Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Rodinné podnikanie v cestovnom ruchu alebo keď „naše“ je viac ako „moje“
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Rodinné podnikanie v cestovnom ruchu alebo keď „naše“ je viac ako „moje“
Téma

Rodinné podnikanie v cestovnom ruchu alebo keď „naše“ je viac ako „moje“

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová
Uverejnené: 14. januára 2025
5 min. čítania
Zdieľať

Rodinný podnik charakterizujú dôvera, lojalita, spoločné financovanie a nástupníctvo. Pre podnik ako taký je dôležitá finančná stabilita a kvalitný manažment. V odvetví ako hotelierstvo je to však beh na dlhé trate. Rodinný podnik má svoje špecifiká, lebo ide o finančné prostriedky rodiny.

Hoci v turistických oblastiach sveta boli a sú ubytovacie a stravovacie služby založené na rodinných podnikoch, na Slovensku podnikanie v tejto branži nemá veľkú tradíciu kvôli centrálne riadenej ekonomike z čias socializmu. Že ide o overenú a úspešnú formu rodinného podniku, sa ukázalo okamžite po privatizácii a prechode na trhovú ekonomiku.

- Inzercia-
Ad image

Od spontánnosti ku štruktúre

Myšlienka otvoriť si rodinný penzión, hotel, rezort, reštauráciu, bistro či kolibu zvyčajne vznikne v rodine spontánne a spontánny je vo veľkej miere aj priebeh podnikania. Potreba štruktúry a nastavenia pravidiel vzniká až vtedy, keď klientela, alebo obrat, kapacita, či počet zamestnancov, presiahnu možnosti fungovania „ad hoc“. Vtedy sa zvyčajne rodina rozhodne hľadať pomoc zvonka.

Jej členovia sa začnú vzdelávať na rôznych kurzoch, vyhľadávať workshopy s konkrétnou odbornou tematikou, prípadne si prizývať školiteľov alebo externých manažérov. V poslednom období rodiny vyhľadávajú aj odborníkov na rodinné podnikanie, ktorí okrem individuálneho poradenstva organizujú konferencie a semináre. Pre členov rodinného podniku v cestovnom ruchu môžu byť takéto akcie užitočným zdrojom informácií pri ďalšom rozvoji, tvorbe plánov a stratégií.

- Inzercia -
Ad image
Foto: Pexels

Rodinná firma má obrovský kapitál, ktorý bežná firma zvyčajne nemá – a to sú EMÓCIE.

Ako všetko na svete, aj rodinné podnikanie má svoje výhody aj nevýhody. Všeobecne však platí, že rodinná firma má lepšie podmienky na rozvoj, lebo výhody prevažujú. Nikto nemôže ovplyvniť výsledky hotela a penziónu tak, ako majiteľ. Vie reálne odhadnúť situácie, prácu, financie, nastaviť stratégiu.

Rodinná firma má obrovský kapitál, ktorý bežná firma zvyčajne nemá – a to sú EMÓCIE. Sú dôležité v každom biznise, v tom našom sa však okolo nich točí celý zážitok hosťa. Ďalšími jeho piliermi sú dôvera a lojalita.

Úspešné rodinné podniky spája niekoľko spoločných znakov, na ktoré je dobré pamätať.

 Je to „naše“

Neviem, či existuje zamestnanec, ktorý sa bude starať o firmu tak, ako jej majiteľ. Šikovní majitelia v rodine, kde vládne zdravá atmosféra, však často vedia zapáliť pre biznis aj zamestnancov. Tí sa tak stanú akoby súčasťou rodiny. Sú lojálni, a všetkým takáto spolupráca vyhovuje. Plusom je stabilita, lebo manažment firmy sa nemení. A tak jadro tímu ide s rodinnou firmou neraz celé roky, ba celé desaťročia. S narastaním firmy je však udržanie takýchto vzťahov čoraz ťažšie.

Vzájomný rešpekt je podmienkou

Úplne základnou podmienkou fungovania firmy je vzájomný rešpekt a zdravé vzťahy medzi rodinnými príslušníkmi, zapojenými (ale aj nezapojenými) do podnikania. Rodina, ktorá sa navzájom ľudsky rešpektuje, vie komunikovať. Je schopná vytvoriť si jasné pravidlá fungovania a ochotná ich dodržiavať, má veľké predpoklady pre úspech.

Čo v praxi znamená toto vznešené slovo? Napríklad ťahanie za jeden povraz. Problémy a konfliktné témy sa neriešia pred zamestnancami, alebo nebodaj s nimi.

Štyria rodinní členovia istého úspešného rodinného podniku riešia vždy problémy za zatvorenými dverami. Tam sa dohodnú na stanovisku (alebo aj nedohodnú, a potom hlasujú presne podľa stanovených pravidiel), a až ten výsledok vynesú za dvere. Vzájomný rešpekt je o tom, že rešpektujem, že brat je riaditeľ a ja riadim údržbu. Lebo on je lepší manažér a ja som zasa zručnejší a praktickejší, ale obaja sme rovnako potrební. Rešpekt je tiež o prijímaní rozhodnutí kompetentného príbuzného, aj keď sa mi nepáčia. A rozhodnutie o tom, že „naše“ je viac ako „moje“.

Jasné pravidlá

Sú pre zdravé fungovanie rodinného podniku nevyhnutné. Každý z rodiny by mal jasne vedieť, podľa akých pravidiel sa funguje. Kde sa končia jeho kompetencie a začínajú sa právomoci druhého. Platí to ako pre rodinných príslušníkov podieľajúcich sa na chode firmy, tak aj pre ostatných členov rodiny. Pravidlá sa musia nastaviť aj písomne, musia byť zrozumiteľné. Rovnako, ako hotelové štandardy, musia opisovať riešenie nielen bežných situácií, ale aj tých, ktoré môžu nastať.

Našľapujte opatrne

Blízke rodinné väzby sú nielen pilierom podnikania, ale vedia byť aj úskalím. V labyrinte vzťahov, väzieb a súvislostí musia všetci členovia rodiny našľapovať opatrne. Úskalie predstavujú generačné názorové rozdiely, „kostlivci v skriniach“, nástupníctvo, dedičstvo, plnomocenstvo, zastupiteľnosť, nepovedané, nevyslovené, tabu témy…

Práve kvôli týmto úskaliam je potreba jasne si nastaviť pravidlá, aby vám neničili rodinné vzťahy a v neposlednej miere rodinné podnikanie.

Foto: Pexels

Mohlo by sa vám páčiť

Praktická maturita podčiarkla hodnotu zahraničnej skúsenosti
Aká je vaša tohtoročná stratégia na dosiahnutie úspechu?
Spestrite deťom pobyt vo vašom hoteli, penzióne či rodinnom parku
Hotelová izba III.
Potrebujete nového manažéra? „Vychovajte“ si ho!
OZNAČENÉ:podnikanieRodinné podnikanie
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Zimný festival jedla 2025 začína, ochutnajte novinky!
Nasledujúci článok Ľadoví sochári budú súťažiť na Hrebienku na Tatry Ice Master 2025
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta