.Rodinný podnik charakterizujú dôvera, lojalita, spoločné financovanie a nástupníctvo. Pre podnik ako taký je dôležitá finančná stabilita a kvalitný manažment. V odvetví ako hotelierstvo je to však beh na dlhé trate. Rodinný podnik má svoje špecifiká, lebo v stávke sú finančné prostriedky rodiny.
Hoci v turistických oblastiach sveta boli a sú ubytovacie a stravovacie služby založené na rodinných podnikoch, na Slovensku podnikanie v tejto branži nemá veľkú tradíciu kvôli centrálne riadenej ekonomike z čias socializmu. Že ide o overenú a úspešnú formu rodinného podniku, sa ukázalo okamžite po privatizácii a prechode na trhovú ekonomiku.
Rodinné chaty, penzióny, chalupy a ubytovacie zariadenia rôzneho typu začali vznikať takmer okamžite po uvoľnení podmienok na podnikanie. Za predchodcu rodinných hotelov a penziónov na Slovensku môžeme považovať ubytovanie v súkromní, ktoré tu vždy bolo – či už legálne, alebo v rámci šedej ekonomiky. Hoci rodinných podnikov je dnes už v ubytovacej branži dosť, uvedomila som si, že nie sú mojím typickým klientom, ktorým chodím školiť personál. Aj to ukazuje na jednu z ich charakteristík a možno aj slabších stránok rodinných firiem – slabšiu organizovanosť. Aj túto slabú stránku však možno poňať ako výhodu, kde benefitom je maximálna prispôsobivosť situácii a flexibilita. Malá rodinná firma vie okamžite zareagovať na hocijaký pohyb a dopyt na trhu, nepotrebuje žiadne schvaľovania, procesy, zdržiavanie…
Myšlienka otvoriť si rodinný penzión, hotel, rezort, reštauráciu, bistro či kolibu zvyčajne vznikne v rodine spontánne a spontánny je vo veľkej miere aj priebeh podnikania. Potreba štruktúry a nastavenia pravidiel vzniká až vtedy, keď klientela, alebo obrat, kapacita, či počet zamestnancov, presiahnu možnosti fungovania „ad hoc“. Vtedy sa zvyčajne rodina rozhodne hľadať pomoc zvonka. Jej členovia sa začnú vzdelávať na rôznych kurzoch, vyhľadávať workshopy s konkrétnou odbornou tematikou, prípadne si prizývať školiteľov alebo externých manažérov. V poslednom období sú vyhľadávaní aj odborníci na rodinné podnikanie, ktorí okrem individuálneho poradenstva organizujú konferencie a semináre. Pre členov rodinného podniku v cestovnom ruchu môžu byť takéto akcie užitočným zdrojom informácií pri ďalšom rozvoji, tvorbe plánov a stratégií.
Ako všetko na svete, aj rodinné podnikanie má svoje výhody aj nevýhody. Podľa môjho názoru však všeobecne platí, že práve preto má rodinná firma lepšie podmienky na rozvoj, lebo výhody prevažujú. Nikto nemôže ovplyvniť výsledky hotela a penziónu tak, ako majiteľ Vie reálne odhadnúť situácie, prácu, financie, nastaviť stratégiu. Rodinná firma má obrovský kapitál, ktorý bežná firma zvyčajne nemá – a to sú EMÓCIE. Sú dôležité v každom biznise, v tom našom sa však okolo nich točí celý zážitok hosťa. Ďalšími jeho piliermi sú dôvera a lojalita.
Úspešné rodinné podniky spája niekoľko spoločných znakov, na ktoré je dobré pamätať.
Je to „naše“
Neviem, či existuje zamestnanec, ktorý sa bude starať o firmu tak, ako jej majiteľ. Šikovní majitelia v rodine, kde vládne zdravá atmosféra, však často vedia zapáliť pre biznis aj zamestnancov. Tí sa tak stanú akoby súčasťou rodiny, sú lojálni, a všetkým takáto spolupráca vyhovuje. Plusom je stabilita, lebo manažment firmy sa nemení, a tak jadro tímu ide s rodinnou firmou neraz celé roky, ba celé desaťročia. S narastaním firmy je však udržanie takýchto vzťahov čoraz ťažšie.
Rešpekt
Úplne základnou podmienkou fungovania firmy je vzájomný rešpekt a zdravé vzťahy medzi rodinnými príslušníkmi, zapojenými (ale aj nezapojenými) do podnikania. Rodina, ktorá sa navzájom ľudsky rešpektuje, vie komunikovať, je schopná vytvoriť si jasné pravidlá fungovania a ochotná ich dodržiavať, má veľké predpoklady pre úspech.
Čo v praxi znamená toto vznešené slovo? Napríklad ťahanie za jeden povraz. Problémy a konfliktné témy sa neriešia pred zamestnancami, alebo nebodaj s nimi. Štyria rodinní členovia úspešného rodinného podniku, ktorý poznám, riešia vždy problémy za zatvorenými dverami, kde sa dohodnú na stanovisku (alebo aj nedohodnú, a potom hlasujú presne podľa stanovených pravidiel), a až ten výsledok vynesú za dvere. Vzájomný rešpekt je o tom, že rešpektujem, že brat je riaditeľ a ja riadim údržbu, lebo on je lepší manažér a ja som zasa zručnejší a praktickejší, ale obaja sme rovnako potrební. Rešpekt je tiež o prijímaní rozhodnutí kompetentného príbuzného, aj keď sa mi nepáčia. A rozhodnutie o tom, že „naše“ je viac ako „moje“.
Jasné pravidlá
Sú pre zdravé fungovanie rodinného podniku nevyhnutné. Každý z rodiny by mal jasne vedieť, podľa akých pravidiel sa funguje, kde sa končia jeho kompetencie a začínajú sa právomoci druhého. Platí to ako pre rodinných príslušníkov podieľajúcich sa na chode firmy, tak aj pre ostatných členov rodiny. Pravidlá musia byť nastavené aj písomne, musia byť zrozumiteľné a rovnako, ako hotelové štandardy, opisovať riešenie nielen bežných situácií, ale aj tých, ktoré môžu nastať.
Úskalia
Blízke rodinné väzby sú nielen pilierom podnikania, ale vedia byť aj úskalím. V labyrinte vzťahov, väzieb a súvislostí je potrebné našľapovať opatrne. Úskalím sú generačné názorové rozdiely, „kostlivci v skriniach“, nástupníctvo, dedičstvo, plnomocenstvo, zastupiteľnosť, nepovedané, nevyslovené, tabu témy… Práve kvôli týmto úskaliam sú potrebné jasne nastavené pravidlá, aby vám neničili rodinné vzťahy a v neposlednej miere rodinné podnikanie.