„Sú Very VIP hostia, ktorí si nosia vlastné paplóny, nechajú vypratať celé poschodie a vopred pošlú 20 strán s presnými požiadavkami,“ o zákulisí hotela, kde nocuje takmer každá celebrita prichádzajúca do Bratislavy, ale aj o číslach, novom normále a zamestnaneckých benefitoch hovorí Rudolf Križan, generálny riaditeľ Grand Hotela River Park, a Luxury Collection Hotel, Bratislava.
Registrujete v hoteloch skupiny Best Hotel Properties (BHP) nejaký „nový normál“, alebo sa luxusný segment nemení?
Určite žijeme v novom normále. Nielen, čo sa týka ekonomickej situácie v hoteloch Best Hotel Properties, ale aj v oblasti získavania a udržania si zamestnancov. Samotnú kapitolu tvoria tržby a náklady. Na strane tržieb došlo v našich hoteloch k výraznej zmene segmentácie, a to najmä tento rok, keď popri všetkých postkoronových krízach prišla aj tá inflačná, ktorá spôsobila nárast cien. Na zvýšené náklady sme museli reagovať zvýšením cien. Čakali sme, ako sa to odrazí na stránke dopytu. Hlavný výpadok sa prejavil v skupinovom segmente, inštitúcie aj firmy usporiadali o dosť menej eventov. Dôvodom nebola len post pandemická situácia, ale aj blízkosť vojny na Ukrajine. V porovnaní s predkovidovým obdobím klesol objem požiadaviek v Bratislave v segmente MICE asi o polovicu. A práve z tohto segmentu v minulosti naše hotely žili.
Takže pokles o 50 %?
Áno, v oblasti dopytov, tzv. leadov, ktoré následne spracovávame. Našťastie sme dokázali spracovať vyššie percento týchto dopytov. Aj napriek tomu bol však celkový objem nižší. Ceny sú vyššie a firmy sa správajú opatrnejšie. Prvý polrok vyčkávali, ako sa budú vyvíjať ceny, a toto „váhanie“ sa premietlo do poklesu. Dopyt samozrejme ovplyvnil aj už spomínaný nový normál, ktorý v mnohých spoločnostiach spôsobil, že stretnutia sú ešte stále v online svete a firmy jednoducho organizujú menej konferencií, kongresov a podujatí.
Čo to znamenalo pre vašu obchodnú stratégiu?
Zaujímavé je, že celkové tržby v našich hoteloch neklesli, lebo úbytok v segmente MICE nahradili príjmy z retailu. Individuálne pobyty zaplnili naše hotely za vyššie ceny v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Zároveň ide o najviac ziskový segment. Individuálny zákazník nemá cenu dohodnutú vopred, sám sa rozhoduje, v ktorom hoteli sa ubytuje. Vďaka dobrému hodnoteniu našich hotelov, aj tomu, že ide o medzinárodné značky, sa nám podarilo tento segment v postkovidovom období zaujať, a tým nahradiť výpadok v segmente MICE. Korporátny biznis ešte nebeží ako v minulosti a je to problém celej Európy. Aktuálne sme na úrovni 80 – 85 percent. Dôležité je, že trend je pozitívny a druhý polrok sa v Bratislave aj Košiciach ukazuje ako veľmi silný, čo indikuje, že firmy už ekonomickú aj bezpečnostnú situáciu na Slovensku vyhodnotili ako priaznivú a odložené akcie sa snažia zrealizovať v druhom polroku, prípadne v roku 2024. Takže aj marec – máj 2024 sa už javia ako veľmi silné mesiace.
Ako sa u klientov zmenila cenová senzibilita?
Keď sa klient rozhodne, že pripravovanú akciu zrealizuje v Bratislave, tak rozmýšľa, že ju buď zrealizuje ako „low cost“, čiže v hoteloch s nižším štandardom, alebo sa rozhodne pre najvyššiu kvalitu 5-hviezdičkového hotela, kde je ochotný si výrazne priplatiť. Niekde medzi tým je ešte priestor štandardného 5-hviezdičkového hotela, napr. hotela Sheraton, ktorý týmto výpadkom trpel najviac. To je skúsenosť aj z iných európskych trhov, kde hotely, ako Marriott či Hilton, trpeli výpadkom eventovej klientely. Toto je špecifikum prvého polroku 2023. Cenová senzibilita korporátneho segmentu zostala stále vysoká. Korporáti tlačia na znižovanie cien, my zase poznáme svoj „prah citlivosti“ a pod istú cenu sa nepredáme. Nechceme sa nechať zatiahnuť do úpadkovej cenovej špirály. Naopak, v retailovom segmente ceny prudko vzrástli. Klient to postupne akceptuje a cestuje viac aj pri tejto cenovej hladine. Vidí, že platí oveľa viac ako predtým, a to sa odráža v raste jeho náročnosti. Zvýšenie ceny nevníma ako dôsledok inflácie, ale jednoducho ako zdraženie, a preto chce službu v 110 %-nej kvalite. To vyvoláva veľký tlak na udržanie štandardu, získavanie nových a udržanie súčasných zamestnancov, tak, aby všetko fungovalo pri výrazne vyšších vstupoch. Do cenovej politiky výrazne zasiahli aj ceny energií. Dnes už pripravujeme rozpočet na rok 2024 s novými cieľmi a výzvami. Rok 2024 mal byť posledný rok na dosiahnutie zotavenia sa po pandémii. Vojna na Ukrajine a inflácia však spôsobili, že sa stabilizácia o rok posunie.
Plynule ste prešli do ďalších aktuálnych tém, ktorými sú náklady a zamestnanci…
Náklady vieme čiastočne ovplyvniť. Máme centrálny nákup, ktorý zastrešuje všetky tri bratislavské hotely – Grand Hotel River Park, Sheraton a Crowne Plaza, Double Tree by Hilton v Košiciach a Grand Hotel Kempinski High Tatras. Máme teda v rokovaní s dodávateľmi relatívne veľkú silu, čo prináša benefity na vstupoch. Čo sa týka zamestnancov, asi až v tejto situácii oceníme výhodu veľkosti skupiny BHP a to, že na Slovensku máme v správe päť medzinárodných hotelov rôznych kategórií od 4 hviezd až po luxusný segment. Zamestnancom podľa ich profilu vieme poskytnúť to najlepšie zaradenie. V personálnej politike sme museli prekopať celú stratégiu, čomu sme sa venovali celý prvý polrok. Pri získavaní zamestnancov je, samozrejme, veľmi dôležitá výška platu. Začiatkom roka sme realizovali úpravu platov všetkých zamestnancov tak, aby zodpovedali trhovej situácii. Potom sme sa pýtali našich zamestnancov na benefity, aby sme ich zatraktívnili pre existujúcich aj nových pracovníkov. Implementovali sme do nej napríklad tzv. BH fit, čo je bonus v hodnote 600 EUR, ktorý sa vypláca v štyroch dávkach počas roka a zamestnanci ho môžu využiť podľa svojich predstáv. Ďalej sme zaviedli finančné odmeny za zamestnanca mesiaca a máme aj nové programy v oblasti manažovania talentov. Ponúkame tiež možnosť kariérneho rastu nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.