Titul Hotelier roka 2024 v 14. ročníku prestížnej súťaže Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) získala riaditeľka bratislavského Apollo Hotela Michaela Pospiš Grančičová. Porota ocenila jej hotelierske umenie spájajúce profesionalitu s ľudským prístupom, ako aj dlhodobú stabilitu výsledkov, prácu s tímom a schopnosť prepájať „tvrdé“ dáta – revenue či výkon – so „soft“ líderstvom, kultúrou a rozvojom ľudí. Ako sama vníma svoje víťazstvo, čo ju ženie vpred a ako sa vyrovnáva s výzvami dnešného hotelierstva?

Aké sú vaše pocity z víťazstva v súťaži?
Prvotný bol naozaj šok – už dostať sa do finálovej trojky bola pre mňa veľká pocta. Pri vyhlasovaní výsledkov bolo určite vidieť, že mi to na chvíľu zobralo slová. Človek si začne postupne uvedomovať, čo sa vlastne deje, takže ten hlavný pocit je, že si to veľmi vážim. Je to obrovské „ďakujem“ všetkým, ktorí moju prácu ocenili. Ale ja to vnímam tak, že to nie je ocenenie riaditeľa – je to ocenenie celého tímu, ktorý vie hotel dobre viesť. Je to ocenenie všetkých, ktorí na tomto cieli spolupracujú.

Ako dlho pôsobíte na pozícii riaditeľky?
V hotelierstve som celkovo 29 rokov, z toho 23 rokov na pozícii riaditeľky. Po prvý raz som sa riaditeľkou stala v roku 2002 v hoteli Marrol’s.
Kde po tých rokoch stále nachádzate inšpiráciu posúvať sa ďalej?
Myslím si, že kto robí túto prácu, musí ju mať jednoznačne v srdci. Musí mať rád prácu s ľuďmi, rád ľuďom slúžiť a poskytovať služby. To je podľa mňa základ – a zároveň to najťažšie aj najkrajšie na tejto profesii.
Ale patrí sem aj to „bé“ – je veľmi dôležité starať sa o vlastné zdravie, fyzické aj psychické. Práca s ľuďmi vie byť vyčerpávajúca. Každý si musí nájsť svoj spôsob, ako si dobiť energiu a oddýchnuť si od ľudí, ktorých máme radi, a zároveň to robiť tak, aby nám to neškodilo. Pretože je veľa príbehov okolo nás, a nie každý, žiaľ, končí dobre.

Čo je pre vás v súčasnom hotelierstve najväčšou výzvou?
Najväčšou výzvou je dnes určite oblasť ľudských zdrojov – zamestnanci ako takí. Myslím si, že túto otázku riešia všetci. U nás v Apollo Hoteli sme si pred pár rokmi dali za cieľ mať ľudí, ktorí u nás skutočne chcú pracovať a táto práca ich baví. Nemáme tento cieľ zrejme splnený na sto percent, ale neustále sa k tomu približujeme. A je to v hoteli cítiť. No a keď aj už tých správnych ľudí máme, musíme ich vedieť správne motivovať, aby zostali.
Potom sú tu všetky ekonomické výzvy, ktoré nás čakajú – budúce roky budú podľa všetkého náročné. Ale ja vždy hovorím, že sa treba rozhodnúť patriť k tým, ktorým sa bude dariť. Doteraz sa nám to vždy podarilo – samozrejme, len vďaka usilovnosti a tomu, že som mala okolo seba ľudí, ktorí vedeli zatiahnuť za jeden koniec. Čaká nás veľa práce, ale je potrebné to brať ako výzvu.

Hotel Apollo je tradičný hráč na bratislavskom trhu, kde stále pribúdajú nové moderné hotely. Ako chcete medzi nimi obstáť?
Nedávno som sa rozprávala s kolegami o tom, či je ťažšie otvárať nový hotel, alebo pracovať v takom, ktorý má za sebou dlhú históriu. Podľa mňa v etablovanom hoteli, ako je ten náš, sa človek nesmie zastaviť. Musíme byť stále „rozbehnutí“, vedieť nachádzať nové inšpirácie a ciele, sledovať trendy a ostatné hotely. Musíme byť rýchli a usilovní, aby sme niektoré veci robili lepšie ako konkurencia.

Je to kombinácia mnohých faktorov – zodpovednosť, budovanie mena svojou činnosťou ako takou, ale aj cez sociálne siete, orientácia na budúcu udržateľnosť, starostlivosť o zamestnancov, ale aj jednotlivé segmenty hostí, ako aj jednoduchá politika slušnosti, ktorá je u nás základom, ale mnohým na trhu chýba. Keď sa to všetko spojí, funguje to.
A my sme rozhodnutí robiť všetko pre to, aby sa nám darilo aj naďalej.

Súťaž HOTELIER ROKA organizuje Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska – najväčšia profesijná organizácia v sektore HORECA. Cieľom ankety je oceniť tých, ktorí svojou prácou a osobnosťou zvyšujú úroveň služieb, reprezentujú Slovensko v zahraničí a sú vzorom pre novú generáciu hotelierov. Viac informácií o ankete, finalistoch a histórii súťaže nájdete na stránke www.hotelierroka.sk.
