Od septembra je predsedníčkou predstavenstva BTB Nina Erneker. Kongresovému cestovnému ruchu a eventom sa venuje viac ako 20 rokov. Organizovala biznisové, protokolárne, športové i konferenčné podujatia od 20 do 5000 hostí. Stratégia udržateľného rozvoja turizmu v hlavnom meste, dôraz na kvalitu, a nie kvantitu, zjednotenie komunikácie mesta v oblasti destinačného marketingu, ale aj dôležitosť vybudovania kongresového centra – to sú len niektoré z cieľov nového vedenia oblastnej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). V oblasti hotelierstva bude hlavným cieľom komunikácie „predať“ ubytovaciu kapacitu. Plné hotely totiž znamenajú vyšší výber dane za ubytovanie a lepšie možnosti na rozvoj cestovného ruchu v meste.
Výzvy, ciele a vízia nového vedenia
Aké sú podľa vás hlavné výzvy, ktorým čelí Bratislava ako mesto v oblasti cestovného ruchu a tiež Bratislava Tourist Board (BTB) v nasledujúcom období?
Výziev je v súčasnosti veľa. Bratislava je stále pomerne neobjavenou destináciou, v porovnaní s okolitými krajinami máme menej prichádzajúcich turistov. Naše hlavné mesto má síce stále ďaleko k trendu tzv. overturizmu, no počas hlavnej sezóny sme skoro plní. Vnímame veľké resty v destinačnom manažmente, hlavne v oblasti riadenia turistických autobusov. Našou príležitosťou je mimosezóna a postupné zavádzanie koncepčných riešení. Hlavnou výzvou BTB v nadchádzajúcom roku je popasovať sa s vyrovnaným rozpočtom a zastabilizovať organizáciu tak, aby časom vznikali aj rezervy využiteľné na rast. Plánov je veľa, so zdrojmi musíme zaobchádzať zatiaľ opatrne.
V septembri ste sa stali novou predsedníčkou predstavenstva BTB – aká je vaša vízia, čo sa týka riadenia tejto organizácie?
Ako som už naznačila, vízia sa dá presadzovať iba v stabilnom prostredí. Ak musíte hasiť, neviete tvoriť. Zmena vo vedení BTB sa týkala aj výkonnej pozície, a na miesto výkonného riaditeľa BTB nastúpil Lukáš Pucovský, ktorý má bohaté skúsenosti z oblasti marketingu a komunikácie. Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že sa podarilo vybrať kompaktný tím, ktorý sa bude navzájom dopĺňať. Verím preto, že sa nám spoločne podarí presadiť zmeny v riadení. Jednou z nich je napríklad digitalizácia interných procesov, ktorá by nám mala pomôcť zefektívniť a sprehľadniť systém práce a uvoľniť ruky na kreatívu.
Okrem plánovaného reštartu, je niečo, čo by ste pri fungovaní organizácie ponechali?
Ako bývalý zamestnanec BTB som nešla do úplne neznámeho prostredia. Organizácia vždy bola transparentná a vždy sa veľmi striktne dodržiavali rozpočtové pravidlá. Ešte stále si síce pamätám svoj prvý kultúrny šok pri kontakte s byrokraciou verejnej správy, to skoro až fyzicky bolelo 😊, no v prípade kontroly sme vždy ocenili, že máme „papiere v poriadku“.
Stúpne počet členov BTB
Aké sú vaše plány v oblasti komunikácie na súčasných a potenciálnych členov – čo pre nich môžete urobiť a čo naopak môžu oni urobiť pre BTB?
Počas prvých mesiacov vo vedení absolvujem desiatky osobných stretnutí s najrôznejšími stakeholdermi i potenciálnymi členmi. Veľmi akútne vnímam potrebu zmeniť uhol pohľadu z perspektívy „čo ja ako člen BTB z členstva mám“ na rovinu „s čím vám ja ako člen môžem pomôcť“. Destinačný marketing a manažment je úžasný nástroj, kde súčtom 1 + 1 môžete dostať aj viac ako 2. Potrebujeme naštartovať synergie a zamyslieť sa aj nad spoločnou komunikáciou smerom do zahraničia. Každý člen má svoju sieť obchodných partnerov a zákazníkov, robí vlastný marketing a PR, a už len taká maličkosť, ako spoločný claim, vie významne posilniť značku Bratislava. Preto sa v súčasnosti zamýšľame aj nad jednotným naratívom komunikácie mesta smerom navonok i dovnútra spolu s magistrátom, a to na základe získaných dát.
