Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Katarína Lukáčová, Effective hotel management: Obchodná stratégia je v hoteli rovnako dôležitá ako ľudia
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Osobnosti > Rozhovory > Katarína Lukáčová, Effective hotel management: Obchodná stratégia je v hoteli rovnako dôležitá ako ľudia
Rozhovory

Katarína Lukáčová, Effective hotel management: Obchodná stratégia je v hoteli rovnako dôležitá ako ľudia

Zlatica Kramárová
Zlatica Kramárová
Uverejnené: 24. júna 2022
9 min. čítania
Zdieľať

Odbornej verejnosti bola roky známa ako obchodno-marketingová riaditeľka spo­ločnosti TMR, dnes zúročuje odborné skúsenosti vo svojej vlastnej firme. Ponúka ori­ginálny produkt, ktorý na trhu doteraz nebol – outsourcing tvorby a implementácie obchodnej stratégia hotela.

Ako vám napadlo vytvoriť takúto službu?

- Inzercia-
Ad image

Bývalý kolega ma požia­dal o pomoc pri nastavení obcho­du v hoteli na Morave. Postupne som si uvedomila, že je veľa sa­mostatných hotelov, nepatriacich pod sieť, ktoré sú krásnymi pro­duktmi, ale chýba im know-how a odbornosť. Potom prišla ponu­ka ďalších dvoch hotelov, dokon­ca ponuka na zamestnanie. Ja som si však vtedy uvedomila, že táto služba môže fungovať externe ako systémová činnosť. Moja oblasť je stratégia, manažovanie procesov, vylepšovanie, preto som sa roz­hodla spojiť s najväčším odborní­kom na revenue manažment, bý­valým kolegom. Tomáš Bendžala dnes vo firme zastáva pozíciu re­venue directora. Máme 10 klien­tov spolu s 30 prevádzkami, čo predstavuje okolo 1 500 ubytova­cích jednotiek. Buď ich komplex­ne spravujeme externe, alebo na­stavujeme procesy a pomáhame tvoriť obchodnú stratégiu.

V marci 2020 bola branža kom­pletne zatvorená, ako ste sa s tým vyrovnali?

Bolo to pre všetkých ťažké, sama som zvažovala úplne zmeniť ob­lasť pôsobenia. Museli sme ľu­dí motivovať, podporovať v situá­cii, kedy sme sami nevedeli čo bu­de. Robili sme všetko pre udrža­nie produkcie v tímoch u klientov.

- Inzercia -
Ad image

Čo robíte dnes, v štandardných podmienkach?

Aktuálne je po našich službách ob­rovský dopyt. Oslovujú nás noví klienti. Naše služby sú oveľa po­trebnejšie ako pred pandémiou. Keď všetko funguje, nikto si neu­vedomuje, že by sa malo robiť nie­čo inak. Po dvoch rokoch obrov­ských strát sú mnohí hotelieri zadl­žení. Blíži sa sezóna a pre mnohých je to „teraz alebo nikdy“. Vyťažiť z tejto sezóny, čo sa dá, alebo to za­baliť. Náš cieľ je, aby klienti bo­li 100 %-ne pripravení a vyťažili sme zo sezóny maximum. Zima bo­la zložitá, podmienky boli nejasné, reštrikcie silnejšie ako v okolitých krajinách, boli sme odkázaní len na Slovákov. Teraz sa zahraničie po­maly rozbieha, ale nevieme do akej miery budú Slováci po dvojročnej pauze lační po zahraničí a po mori. Navyše je tu vojna, ktorú my na vý­chodnom Slovensku máme doslova za kopcami a to je fakt, ktorí ľudia reálne riešia keď majú ísť napríklad z Prahy na východ Slovenska, do Tatier, že idú vlastne bližšie k vojne.

Môžete bližšie konkretizovať va­šu službu?

