec nie. Hoci je zrejmé, že svet k nej nezastaviteľne smeruje. Dnes sa nikto nepozastaví nad online check-in na letisku, ani nad samoobslužnými pokladnicami v supermarketoch. Hotelierstvo je v nových trendoch vždy trochu pozadu a ťahá za kratší koniec. Online check-in dodnes nemajú hotely poriadne zavedený a boria sa s tým všade. Pravdepodobne sa to nebude dať aplikovať pre všetky typy hotelov. Napríklad si neviem predstaviť, že by pobytový hotel v Tatrách nemal recepčnú, ale pri našom type hotela, kde je priemerná dĺžka pobytu 1,5 dňa, je to oveľa akceptovateľnejšie. Platí to najmä počas týždňa, keď gro hostí tvorí biznis klientela, ktorá recepciu prakticky nepotrebuje.

- Inzercia -
Ad image

Ako teda budete fungovať po novom?

Klienti si rezerváciu môžu urobiť tak ako doteraz online za dohodnuté ceny. Následne im príde e-mail potvrdzujúci registráciu a obsahujúci info o online check-in. Po jeho realizácii sa im v self portáli rezervácie vygeneruje QR kód. S ním si otvoria hlavné dvere hotela, garáž aj izbu. Na prvý vstup teda nepotrebujú živý personál. V izbe hosťom necháme kartičku, ktorú počas pobytu používajú tak, ako sú zvyknutí. Zmenu zavádzame postupne, aby si klienti zvykli, že keď prídu neskôr, recepčná tu už nebude. Telefón presmerujeme na poverenú osobu v hoteli, ktorá rieši prípadné otázky a potreby hostí. V prípade technického problému je k dispozícii bezpečnostná služba, alebo sa dostaví technik. Pomaly si na to hostia zvykajú.

Ako sa toto opatrenie premietne ekonomicky?

Prvotná investícia bola veľká. Softvér sme už mali a dokúpili sme kompatibilné zámky. Úspora prišla s obmedzenou prevádzkou recepcie. Kým v minulosti fungovala v režime 24/7, dnes ju aj pri plne obsadenom hoteli zatvárame o 15. hodine.

Aká je návratnosť investície?

Ide o úspory asi jednej služby na recepcii, čo predstavuje návratnosť do jedného roka.

Urobili ste aj iné zmeny vyplývajúce z aktuálnej situácie na hotelovom trhu?

Toto opatrenie malo dosah na viacero zmien, najmä na procesy rezervácie a e-mailovej komunikácie s hosťom. Do procesu sme implementovali aj komunikáciu formou SMS správ, prípadne WhatsApp, keďže čítanosť e-mailov je dosť nízka. Klient takto dostane prístup do svojho self portálu. Rovnako už čoskoro ušetríme pracovnú silu na obsluhe vďaka objednávkovému systému cez QR kód hotelovej reštaurácie, kde si hosť jedlo objedná, špecifikuje, aj zaplatí.

Zamestnanci nie sú veľkými fanúšikmi zmien. Ako ich prijali?

Veľmi dobre, lebo mzdové náklady na ušetrenú pracovnú silu na recepcii sme rozdelili medzi tých, ktorí zostali na recepcii, a tak sa im zásadne zvýšil plat. Pri 26 izbách, ktoré máme, je registrácia pomerne rýchla. Okrem toho majú na starosti už iba vybavovanie telefonických a e-mailových dopytov, ktoré však vďaka rezervačným systémom ubúdajú.

Aké je zloženie vašej klientely? Z polohy aj názvu hotela predpokladám, že ide najmä o športovcov.

Až 80 % našej klientely je z biznisu. Bratislava nie je pre turistov taká atraktívna ako napríklad Praha, a tak väčšinu z toho segmentu obslúžia hotely v centre mesta. Zaujímavé je, že v Prahe hosťom vzdialenosť 1,5 km od centra neprekáža, ale v Bratislave je to už veľa. Pritom je to 8 zastávok električkou.

