Vytušiť potenciál a čo najlepšie ho využiť
Na pozícii riaditeľa hotela Sheraton ste šesť mesiacov. Aké novinky ste zaviedli, čo ste zmenili?
Tým, že som vstupoval do fungujúceho a zabehnutého hotela, ktorý už dlho manažuje hotelierska skupina Best Hotel Properties, vstup bol jednoduchší. Hotel vo vnútri funguje na rovnakých princípoch – či ide o malý hotel, alebo veľký, ide najmä o škálu procesov. Keď som rozmýšľal nad tým, s čím prídem, v prvom rade som sa chcel zoznámiť s kolektívom – pochopiť, v čom je jeho sila, duch. Lebo dobré výsledky sám nedosiahnem. Vytušiť potenciál a potom sa rozhodnúť, ako ho najlepšie využiť.
Prvé teda bolo oboznámenie sa s tímom a projektom. Na základe toho som vystaval zoznam priorít na nasledujúce mesiace. Využívame to, že Sheraton je na trhu veľmi známa značka, považujeme sa za jeden z dvoch najlepších hotelov na bratislavskom trhu. Sme vnímaní na 5* úrovni a je našou snahou, aby každý jeden hosť ten 5* servis aj pocítil. To som si dal ako osobnú úlohu. Udržať a zlepšiť kvalitu, ktorú hostia v tomto hoteli zažijú.
Čo sa za tým skrýva?
Mnoho detailov. Akým spôsobom sa vedie údržba, či je skôr proaktívna ako reaktívna. Sústredím sa najmä na to, ako nastaviť procesy, aby sme sa v čo najväčšom rozsahu dostali do proaktívnej fázy. Od údržby, cez prípravu podujatí, izieb, čo nám pomôže dosahovať oveľa lepšie výsledky. Máme nastavenú cenovú stratégiu a využívame klastrové riešenia. To je veľká výhoda skupinového riadenia hotelov, lebo s menším tímom dokážeme obhospodáriť viacero hotelov a nastaviť si cenovú stratégiu tak, aby bola primeraná trhu a klientom.
Bratislava je podľa štruktúry prenocovaní dlhodobo skôr mesto pre obchodných cestujúcich a firemné podujatia, napriek tomu, že má čo ponúknuť aj hosťom, ktorí prichádzajú za oddychom, zážitkami a objavujú nové destinácie v Európe. Veľmi cítiť tvrdú konkurenciu blízkej Viedne, Prahy či Budapešti. Treba sa veľmi snažiť, aby sme sa dostali do hľadáčika individuálnych turistov a významných cestovných agentúr. Spomína sa výstavba kongresového centra a jeho význam sa spája s rôznymi, často protichodnými názormi. Je dôležité si povedať, kde hlavné mesto štátne organizácie vidia Bratislavu o ďalších 10-20 rokov, aby sa pripravila konkrétna stratégia a mohli sme sa jej držať.
Osobne si myslím, že kongresové centrum by Bratislave zabezpečilo lepšiu poznateľnosť, a prinieslo viac príležitostí pre hotelierov a najmä stabilnejšie rozdelený počet prenocovaní počas roka. Bratislava je totiž veľmi sezónne mesto. Všetci vedia, že január, február a leto nie sú veľmi silné mesiace, naopak, september, október a máj, jún je top sezóna pre biznis – a s tým treba pracovať. Na úrovni skupiny hotelov v rámci Bratislavy máme tieto veci zvládnuté a aktívne využívame potenciál mixu značiek a úrovní hotelov. Vďaka tomu, keď nás osloví klient s dopytom, vieme mu ponúknuť viacero typov ubytovaní a ponúk šitých na mieru.
Ľudia cestujú za zážitkami
Čo priťahuje vašich hostí v lete?
Funguje známe pravidlo o tom, že ľudia cestujú za zážitkami a nie kvôli tomu, aby prespali v hoteli. Toto leto bolo bohaté na rôzne podujatia, hudobné festivaly, ktoré prilákali veľa záujemcov. Myslím si, že v tých dňoch aj všetci ostatní hotelieri v meste pocítili zvýšený záujem. Kultúra, šport a veľké podujatia dokážu stabilnejšie dostať návštevníkov do Bratislavy aj počas slabšej sezóny.
Kto je váš hosť – skôr cudzinec, alebo Slovák?
Štatistiky hostí ukazujú, že Slováci spolu s Čechmi tvoria významnú časť našej klientely, dokonca až 1/3 individuálnej klientely. Doťahujú sa na nich krajiny, ktoré sú v bezprostrednej blízkosti – Maďarsko, Rakúsko a Poľsko a dosť veľa turistov chodí z Nemecka. A napokon, ako hotel patriaci pod značku Marriott máme výhodu, že na americkom kontinente je Sheraton veľmi uznávaná značka. Spolu s ostatnými hotelmi BHP sme pre ich pobyt preferovanou lokalitou. Z medzinárodnej klientely sú to teda predovšetkým USA a Veľká Británia.