Inovácie, udržateľnosť a personalizované služby
Grand Hotel River Park je prvou voľbou pre VIP hostí – štátnikov, prezidentov, panovníkov či celebrity prichádzajúce na Slovensko. Od januára má tento ikonický hotel na brehu Dunaja nového riaditeľa. Na čele vystriedal Rudolfa Križana skúsený hotelier Leo Cyrzyk. Aké sú jeho vízie a plány pre budúcnosť hotela?
Môžete nám povedať o vašej profesijnej ceste do hotela v bratislavskom River Parku?
Do Bratislavy prichádzam s viac ako dvadsaťročnými skúsenosťami z oblasti hotelierstva. Pracoval som pre veľkú hoteliersku sieť, ale aj pre súkromného majiteľa hotela či menšiu hotelovú spoločnosť zameranú na dizajn, wellness a víno. Prinášam si bohaté – alebo ako my Česi hovoríme, „květnaté“ skúsenosti z rôznych oblastí. Pochádzam z Ostravy, kde som vyštudoval marketing obchodu a služieb. A keď sa ma ľudia pýtajú, prečo a ako som sa dostal do Bratislavy, hovorím, že to tak asi malo byť a ten pomyselný kruh sa uzavrel. Môj otec totiž pracoval v Ostrave vo Vítkovických železiarňach a vždy mi s hrdosťou hovoril, ako v Bratislave pracovali na stavbe Mosta SNP. Teraz som v Bratislave ja, aby som sa pokúsil zanechať tu tiež nejakú trvalú stopu, konkrétne v Grand Hoteli River Park.
Čo vás v hoteli najviac prekvapilo? Aké boli dojmy z tímu, ktorý vás tu čakal?
Pôsobil som na rôznych manažérskych funkciách v európskych metropolách – vo Viedni, Varšave a v Prahe. V porovnaní s tímami v týchto krajinách môžem povedať, že ten v Bratislave ma prekvapil svojím pozitívnym naladením a vysokou mierou súdržnosti. V zahraničí sa nie vždy stretnete s tímom, ktorý ťahá za jeden povraz a tu v Bratislave naozaj cítiť tímového ducha. Ľudia v tomto hoteli vedia, aké sú stanovené ciele a pracujú spoločne na ich dosiahnutí. To je veľmi dobrá východisková pozícia pre nového riaditeľa.
Aký potenciál má podľa vás Grand Hotel River Park, ako vnímate jeho pozíciu v rámci Bratislavy?
Bratislavský hotelový trh má svoje špecifiká. Je tu viacero hotelov ponúkajúcich 5-hviezdičkové služby. Grand Hotel River Park je však súčasťou The Luxury Collection, medzinárodnej hotelovej siete Marriott International, a preto musí mať hotel jasne definovanú identitu, a tá sa musí premietať do všetkých aspektov prevádzky. Chceme byť aj naďalej prvou voľbou pre dôležité zahraničné návštevy, či už ide o štátnikov, športovcov alebo ďalšie významné osobnosti.
Aké sú vaše plány a vízie na pozícii nového riaditeľa hotela?
Cieľom je neustále zlepšovať kvalitu poskytovaných služieb, aby hostia mali z pobytu v našom hoteli nezabudnuteľný zážitok. To znamená nielen udržať úroveň komfortu a čistoty, ale aj prístup personálu, ochotu pomôcť hosťovi počas jeho pobytu a vytváranie personalizovaných zážitkov pre rôzne typy hostí. The Luxury Collection je však o niečom navyše. To, čo je v 5-hviezdičkovom hoteli bežné a štandard u nás, jednoducho nestačí.

Čo z toho je dlhodobejšia vízia a čo aktuálny plán?
