Kým donedávna svadobné trendy sledovali najmä farbu a štýl výzdoby, dnes sa pozornosť upiera celkom inam. Čo je pre svadobnú klientelu aktuálne najdôležitejšie?
Od ružovej, krémovej či farebnej výzdoby sa ťažisko budúcich mladomanželov, ale aj svadobčanov upiera iným smerom.
Trend číslo jedna
Na Slovensko chodia svadobné trendy s niekoľkoročným oneskorením, ale pomaly sa aj k nám dostáva koncept svadieb, ktoré smerujú k zážitku. Kedysi boli svadby vnímané ako udalosti, keď sa stretla rodina, dobre sa najedli, napili a zatancovali si. Aktuálne očakávania snúbencov, ale aj hostí sú niekde inde.
Snúbenci chcú svojou svadbou priniesť svojim najbližším zážitok. Kedysi to bol zážitok najmä vo vizuálnej forme, dôležitý bol svadobný dekor, kvety… veľa neviest sa sústredilo práve na dizajnovú stránku. Dnes chcú klienti zážitok vizuálny, akustický, cestovateľský, programový – akýkoľvek, a najlepšie všetko dohromady!
Podľa svadobných profesionálov sa končí obdobie, keď sa investovalo do výzdob, aby boli pekné fotky. Generácia Z je úplne iná – chce zážitky, magické momenty, prekvapenia – a toto všetko musí zachytiť kameraman. „Dizajn stále ostáva, ale pridávajú sa dronové šou, technologické novinky spolu s osvetlením a ozvučením. Dizajn, ako ho poznáme, tvorí 50 percent, zvyšok sú zážitky,“ hovorí Svetlana Uldrichová z Boutique Weddings Prague.
Víkendová svadba
Dôležitý subtrend pre svadobné trendy je premena jednodňových svadieb na víkendové od piatka do nedele, kde vzniká väčší priestor na silné zážitky. „Ľudia si vezmú jeden deň voľna, zatvoria za sebou dvere a presunú sa do nádhernej svadobnej lokality, kde si môžu užiť nielen svadobný deň, ale aj celý víkend. Je to najväčší rozdiel oproti tomu, ako sa robili svadby v minulosti a ako sa robia teraz. Krásne na tom je, že na všetko je dostatok času, odpadá stres, zhon. Spoznajú sa rodiny, známi, priatelia oboch snúbencov tým, že sa víkend začne nejakou spoločnou aktivitou, napríklad grilovačkou alebo večerou. Tým, že sa ľudia spoznajú skôr, je samotný svadobný deň príjemnejší, komornejší,“ opisuje A. Joríková zo svadobnej agentúry Ambiente.
Víkendová svadba sa končí spoločným brunchom, hostia si vymieňajú dojmy zo svadobného večera, spomínajú na najsilnejšie okamihy… a zábava pokračuje. Tento trend prišiel k nám zo zahraničia, kde sa napríklad zoberie partia ľudí a idú na týždeň na Havaj a v rámci toho je svadba.
Svadobní dodávatelia
Svadobnej branži sa upísal aj Nenad Smilajkov, bývalý riaditeľ hotelov Zochova chata a Hotel Devín, ktorý sa presunul do svadobnej agentúry Ambientes. „Keď som pôsobil na Zochovej chate, často sa stávalo, že nevesta potrebovala zabezpečiť aj cukrárku, fotografa, kvety, video…“ približuje svoje skúsenosti. „Garantovať službu tretej strany len na základe referencií na webe je pre hotel veľmi ťažké.“ Manažér hotela alebo penziónu býva zaťažený agendou, ktorá mu neprináleží, väčšinou z dôvodu, že klient nemá rozpočet na svadobnú agentúru. Túto skúsenosť má nejeden hotel. Hotelier má dve možnosti – rozhodnúť sa sám pre sprostredkovateľa – svadobnú agentúru, alebo budovať vlastnú databázu dodávateľov jednotlivých profesií.
Práve tých spojila prvá česko-slovenská svadobná konferencia Grow Together Summit inšpirovaná svetovými svadobnými samitmi. Organizátorka samitu Andrea Joríková, majiteľka Ambientes si myslí, že širšia ponuka svadobných profesionálov by mala byť pre kvalitnú svadobnú lokalitu základ. „Keď má hotel jedného-dvoch ‚dvorných‘ fotografov, floristov, cukrárov, nevesta prakticky nemá na výber. Potom však hotel vytvorí unifikovanú službu, o ktorú bude klesať záujem, lebo každý chce mať unikátnu svadbu. Žiadna nevesta nechce podobnú svadbu, akú mala pred dvomi rokmi jej suseda, lebo každý dodávateľ pracuje v inom štýle a má svoj rukopis.“
Neexistuje drahý produkt
Potrebujete veľmi dobre poznať svojho zákazníka a vedieť, v akej cenovej kategórii sa pohybuje. Potom je na vás, akú hodnotu mu dokážete dať. Lebo neexistuje drahý produkt. Buď je drahý pre záujemcu, čo znamená, že si vás nemôže dovoliť, alebo nevidí jeho hodnotu.
Pre hotel je dôležité poznať pozadie svadieb, aby – pokiaľ budú mať zodpovednosť za celú svadbu (hoci nechtiac) – vedeli pracovať s vlastnou cenotvorbou, predajom a marketovaním. Práca s cenou je dôležitá napríklad, keď zistíme, že naša cena je pre klienta privysoká a nemôže si nás dovoliť. Môžeme mu napríklad ponúknuť prehodnotiť svadobných dodávateľov. Možno mu vieme za nižšiu cenu dodať ešte kvalitnejšieho dodávateľa, jemu potom zostane viac z rozpočtu a bude si môcť dovoliť zostať vo vašom hoteli. Niektoré hotely prvé stretnutia so záujemcami realizujú až po poslaní ponuky, aby ušetrili čas z nerealizovaných obchodov s klientmi, pre ktorých ste drahí, čo býva aj 70 – 80 %.
Obhájiť ceny vám pomôžu znalosť značky a referencie. Budujte svoj brand, svoju značku, potom si môžete bez zaváhania stanoviť cenu, ktorú považujete za správnu. Pracujte s cenou, opticky ju vyskladajte, používajte „baťove“ čísla.