Okrem aktuálnych odborných informácií z branže konferencie vždy prinášajú aj nové trendy v dodávateľskom segmente. My vám ich budeme postupne prinášať priamo z poslednej HORECA konferencie, ktorá sa konala na jeseň v Jasnej. A začneme prípitkom! Viete, čím si čoraz častejšie pripíjame?
Trendy sú rôzne, aj v rámci jedného segmentu. Preto je zaujímavé, aj vzácne, že sa zhodli odpovede všetkých troch našich respondentov, dodávateľov nápojov. Z nich dvaja sú predajcom alkoholických nápojov a jeden predáva okrem nealkoholických nápojov aj prémiové liehoviny.
Prosecco inak
Prvý z opýtaných, predajca vín Matej Oboňa z Víno.sk vín vidí ako aktuálny trend vo vínnom biznise nealkoholické alternatívy, ako napríklad nealko proseco.
„Trend je výraznejší v šumivých vínach ako v tichých vínach. Zaujímavý posun trendu pozorujeme aj v oblasti cien, kedy ľudia už nie sú ochotní za víno zaplatiť sumy, ktoré boli bežné pred pandémiou. Dnes sa cena pohybuje okolo 6 eur za fľašu. Aj stredná trieda zameriava na price entry vína, ktoré sú v najlepšom pomere cena/kvalita. Tento trend sa týka najmä HoReCa segmentu.”
Pokles tržieb v segmente alkoholu
Manažér externej komunikácie Coca-Cola HBC ČR a SR Václav Koukolíček tento trend potvrdzuje.
„Z pohľadu tržieb čelí výraznému poklesu segment alkoholických nápojov. Tržby spojené s jedlom a nealkoholickými nápojmi taký výrazný prepad nezaznamenali. V rámci nealko nápojov, segmenty SSD a vody medziročne navyšujú celkový podiel na spotrebe nealkoholického segmentu. Pretrváva tiež rastúci trend spotreby tzv. domácich limonád.“
Koukolíček dodáva, že aj napriek rastu cestovného ruchu, oživenie kanála OOH (out-of-home) zostáva pomalé. Pozoruje pokračujúci trend poklesu návštevnosti. „Sú evidentné štrukturálne zmeny, pričom spotreba sa dlhodobo presúva z OOH na AH (at-home). Nočný život, spojený s barmi a diskotékami sa presúva k denným aktivitám, spojeným s kaviarňami, bistrami….“ Taktiež dochádza k miernemu rastu preferencií rýchleho občerstvenia na úkor klasických reštaurácií.
Trendy sú alcohol free spirits
Predajca slovenského remeselného ginu a likéru Igor Lakatoš zo Spirit Company s nealko trendom jednoznačne súhlasí. „V segmente alkoholických nápojov je paradoxne celosvetovým trendom, ktorý neobišiel ani Slovensko, konzumácia nealkoholických alternatív, tzv. alcohol free spirits.”
Dôvody tohto trendu vidí viaceré. Veľmi dôležitá je neochota obmedzovať svoju dopravnú mobilitu a tiež snaha čo najmenej vybočovať z komunity pri stole a upozorňovať na seba konzumáciou klasických nealkoholických nápojov. Výhodou je, keď nealkoholická alternatíva je vizuálne a aj chuťovo podobná alkoholickému variantu.