Dlhodobo sa plánujem zamerať na to, aby si Grand Hotel River Park udržal svoju pozíciu lídra na trhu luxusných hotelov v Bratislave a bol príkladom udržateľného a inovatívneho podnikania. Krátkodobo sa sústredím na zvýšenie internej efektivity a produktivity, na zvýšenie ziskovosti a investície do modernizácie služieb, aby bol hotel pripravený na post pandemické obdobie. Mojim cieľom je tiež dosiahnuť “operational excellence“, čo sa dá preložiť, ako dokonalosť v prevádzke.
Čím chcete osloviť a zaujať miestnu komunitu?
Okrem toho, že sa rád rozprávam so zamestnancami, zároveň sa rád pristavím aj pri hosťoch a vypočujem si, prečo k nám chodia a čo by sme mohli spraviť, aby k nám chodili ešte častejšie. Chcem im priniesť koncepty, ktoré budú pre nich zaujímavé v gastronómii či umení. Rád by som ale priniesol do hotela aj aktivity, ktoré budú pre skupiny ľudí, na ktoré potrebujeme ako spoločnosť myslieť viac, či už sú to hendikepované deti alebo seniori. Uvedomujem si totiž, že aj malé aktivity im môžu urobiť veľkú radosť.
Plánujete zaradiť medzi priority aj nejaké inovácie, napríklad v oblasti úspory, udržateľnosti, ochrany životného prostredia?
Výhodou prevádzky hotela pod takou silnou značkou, ako je Marriott, je, že nás vedú k tomu, aby sa presadzovali udržateľné praktiky. Prísne pravidlá korporátu zahŕňajú oblasti, ako sú úspora energie, minimalizovanie odpadu, používanie ekologických materiálov a tiež podpora miestnych dodávateľov. Tieto pravidlá sú každý rok prísnejšie, ale vďaka ich 100-% dodržiavaniu máme istotu, že budú spokojní aj veľkí klienti, ktorí práve tento trend považujú za dôležitý až kľúčový. Environmentálne zodpovedné podnikanie je dnes nevyhnutné, a to nielen v hotelierstve. Uvedomujeme si, že to vyžaduje hotelová sieť, do ktorej patríme, ale tiež hoteloví hostia.
Personalizované služby sú aktuálnym trendom luxusného segmentu. Aké sú vaše predstavy v tejto oblasti?
Hostia luxusných hotelov radi cestujú, porovnávajú služby v rôznych krajinách a hoteloch a sú stále náročnejší. Hotely zo segmentu Luxury si však vytvárajú v systéme profil daného hosťa a podľa jeho preferencií z predchádzajúcich pobytov mu vieme pripraviť pobyt tak, aby bol počas neho maximálne spokojný. Dnes už nejde len o to „pamätať si“, ktorý hosť má akú napríklad potravinovú intoleranciu, ale aj aké má ďalšie preferencie. Hosť neočakáva, že si to niekto bude pamätať, ale je príjemne prekvapený, keď príde a užije si pobyt, ktorý sme mu pripravili na mieru.

K hotelu patrí aj reštaurácia a wellness – sú v pláne nejaké novinky, prípadne zmeny v tejto oblasti?
Prichádzajú požiadavky od hostí a my ich počúvame. Čo sa týka reštaurácie, uvažujeme nad návratom víkendových obedov alebo populárnych brunchov. Naše hotelové spa navštevujú nielen hoteloví, teda ubytovaní hostia, ale zároveň je to súkromný klub pre členov. Vo fitcentre sme teraz vymenili stroje a celý kardio koncept je zostavený tak, že sa v ňom vedia pripraviť nielen bežci, ale aj lyžiari či profesionálni cyklisti. Keď si napríklad niekto povie, že chce zabehnúť polmaratón či maratón, najlepší tréning absolvuje u nás. Súkromné priestory mu totiž poskytnú tie najlepšie podmienky. Dôkazom sú aj úspešné slovenské športovkyne, ktoré služby fitcentra využívajú pravidelne, a to bývalá tenistka Daniela Hantuchová a lyžiarka Petra Vlhová. A čo sa týka noviniek v spa, všimli sme si obľúbený trend otužovania, a tak aj pre hostí, ktorí sa mu venujú, pripravujeme rozšírenie služieb a ponuky.