Aký je v súčasnosti počet členov BTB, plánujete rokovania s novými potenciálnymi členmi?
V súčasnosti máme 70 členov a zopár nových „na ceste“. Naším zámerom je mať širokú a rôznorodú základňu, no združovať hlavne členov so záujmom o spoluprácu naprieč sektorom. Vidím veľký priestor v práci s hoteliermi, ktorí svedomito platia daň za ubytovanie a tým priamo podporujú rozvoj cestovného ruchu v meste. Je teraz na nás nájsť spoločne udržateľný a obojstranne akceptovateľný spôsob na reinvestíciu časti tejto mestskej dane do cestovného ruchu.
Čo ponúka Bratislava turistom
Čo sú podľa vás hlavné konkurenčné výhody Bratislavy – ktoré oblasti budete považovať za kľúčové v propagácii destinácie hlavného mesta?
Asi to bude znieť banálne, ale sme čistou, bezpečnou a dostupnou destináciou, máme pitnú vodu a dýchateľný vzduch. V uliciach centra stále stretávate lokálnych obyvateľov, v reštaurácii netreba mať rezerváciu mesiace vopred, sme obkolesení lesom. Toto už nie je samozrejmosťou ani v Európe. Vy ste sa však pýtali na propagáciu, tam je to zložitejšie. Destinačný marketing a tzv. place branding je pomerne náročná disciplína – nie je to o zmene loga či claimu. Radi by sme sa však zamerali na príjazdový cestovný ruch, bonitnejšiu cieľovú skupinu a propagovali naše autentické kultúrne dedičstvo od korunovácií, cez socialistický brutalizmus v architektúre až po modernú panorámu Bratislavy v tzv. downtowne. Každopádne, našou výhodou je poloha a dostupnosť. Návštevník i organizátor podujatí ocení možnosť pešej dostupnosti hlavných atrakcií, hotelov a venues. Nie je veľa destinácií, kde sa po historickom centre môžete voľne prechádzať, obzvlášť keď máte malé deti.
Budete sa v komunikácii zameriavať na propagáciu konkrétnej oblasti, ktorú považujete v Bratislave za silnú – Gastro? História? Kultúra?
Radi by sme v nadchádzajúcom roku pracovali hlavne s poznateľnosťou destinačného brandu. Zatiaľ som navnímala potrebu zjednotiť viacero komunikačných línií do jednej ústrednej. Uvidíme, ako sa nám to bude dariť.
Plánujete sa v propagácii mesta zamerať na konkrétne cieľové skupiny? Budú to bežní návštevníci mesta alebo MICE (korporátne stretnutia, incentíva, kongresy a eventy, pozn. red.) hostia?
Poznanie cieľových skupín považujem za prioritu. Nie je to však tak, že si máte vybrať jednu a tej sa venovať, leisure aj MICE sa dopĺňajú. Voľnočasoví turisti plnia Bratislavu v mesiacoch s „pekným počasím“, MICE vie byť skvelým nástrojom na vykrývanie mimosezóny a neprodukuje overturizmus. Naším cieľom je „predať“ ubytovaciu kapacitu. Plné hotely znamenajú vyšší výber dane za ubytovanie a lepšie možnosti na rozvoj cestovného ruchu v meste. Keď sa zamyslíme nad zložením hotelovej základne v širšom centre Bratislavy, cieľovka je pomerne jasná. Samostatnou kapitolou v našej pomyselnej knihe plánov a vízií je vybudovanie účelového kongresového centra v hlavnom meste. V minulosti bola vypracovaná tzv. feasibility study, ktorá potvrdila jeho opodstatnenie z viacerých hľadísk vrátane ekonomického, preto veríme, že sa tejto témy opäť zhostí odborná verejnosť i developeri.