Sme nezávislá spoločnosť, niko­ho nezastupujeme. To zdôrazňu­jem vždy v úvode spolupráce. Pre nás je dôležitý klient a jeho si­tuácia. Kde sa nachádza a kam má potenciál sa dostať, ku každé­mu klientovi pristupujeme indivi­duálne. Zavádzaním procesov do praxe pomáhame zvyšovať príjem a zisk a tiež robiť biznis odbornej­šie a kvalitnejšie. Pomáhame s vý­berom rezervačného systému, na­stavením, aj zaškolením pre apli­kovanie revenue manažmentu. Následne vytvoríme cenovú poli­tiku. Klienta učíme pracovať s dy­namickou cenou. Tá je dnes bež­ná pri kúpe letenky, lístka na vlak či na koncert. Stretávame sa s ňou denne a predsa je tu stále skupina hotelierov, ktorí sa za žiadnu ce­nu nechcú vzdať fixného cenní­ka na rok dopredu, uverejneného na webe hotela. Následne pomá­hame so samotným revenue ma­nažmentom. Nižšou cenou vieme aktivizovať klientov v čase niž­šieho dopytu, v čase vyššieho do­pytu využívame prácu s cenou na zvyšovanie ziskov. Samotný pre­chod z fixných cien na dynamic­kú cenotvorbu vie hotelu priniesť ročne + 30 % v tržbách. Pôvodne som myslela, že to bude len o za­školení. Dnes sme v 90 % prípa­dov u klientov stabilnou exter­nou súčasťou ich tímu a to 1 až 3-krát týždenne. Naše skúsenosti nie sú prenosné za mesiac, ani za rok. Aj pri dlhodobej spolupráci je to však pre hotel lacnejšie, ako zamestnávať interného človeka. Riešila som otázku, ako môžeme pracovať pre viaceré, aj konku­renčné hotely. Etika a diskrétnosť sú extrémne dôležité. Už sa nám aj stalo, že sme klienta odmiet­li, lebo sme sa cítili byť v kon­flikte. Spravujeme a konzultuje­me celú škálu zariadení od turis­tického po hotel s 5-hviezdičko­vou službou. Vieme obslúžiť všet­ky rezervačné systémy prítomné na Slovensku. Poznáme technoló­giu. To je tá odborná časť obchod­no-marketingovej stratégie v re­venue manažmente. Druhá oblasť je procesný manažment. Ľudia musia spolu komunikovať. Sú za­riadenia s 30 – 40 členným tí­mom, ktorý nemá za týždeň je­dinú poradu. Hotelieri v každo­dennom behu a snahe o spokoj­nosť klienta zabúdajú na obchod, nenapadne im zamyslieť sa v júli nad Silvestrom, ako ho budú pre­dávať. Vedieme hotelierov k tomu, aby plánovali čo, komu a za akých podmienok chcú predávať a vede­li to nastaviť, komunikovať a ko­ordinovať v tíme. Lebo keď sa na­staví ponuka, o ktorej marketing nevie, ten jej neurobí žiadnu kam­paň, a celé je to zbytočné. 

Po akom čase sa prejaví váš prínos?

Niektoré zmeny sú viditeľné ih­neď, väčšie do troch mesiacov, ma­ximálne do pol roka. Najlepšie sa ale prínos prejaví pri porovnaní rovnakého obdobia minulého ro­ku (ak by bol normálny). Zmeny sú viditeľné v oblasti plánovania, jed­noduchosti komunikácie s klien­tom, systematickosti v ponukách, a, samozrejme, vo zvyšovaní prie­mernej ceny a obsadenosti. 

Aké zmeny nastali v prvých troch hoteloch pri rozbehu vašej čin­nosti?

Najmä zautomatizovanie činností pracovníkov na recepcii a zvýšenie produkcie v obchode. Prestali byť otrokmi telefonátov, mailov, začalo sa predávať automatizovane, v prí­pade firemných klientov vzťaho­vým manažmentom. A samozrej­me zvýšili sme tržby, v jednom prí­pade to bolo až o 20 – 25 %.

