O čom je dnes svet reklamy vo svete a u nás?
Každý trh je iný, aj v rámci štátov. Už napríklad inak reaguje český klient ako slovenský, a to naprieč celým portfóliom produktov, nielen v cestovnom ruchu.
Napríklad?
Česi sú napríklad viac cenovo senzitívni, viac reagujú na akcie a zľavy, Slováci si zase radi zaplatia lepšie služby, prémiovosť, radšej uprednostnia značku a známe meno, než by išli po cene.
Vaša agentúra sa dostala do povedomia najvirálnejšou kampaňou v rámci Slovenska pre SAD Žilina.
Áno, skvelé bolo, že sme ju dostali zadarmo do všetkých hlavných mienkotvorných a bulvárnych médií a hlavných správ.
Ako sa vám to podarilo?
Faktorov bolo niekoľko. Začalo sa to správnym načasovaním. Reklamu sme vypustili v tzv. uhorkovej sezóne, keď nie je moc o čom písať. V príbehu sme bežné povolanie šoférov pretavili do polohy hrdinov. S tým, že sme to spojili so známym seriálom, tak to publiku prišlo ako vtipná recesia od firmy, od ktorej by to úplne nečakali. Bolo to reklamné video, ktorým sme odštartovali ich komunikáciu na sociálnych sieťach.
Neviem si celkom predstaviť, ako takéto video používali v hlavných správach…
Médiá si prestrihali video a púšťali časti spotu, doplnené rôznymi anketami a rozhovormi s vodičmi autobusov a cestujúcimi.
Ako si predstavujete úspešnú hotelovú kampaň?
Je dôležité zamerať sa na cieľovú skupinu, pre ktorú je hotel určený. Podľa toho nastaviť správnu stratégiu. Vybrať vhodné marketingové kanály, cez ktoré budeme komunikovať.
Ak cielim na rodiny s deťmi, tak budem využívať portály, kde sa združujú mamičky, cez sociálne siete, médiá a printy pre ne určené, až po využitie influencerov z tejto skupiny.
Čo rozhoduje o úspechu kampane?
Určite správne zvolená stratégia a konzistentnosť. Marketing by mal priamo spolupracovať s obchodným oddelením. Marketér je akási „predĺžená ruka“ predajného tímu. Ak má hotel predajcov, ktorí sa zameriavajú na biznis klientelu, marketing by mal byť cielený práve na túto skupinu.
Vaša marketingová rada pre hotelierov?
Vyčleniť si ročný budget na marketing. Vybrať si v rámci roka marketingové kanály – do čoho a kedy investujeme. Nerozhodovať sa ad hoc. Investovať do reklamy aj vtedy, ak je hotel úspešný a má dobrú obsadenosť, aj ak má slabšie obdobie. Nesnažiť sa znižovať rozpočet na reklamu, keď sa nedarí. Na konci roka marketing zhodnotiť a na základe toho nastaviť plán na budúci rok.
A nejaký online tip?
Vždy treba využívať nové marketingové kanály. Lebo keď ste prví, ľahšie sa buduje svoje publikum. Výsledkom je konkurenčná výhoda oproti ostatným.
Ako si vy vyberáte hotel?
Ja osobne podľa hodnotení na internete a odporúčaní blogerov. Oceňujem, keď mi ubytovanie poskytuje nejakú pridanú hodnotu. Alebo si pozerám rôzne rebríčky, ako najviac cool alebo najzaujímavejšie hotely v rámci sveta.
Foto: archív ĽŠ