Hotel však prešiel aj ťažším obdobím. Nepoznačila ho negatívne medializácia politických väzieb spojených s jeho financovaním v nedávnej minulosti?
Myslím si, že celá tá záležitosť bola zo strany predchádzajúceho vedenia mediálne odkomunikovaná (alebo skôr neodkomunikovaná) veľmi radikálne, a preto nešťastne. Na druhej strane, súdiť majú súdy, nie médiá. Okrem toho, v každom hoteli pracujú konkrétni ľudia, pre ktorých je práca v hoteli obživou. Predovšetkým kvôli nim boli mediálne útoky z rokov 2018 a 2019 neetické.
Počas posledných dvoch rokov, ktoré vediete hotel, vás osobne v danej súvislosti nezaskočilo nič?
Ako hotelového manažéra ma zaujíma potenciál, ktorý hotel má pre ďalší rast. S novým majiteľom sme si sadli a určili celkové aj parciálne ciele bez ohľadu na minulosť. Ako hotelového hosťa ma zaujímajú služby a cena. O Zlatom Kľúčiku sa napísalo všeličo, ale nikde som nezaregistroval informáciu, že by hotel poskytoval zlé služby. Pripúšťam však, že aj pre mňa vyplynuli z práce v tomto hoteli nové, dovtedy nepoznané skúsenosti. Najmä zo začiatku. Firmy, ktoré odmietali hotel pre zorganizovanie väčšieho kongresu z dôvodu tzv. etických kódexov, či dokonca zamietnutie našej žiadosti o obnovenie členstva v AHR SR.
Bolo vám poskytnuté zdôvodnenie? Predsa len ide o stavovskú organizáciu, ktorá by mala byť apolitická.
Podľa oficiálneho stanoviska sekretariátu bol dôvodom neschválenia našej prihlášky problémový vzťah v minulosti, zlé meno hotela a jeho vlastnícke pozadie. Za posledných 15 rokov som inicioval vstup do asociácie pre tri hotely, ktoré som riadil pri ich otvorení.

Hovorili ste o potenciáli a cieľoch. Ako sa vám darí ich napĺňať, ste spokojní s reštartom hotela?
Ak sa obmedzím na tie ekonomické, za posledné dva roky vzrástli prevádzkové tržby o 40,1 %, a už rok 2024 bol historicky najsilnejší. Medziročne 2023 – 2024 vzrástol RevPAR o 27,7 %, pričom tempo rastu ADR bolo rýchlejšie ako tempo rastu vyťaženosti. Až 56,4 % v roku 2024 tvorili prenocovania zahraničných hostí. Samozrejme, v rámci post-covidového reštartu sa rástlo rýchlejšie, a tempo rastu sa bude postupne spomaľovať. Na rok 2025 plánujeme rast prevádzkových výnosov o ďalších 14,8 %, tu je však potrebné zohľadniť i príspevok zníženej sadzby DPH za kľúčové služby.
Naopak, čo považujete za doposiaľ nesplnené ciele, prípadne dlhodobé problémy?
Vzhľadom na izbovú kapacitu a celkovú segmentáciu pretrváva trend nezdravých tržieb, kde mierne dominujú tržby stravovacieho úseku s nižšou ziskovosťou pred tržbami za ubytovanie. V predchádzajúcom roku tvorili z „koláča“ 50,6 %. Okrem toho nás trápia identické problémy, ako majú ďalší kolegovia v odvetví. Vysoké ceny vstupov, predovšetkým energetických a personálnych. Nedostatok kvalifikovanej práce v gastrosektore tlačí na rast ceny práce a pokles priamej produktivity práce. Skeptickí sme i voči štátnej pomoci. Podľa našich prognóz zaplatíme za deväť mesiacov tohto roka na transakčnej dani porovnateľnú sumu, ako získame z titulu nižšej sadzby DPH za ubytovanie a výrobu jedál určených na priamu konzumáciu za celý rok
Zlatý Kľúčik je na trhu 30 rokov, čo je už dostatočne dlhé obdobie na bilancovanie aj oslavu. V tejto súvislosti ste v decembri minulého roka organizovali slávnostný galavečer s názvom Tri Dekády. Prezradíte niečo zo zákulisia?
Na oslavu 30. narodenín sme zvolili termín 7. december, a tak sa i celý večer niesol už v predvianočnej atmosfére. Pre pozvaných hostí pripravil šéfkuchár a jeho tím gastronomický zážitok v podobe narodeninového menu s jemne zaúdeným filetom z jesetera, teľacou sviečkovou sous-vide s kukuričnou polentou, maslovým zemiakovým fondánom, truffle z marcipánu, bielej čokolády a jedlého zlata. Pre párovanie s narodeninovou tortou pripravil náš someliér miešaný „babský“ drink s identickým názvom Tri Dekády, so základnými ingredienciami – vanilkovou vodkou, Mozart likérom z bielej čokolády a smotany. V rámci programu vystúpila Katka Knechtová, saxofonista Martin Guček, a nechýbala ani svetelná šou v podaní akrobatického zoskupenia Vertigo. Zlatým klincom bolo slávnostné odhalenie súsošia, ktoré vytvoril umelecký sklár a dizajnér grécko-slovenského pôvodu Achilleas Sdoukos špeciálne na počesť 30. výročia hotela. Celým galavečerom sprevádzala moderátorka Karin Haydu.



Na záver, čo by ste popriali Hotelu Zlatý Kľúčik do ďalšej dekády?
Každý hotel je živý organizmus, súzvuk hostí a zamestnancov. Hotelu preto prajem veľa spokojných hostí s kvalitnými službami, ktoré im poskytnú nadšení a odborne zdatní pracovníci. Narodeninový večierok sme venovali našim VIP obchodným a mediálnym partnerom ako poďakovanie za ich podporu. Poďakovať by som sa však chcel i všetkým hosťom a priateľom hotela, ktorí dlhodobo a pravidelne využívajú naše služby a pomáhajú nám tak rásť. A zabudnúť nemôžem ani na všetkých zamestnancov a pracovníkov hotela, ktorí po celé tie tri desaťročia poskytovaním kvalitných služieb postupne tvorili značku „Zlatý Kľúčik“. Tí všetci sa postarali o pravdivé renomé tejto nitrianskej ikony, a preto práve im všetkým patrí naše poďakovanie.