Čím ešte prinášate klientom hod­notu?

Klientom veľmi pomáhajú vzájom­né diskusie, kde my máme celkom iný, komplexnejší pohľad na vec, lebo oni vidia situáciu len zo svo­jej strany prevádzky, či investo­ra. Pomáhame im rásť, a to do­slovne. Máme klienta, ktorý vyrás­tol spolu s nami. Začali sme spo­lupracovať, keď mali 45 apartmá­nov a dnes ich majú cez 200. Som si istá, že efektívne riadiť a predá­vať taký veľký rezort a dosahovať výborné výsledky, dokážu výrazne aj vďaka stratégii a manažmentu, ktoré sme tam priniesli.

   Ako nastavujete dnes jeseň, keď nevieme, aká bude pandemická situácia?

Tvárime sa, že bude dobrá, musíme ale pracovať s oveľa väčšou flexibi­litou pre klientov, aby sme zohľad­nili túto neistotu, čo sa zohľadňuje najmä v storno podmienkach.

A čo ak na jeseň nebudeme fun­govať?

Potom nemáme čo predávať a ne­vieme pre to nič spraviť. Robíme len to, čo dokážeme ovplyvniť. Ale úprimne, ja si túto alternatívu ne­pripúšťam. 

A na záver, aký je váš osobný od­kaz pre hotelierov?

Istý múdry človek povedal, že kon­zultantom by sa malo platiť nie za hodinu, ale za 10 – 20 rokov, ktoré študovali aby tú hodinu mohli od­konzultovať. Teší ma, že my má­me možnosť zdieľať svoje vedomos­ti a skúsenosti, pomáhať a vylepšo­vať. Motivuje nás spätná väzba, že veci naozaj fungujú. V pozícii ria­diteľky TMR si odo mňa nikto ne­nechal poradiť, lebo… (smiech) „čo vy tam vo veľkom korporáte viete“. Stále ma prekvapuje, ako veľa hote­lierov dáva dôraz na kvalitné zaria­denie, personál, ale prehliadajú ob­chodnú stratégiu. Koho tu chcem mať a ako to zabezpečím. Potom to ide samospádom a hotelieri sa ču­dujú, že to nejde tak dobre, ako by mohlo. Obchodná stratégia a reve­nue manažment je veda, ktorú na Slovensku ovláda – s výnimkou sie­ťových hotelov – málokto. Tiež ma prekvapuje, keď si dá niekto nace­niť softvér, ktorý mu má predávať za státisíce ročne a zrazu mu príde zvláštne, že by za to mal platiť. Ale s excelom to, žiaľ, nejde. To je môj apel na hotelierov, že hotel nie je len o hardvéri a o ľuďoch, ale aj o pre­myslenej a naplánovanej obchodnej stratégii.

KONTAKT:

+421 911 698 801

katarina.lukacova@effectivehm.sk

LinkedIn: Katarína Lukáčová

Katarína Lukáčová, Effective hotel management

Foto: Marek Hajkovský (c)

PR

Mohlo by sa vám páčiť

Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“
Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
Lyžiarsky šampión Adam Žampa je „hotelák“ telom i dušou
Nové vedenie Bratislava Tourist Board: Učme sa od konkurencie, ale poďme vlastnou cestou
OZNAČENÉ:Obchod a marketingRevenue manažment
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Zlatica Kramárová
Sledovať:
Spoluzakladateľka časopisu a šéfredaktorka Hoteliera má za sebou viac ako 300 rozhovorov, takmer 10 000 stránok časopisu, množstvo novinárskych ciest, akcií, výstav, konferencií a mediálnych partnerstiev. A stále ju baví prinášať vám nové témy, informácie, atraktívne reportáže a najmä inšpiratívne príbehy ľudí z hotelového sveta.
Predchádzajúci článok Pekné hotely
Nasledujúci článok Adam Žampa je „hotelák“ telom i dušou

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta