Čo so zvyškami?
Žiadneho hosťa by ste nemali trestať za vyspávanie vyrabovaným bufetom s oschnutými mini-zvyškami. Je to, žiaľ, častá skúsenosť – a nielen v zahraničných plážových destináciách. Zároveň ale hotelier musí strážiť náklady a eliminovať plytvanie.
Ako sa to darí v praxi zosúladiť?
Mentorka a školiteľka Iveta Pupišová sa na svojich pobytoch pri školeniach personálu stretáva väčšinou s úsporným správaním hotelov a reštaurácií. Zvyšky z raňajok sa väčšinou nevyhadzujú. „Jedlo sa buď ponúkne personálu, ktorý ho má gratis alebo má zaplatené raňajky, alebo ho zužitkujú v kuchyni. Z neskonzumovanej trochu oschnutej šunky sa orežú kraje a urobí sa šunková pena. Nakrájaná zelenina sa použije do obedového menu, alebo sa ugriluje. Keď si reštauračný manažér sleduje účasť hostí na raňajkách a vie, že už ich príde len zopár, namiesto dopĺňania stolov sa môže rozhodnúť ponúknuť oneskorencom a la card raňajky, čerstvú prípravu teplých jedál. Tu je ale dôležité podať to hosťovi ako výhodu, bonus a nie ako šetriaci režim,” zdôrazňuje I. Pupišová. Ponúknuť mu čerstvé miešané vajcia či opekanú slaninu, aby nemusel konzumovať dlhšiu dobu odstáte jedlo zo šafingu.
Touto cestou idú aj vo Wellness Penzión Strachan. „Keďže sa snažíme dokladať jedlo počas celých raňajok, aby aj poslední spachtoši prišli k plným bufetovým stolom, často sa stáva, že nám zvýši viac. Máme zaužívaný rituál so všetkými zamestnancami, ktorí sa vždy veľmi tešia na moment. Po 10. hodine si spolu sadneme a každý z nás si dopraje na 20 minút tzv. raňajkoobed zo švédskych stolov. Často tento čas slúži aj ako malá pracovná porada. Jediné, čo neskonzumujeme je zvyšok sektu, ktorým budíme našich hostí,“ hovorí spolumajiteľka Jana Strachanová.
Raňajky ako spojenec
Na Slovensku mal v minulosti možno ojedinelú, ale zaujímavú prax penzión v Rajeckých Tepliciach. Kým takmer vo všetkých podnikoch je zakázané vynášať jedlo z reštaurácie, tu to bolo naopak. Majiteľka pretavila do praxe svoju skúsenosť z krajiny vychádzajúceho slnka a učila zamestnancov pozerať sa na prevádzku najskôr očami klienta, až potom obchodníka:
„V Japonsku, kde som prežila časť môjho života, je zvykom, že ľudia si nedojedené jedlo zabalia a vezmú domov. Z kabelky vytiahnu vlastné vrecká alebo boxy a zvyšky jedla si zoberú. Toto som sa svojho času rozhodla aplikovať aj nás. Hostia sa ráno najedli v reštaurácii a pokiaľ mali záujem, bez extra príplatku si mohli z raňajok vziať jedlo so sebou. Alebo sme im ochotne z ingrediencií vyrobili sendviče na cestu. Spokojnosť bola na oboch stranách. Pre záujemcov sme mali aj originál sendvič box s logom, ale to už za extra príplatok,“ objasňuje nezvyčajný postup a približuje aj svoju motiváciu. „Raňajky boli naším spojencom a štartérom na nasledujúce hodiny dňa.”
Vyprevadiť hosťa na cestu kávou s raňajok sa rozhodli napríklad aj niektoré sieťové hotely. Zobrať so sebou si ju môžete napríklad v NH Gate One Bratislava.