Vrátila sa vám už konferenčná klientela v číslach predpandemických rokov?

Určite nie v plnom rozsahu, lebo ľudia po covide zmenili svoje správanie. Mali sme veľmi dobre využívané konferenčné priestory, ale dnes sa mnoho školení a konferencií presunulo do online priestoru. Tento trend potvrdzujú mnohí moji kolegovia.

Myslíte, že tento trend sa ešte zvráti a konferenčný biznis sa vráti do starých koľají?

Podľa mňa nie, aspoň čo sa týka objemov. Trend asi pôjde k hybridným podujatiam, kde sa ľudia zúčastnia formou online pripojenia a zaplatia si iba prednášajúcich, prípadne obmedzený realizačný tím. Pre hotely to znamená buď komplet nové technologické vybavenie, čo si môže dovoliť málokto, alebo spoluprácu so sprostredkovateľskými agentúrami, ktoré sú presne na to vybavené.

Vráťme sa k vášmu hotelu. Jeho dizajn sa vymyká bežne zaužívanému hotelovému interiéru a je pomerne jedinečný…

Tento hotel bol dizajnovo nastajlovaný do 20-tych rokov. Všetko vybavenie je tu robené na mieru a je naozaj jedinečné, veď motív 20-tych rokov milujú všetci dizajnéri a architekti pre jeho špecifickosť. Práve dizajnu sa dotýkajú aj naše ďalšie plány. Spomínané 20-te roky chceme zachovať, ale jednotlivé izby zariadime v duchu rozličných tém. Nároky klientov na zážitok stúpajú a technológie umožňujú individuálny prístup k predaju. Ak budeme mať napríklad izbu v štýle Hercule Poirot, dokážeme ju predávať samostatne či na našom webe, alebo cez rezervačné systémy. Nemusí to byť štandardná dvojlôžková izba. Dnes máme pri 26 izbách 6 typov izieb. Ďalšou diverzifikáciou môžeme mať 13 typov izieb s vlastným príbehom.

Má už tento plán nejaké konkrétne obrysy?

Zatiaľ je len v mojej hlave, ale už o tejto vízii hovoríme s agentúrou, ktorá pre nás pracuje. Počas covidu išla, samozrejme, trochu bokom, a teraz sa k nej vraciame. Nebude to veľká investícia – atmosféru vieme dosiahnuť doplnkami, a prístup k informáciám o danej téme, mieste alebo osobnosti izby umožníme najmä technologicky.

Foto: archív hotela

Mohlo by sa vám páčiť

Nový šéf asociácie hotelov a reštaurácií: Prinášame viaceré novinky. Inovácie sú pre náš sektor kľúčové
Simoneta Vargová: Tí najlepší organizujú súťaže o najkrajšie zázemie
Kathrin Noll, Grand Hotel Kempinski High Tatras: Baví ma život za zónou komfortu
Hotelier roka Ján Kolkus, Château Bela: Som rodený hotelier
Minister Huliak: Slovensko má čo ponúknuť, ale služby musia dobehnúť prírodu
OZNAČENÉ:Biznis hotelHotelierstvoTechnológie
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Lea Lisá
Autorka je externá spolupracovníčka redakcie.
Predchádzajúci článok Lyžiarsku sezónu vo Vysokých Tatrách odštartuje Štrbské Pleso
Nasledujúci článok Hotelieri žiadajú kompenzáciu cien energií za celú vykurovaciu sezónu
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Cestovný ruch

Slovensko patrí medzi geotermálne veľmoci Európy

TS
TS
1. augusta 2025
NÁBYTOK ŠPECIÁLNE KONCIPOVANÝ PRE SEGMENT HORECA
Ako premeniť dovolenku na Slovensku na zážitok konkurujúci moru
Priehrada Liptovská Mara – poznaná aj nepoznaná
Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta