Keď máte o hosťa záujem, urobíte všetko, aby ste mu jeho príchod a pobyt uľahčili. Bratislava robí presný opak, tvrdia touroperátori, ale aj bratislavskí hotelieri.
Následkom úprav, zmien a opatrení v doprave v centre Bratislavy vznikli pre návštevníkov našej metropoly mnohé komplikácie. Ide predovšetkým o zriadenie cyklopruhov v centre mesta, ktoré nielenže skomplikovalo už dosť náročnú dopravnú situáciu, ale navyše zrušilo alebo zminimalizovalo priestor na odstávku výletných autobusov, alebo ho preložilo do veľkej vzdialenosti od hotelov. Taktiež tým klesol počet parkovacích miest.
Zmeny v doprave tlmia návštevnosť
Nepraktické riešenia komplikujú pobyt a v neposlednom rade prácu touroperátorov, tvrdia členovia Asociácie cestovných kancelárií (SACKA). „Výsledkom môže byť pokles záujmu o služby incomingových cestovných kancelárií na Slovensku,“ hovorí Roman Berkes, prezident SACKA. Otázkou podľa neho je, či Slovensko a konkrétne Bratislava má záujem o zahraničnú klientelu alebo nie. „Ak Bratislava nemá záujem o zahraničných klientov, túto informáciu potrebujú cestovné kancelárie vedieť a podľa toho sa vedia zariadiť. Ak budú chcieť prežiť, nasmerujú svojich klientov do Viedne alebo Budapešti, kde im mesto vytvára podmienky pre ich rozvoj a vzájomný prospech. Pokiaľ má Magistrát záujem rozvíjať cestovný ruch, tak poďme spolupracovať,“ vyzval magistrát Berkes. SACKA dlhodobo podporuje organizovaný príjazdový cestovných ruch, preto pozitívne vníma založenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu.
Ide aj o bezpečnosť klientov
Predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií, ale aj majiteľka cestovnej kancelárie špecializujúcej sa na príjazdový cestovný ruch Marcela Lauková pracuje vo viacerých destináciách strednej Európy a preto vie situáciu objektívne porovnať. „Aktuálne zmeny v doprave majú jedného spoločného menovateľa – neboli komunikované vopred so zainteresovanými stranami, čím sa dalo mnohým problémom predísť alebo sa na ne pripraviť. Je štandardom, že k podobným zmenám dochádza aj v zahraničí, ale až po rozsiahlej odbornej diskusii, s vopred stanovenými informáciami pre odbornú verejnosť, vrátane máp pre dopravcov s označením možností pre nástup/výstup klientov, veľkosti autobusov, množstva parkovacích miest a podobne.“ Lauková považuje súčasnú situáciu za alarmujúcu aj vo vzťahu k bezpečnosti klientov cestovných kancelárií pri vykládkach a nakládkach turistických autobusov na aktuálne určených miestach.
Ako to vidí druhá strana?
Podľa Petra Bublu z oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy, je cieľom dopravných riešení, ktoré v Bratislave robia, v prvom rade budovať kvalitnú infraštruktúru pre čo najviac rôznych spôsobov dopravy. „Zmeny v doprave komunikujeme s dotknutými stranami, a to sa týka aj zmien na Vajanského nábreží, o ktorých sa viedli individuálne rokovania s hoteliermi,“ vysvetlil. Pokiaľ ide konkrétne o parkovacie kapacity pre turistické autobusy, v súvislosti s úpravou Vajanského nábrežia podľa neho zanikla jediná zastávka pre nástup a výstup turistov pred hotelom Park Inn. Práve na jej zánik sa však cestovné kancelárie sťažujú. „Pracujeme na rozšírení parkovacích kapacít pre nástup a výstup cestujúcich pre turistické autobusy na Suchom Mýte. Celkovo by mali pribudnúť ďalšie štyri takéto parkovacie miesta. Miesta, ktoré sú pre parkovanie turistických autobusov v centre mesta primárne určené a ktoré môžu využívať, sú pri osobnom prístave s kapacitou 10 autobusov, ako aj parkovacie kapacity na autobusovej stanici Nivy s kapacitou 10 autobusov,“ vysvetlil. Tie sú však napríklad od Starého Mesta vzdialené takmer 2 kilometre…
Hotelieri sa pýtajú: Chce Bratislava turistov?
Hotelier a prezident Bratislavskej hotelovej asociácie (BHA) Juraj Marko tvrdí, že vďaka nárastu počtu ubytovacích zariadení v Bratislave výrazne narastajú mestu aj príjmy z miestnej dane. „V Bratislave je celkovo 852 ubytovacích možností. Len za posledný rok pribudlo až 411 apartmánov. Táto informácia isto potešila mestský magistrát, keďže viac ubytovacích kapacít znamená aj vyššie príjmy z miestnej dane,“ uviedol Marko.
Turizmus prispieva do mestskej pokladne okrem miestnej dane aj podielovými daňami a významne prispieva k zamestnanosti.
Asociácia bratislavských hotelierov okrem iného upozornila aj na ďalšie kroky.
● (NE)Transparentnú komunikáciu: Zvýšenie miestnej dane na 3,50 alebo 3,00 eur bez
akejkoľvek diskusie s hoteliermi. Z okolitých krajín sme jediní, ktorí majú v hlavnom meste
rôzne výšky pobytových táx.
● Parkovaciu (NE)politiku: Zásadné zmeny v parkovaní a obslužnosti hotelov autobusmi bez
konzultácie s hoteliermi (nemožnosť vyložiť turistov pred hotelom).
● Bratislava tourist board (oblastná organizácia cestovného ruchu) a jej (NE)financovanie.
Ak v roku 2020 vybralo mesto 2,1 milióna eur z miestnej dane do BTB a dalo vtedy 1,2 milióna,
no naopak, ak v roku 2023 za 10 mesiacov vybralo 4,8 milióna do BTB, pôjde v roku 2024
len 0,6 milióna eur.
„Ak sú členské príspevky v BTB jeden milión eur, BTB môže žiadať o štátnu dotáciu
vo výške jedného milióna eur. Ak je však členský príspevok len 0,6 milióna eur, môže žiadať
dotáciu len vo výške 0,6 milióna eur. Je teda namieste otázka, či Bratislava podporuje a chce turistov,“ pýta sa na záver zástupca hotelierov prezident BHA Juraj Marko.