Okrem návštevníkov, ktorí prídu spoznávať mesto prichádza do hotela aj biznis klientela – aká je v súčasnosti situácia pri organizovaní podujatí, ako sú kongresy či konferencie?
Bratislava má potenciál pritiahnuť kongresový aj firemný turizmus, zo skúseností zo zahraničia viem, že pomôcť môže vybudovanie kongresového centra. V minulosti bol hotel miestom, kde sa pravidelne organizovala najväčšia bezpečnostná konferencia v Európe. Po presťahovaní Globsecu do Prahy, vykrývali tento segment skupinových hostí aspoň z časti filmové štáby, ktoré v Bratislave nakrúcali a tiež viaceré hudobné koncerty, či už išlo o koncert kapely AC/DC, festival Lovestream alebo ďalšie koncerty populárnych umelcov. Zo skúseností vieme, že obsadenosťou hotela vedia pohnúť aj športové podujatia, a preto sa vždy s nádejou pozeráme na futbalové či hokejové zápasy, ktoré sa konajú v Bratislave.
Plánujete spolupracovať aj s miestnymi organizáciami na podporu turizmu, kultúry a prílevu zahraničných návštevníkov?
Z pozície silného hotela sme privítali vznik Ministerstva cestovného ruchu a športu. Sme radi, že tu je potreba posilniť incomingový cestovný ruch. Osobne sa teším na spoluprácu s novým rezortom, ale tiež s organizáciou zameranou na podporu cestovného ruchu Bratislava Tourist Board. Bratislave chýba v porovnaní s Viedňou viac kultúrnych podujatí, divadlá, výstavy a filharmónia, ale na druhej strane má, samozrejme, čím prilákať. Okrem historických uličiek s autentickou atmosférou, rozvíjajúcej sa gastroscény a významných galérií a aktivít pri Dunaji, sú jej súčasťou tiež vinohradnícke oblasti, množstvo zelene a výnimočné spojenie mesta s prírodou a okolitými lesmi… Je dôležité jednoducho pomenovať dôvody, prečo cestovať práve do Bratislavy.

Je aj naďalej výzvou zabezpečenie dostatku zamestnancov? Ako plánujete prilákať mladé talenty a aké výhody ponúkate zamestnancom?
V súčasnosti nepociťujeme nedostatok zamestnancov. Pre mladých ľudí je na práci v hotelierstve atraktívne najmä to, že môžu cestovať za zvýhodnené ceny, čo im ponúkame aj my vďaka sieti Marriott, v ktorej je viac ako 9-tisíc hotelov v 140 krajinách sveta. Ja som celú kariéru cestoval a vždy som využíval cestovanie za zvýhodnené ceny. Na cestách sledujem inovácie a čerpám nápady, ktoré je podľa mňa potrebné dostať aj do Bratislavy. Veľmi ma baví práca s mladými talentmi, s ľuďmi, ktorí sa chcú posúvať a kariérne rásť. Sám som si prešiel viacerými pozíciami v hoteli, niektoré veci sa môžete naučiť v škole, ale niektoré skúsenosti získate len praxou. Myslím, že podpora vzdelávania študentov je kľúčová, pretože ak do nich neinvestujeme, v budúcnosti nebude mať kto v hotelierstve pracovať.
Hotelierstvo je o plnom nasadení a práci s ľuďmi. Ako oddychujete, čo vás nabíja novou energiou?
Ako som už povedal, rád a často cestujem. Novou energiou ma nabíja aj lyžovanie. Od novembra do apríla som vo voľnom čase na lyžiach. A ja som pre hotelierstvo naozaj zapálený, viem, že to dokážem preniesť aj na zamestnancov, lebo cítia, že som hotelier telom aj dušou. Ale platí to aj v súkromí, aj doma som riaditeľ (hovorí s úsmevom).