Budovanie tímu je dlhodobou a systematickou záležitosťou. Vedeli ste, že personálnu politiku je dobré plánovať s niekoľkoročným predstihom?
Plánujte na 2 – 5 rokov dopredu
Plánovanie sa v personálnej oblasti deje s predstihom, aj 2-5 rokov dopredu. V zahraničí je to napríklad formou succession plánu. V rámci neho sa každý rok hodnotia zamestnanci, na základe čoho vedenie hotela rieši výhľadovo kľúčové pozície v hoteli, bez ktorých sa nedá fungovať. Lebo ak vám niekto odíde z kľúčovej pozície a vy nemáte náhradu a plán, vznikne medzera, ktorá môže ovplyvniť biznis.
Na kľúčové pozície hľadajte nasledovníkov
Kľúčové pozície by mali mať nasledovníkov. Ak ich nemajú, malo by byť určené, kto je schopný byť nasledovníkom a za ako dlho. Budeme ho môcť pripraviť za rok, za dva alebo za tri? Keď ho vyberieme, potom treba na ňom pracovať, vzdelávať ho, posielať ho na kurzy v oblastiach, v ktorých sa potrebuje dovzdelávať a na tréningy do našich partnerských hotelov.
Podeľte sa s tým, čo viete
Je veľmi efektívne využívať na tréning interné zdroje. Napríklad vyslať perspektívneho zamestnanca na 3 – 4 týždne na stáž ku riaditeľovi obchodného oddelenia, na 2 hodiny denne.
Alebo školenie excelu pre reštauračných manažérov môže urobiť zástupca finančného riaditeľa, pretože je v ňom výborný, je to pre neho hračka a vy výrazne ušetríte. Navyše, pre nehe to bude prínosom hneď v niekoľkých rovinách. Urobí dojem na personál, spojí sa s ľuďmi, môže sa dozvedieť nové informácie a bude vedieť, ako rozmýšľajú. Vytvorí sa úplne iný vzťah, ako keď len chodíte okolo ľudí v práci, zdravíte ich a oni poriadne ani nevedia, čo robíte.
Implementujte do vášho systému pravidelné interné tréningy. Zaistí vám to, že budete rozvíjať svojich zamestnancov a oni budú v budúcnosti môcť zastávať kľúčové pozície. Samozrejme, ak ich budete podľa toho aj odmeňovať v rámci systému motivačného odmeňovania.
Najlepší obchodník nemusí byť najlepší manažér
Ak máte výborného obchodníka, treba ho dobre zaplatiť, lebo on nemusí byť práve ideálny manažér obchodného tímu. Lebo ľudia z obchodnej sféry nie sú tak zameraní na druhých, ale skôr na seba. Sú to draví, ambiciózni ľudia a ich uspokojuje dosiahnutý výsledok. Môže im robiť problém prestúpiť z toho obchodníckeho JA do manažérskeho MY.
Koho teda treba dať šéfovať? Niekoho zvonku? Určite nie. Treba obchodný tím sledovať a zistiť kto má aj tieto predpoklady. Potom systematicky pracujte na jeho emočnej inteligencii, vedomostiach o tíme, o riešení problémov, aby mal príležitosť si tieto ľudské zručnosti rozvinúť, pretože on obchodné zručnosti má, vie dobre predávať.
Prechod z jednej pozície do druhej je veľmi náročný krok a nie každý ho zvládne s úspechom. V opačnom prípade to môže byť aj koniec jeho kariéry – a deje sa to často. Nikto sa nechce už vrátiť naspäť na obchodnícku pozíciu.
Zisťujte, čo vašich ľudí motivuje
Prioritou generácie Z momentálne nie sú primárne financie, lebo majú často finančnú pomoc od rodičov, ktorí im pomôžu pri štarte do života.
Týchto mladých ľudí zaujíma akú máme firemnú kultúru, aké hodnoty vyznávame, kto s nimi bude pracovať, ako sa budú ďalej rozvíjať a rásť, aká zaujímavá bude ich práca. Chcú sa aktívne zapájať do diania vo firme. Chcú byť vypočutí. Musíme si na nich urobiť čas a zaangažovať ich do diania firmy. To neznamená zohnať externého školiteľa, kto ich bude trénovať, ako to robia mnohé hotely, lebo povedia, že oni na to nemajú čas. To nie je celkom správne, lebo každý, kto sedí vo vedení, má nejaké zručnosti, vedomosti, tak prečo ich nevyužiť a neodovzdávať ďalej personálu?
Všeobecne platí, že je veľmi riskantné povýšiť zamestnanca na vyššiu pozíciu bez predchádzajúceho zaškolenia. Pretože nemusí vedieť ako pracovať s ľudskými dynamikami, čo to znamená mať skutočný tím – väčšinou sú na pracoviskách pracovné skupiny – a tie majú veľké rezervy v oblasti produktivity. Tam ľudia vedľa seba len existujú, to ale neznamená, že sa podporujú a stopercentne si dôverujú, cítia zodpovednosť za celý tím a celkové výsledky firmy. Budovanie skutočného tímu nie je jednoduché, ale ak sa to podarí, prináša dlhotrvajúci úspech a stabilitu. Je to len na vás, či sa rozhodnete ísť touto cestou.