Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR pokračuje v posilňovaní podpory cestovného ruchu. Kým pred vznikom samostatného rezortu smerovalo do odvetvia približne 10 miliónov eur ročne, dnes ide takmer o štvornásobok. V roku 2025 pôjde na rozvoj slovenského cestovného ruchu celkovo 39,4 milióna eur. Regiónom to umožňuje budovať infraštruktúru, zvyšovať kvalitu služieb a zlepšovať atraktivitu Slovenska doma aj v zahraničí, hovorí aktuálna správa, ktorú ministerstvo prezentovalo na decembrovej tlačovej konferencii.

„Investujeme do projektov, ktoré majú reálny dopad na ľudí v regiónoch aj na návštevníkov. A vidíme, že to funguje – domáci turisti pribúdajú stabilne a počty zahraničných návštevníkov už dobiehajú rekordný rok 2019,“ uviedol minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak.
V roku 2025 vznikol Fond na podporu cestovného ruchu. Prvá výzva s alokáciou 19 miliónov eur prilákala rekordných 884 žiadostí v celkovom objeme 205 miliónov eur. Po transparentnom hodnotení budú vybraným žiadateľom podpísané zmluvy ešte v tomto roku.
Druhá kľúčová výzva, vyhlásená 2. júna 2025, bola zameraná na infraštruktúru v regiónoch – prepojenie turistických bodov záujmu, zlepšovanie trás či obnovu oddychových lokalít. Predložených bolo 336 projektov, z ktorých 71 úspešných žiadostí získa podporu 4,53 milióna eur.
Dotácie pre OOCR a KOCR
Rezort v roku 2025 poskytol organizáciám cestovného ruchu dotácie vo výške 15,87 milióna eur.
- 10,6 mil. eur na vlastné projekty organizácií,
- 5,26 mil. eur na kooperačné projekty, ktoré prvýkrát podporili aj tzv. spolupracujúce subjekty – ide o 59 % medziročné navýšenie.
Tieto prostriedky podporujú rozvoj cykloturistiky, spoločné marketingové línie aj rozvoj príjazdového turizmu.
Pripravovaná Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu 2035 posilní inovácie v podnikoch, podporí infraštruktúru v regiónoch a nastaví moderné riadenie celého odvetvia. Dokument je v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Po schválení vládou sa stane kľúčovým rámcom rozvoja na ďalšie desaťročie.
V spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR sa pripravuje nový rámec rozvoja slovenského kúpeľníctva. Cieľom je modernizácia služieb, ochrana liečivých zdrojov a posilnenie exportnej výkonnosti sektora. Kúpele ako unikátne spojenie liečby, kultúry a regionálnych tradícií majú potenciál posilniť príjmy z prichádzajúceho cestovného ruchu.
Aktivity SLOVAKIA TRAVEL

SLOVAKIA TRAVEL ako národná organizácia pre propagáciu cestovného ruchu Slovenska zabezpečuje komplexnú prezentáciu krajiny na domácom aj zahraničnom trhu. Jej primárnou úlohou je budovanie pozitívneho imidžu krajiny ako atraktívnej turistickej destinácie prostredníctvom cielených marketingových kampaní, PR komunikácie a prezentácie širokej ponuky cestovného ruchu. Organizácia sa zúčastňuje medzinárodných veľtrhov a workshopov, kde reprezentuje Slovensko v spolupráci s regiónmi, podnikateľskými subjektmi a odbornou verejnosťou.
Súčasťou činnosti je podpora príjazdového cestovného ruchu formou informačných FAM tripov a press tripov. Touroperátori a novinárov spoznávajú potenciál jednotlivých regiónov priamo na mieste. Agentúra spolupracuje s KO CR a OO CR, samosprávami a partnermi na tvorbe a rozvoji turistických produktov. Dôraz sa kladie na tematické oblasti, kúpele, kultúra a pamiatky, aktívny oddych, gastronómia, UNESCO pamiatky či MICE a kongresový turizmus.
„Vďaka efektívnym marketingovým a komunikačným aktivitám, cielenej spolupráci s regiónmi a našimi partnermi sa podarilo zvýšiť záujem o Slovensko doma aj v zahraničí. August bol pre hotely a penzióny najúspešnejší mesiac v celej svojej histórii. Segment prepisoval rekordy. Po prvýkrát počet ubytovaných hostí na Slovensku v jednom mesiaci prekročil 800-tisíc. K prekonaniu rekordu pomohol aj vysoký medziročný prírastok cudzincov. Ďakujem všetkým, ktorí sa podieľajú na rozvoji cestovného ruchu. Spoločne dokazujeme, že Slovensko má potenciál patriť medzi vyhľadávané destinácie strednej Európy,“ zhodnotil generálny riaditeľ SLOVAKIA TRAVEL Matej Fekete.
Organizácia sa venuje tiež analytickej činnosti. Monitoruje návštevnosť, vyhodnocuje trendy v cestovnom ruchu a pripravuje odborné podklady pre strategické rozhodovanie. Rozvíja tiež medzinárodnú spoluprácu s partnerskými inštitúciami a aktívne zastupuje Slovenskú republiku na odborných podujatiach a fórach v zahraničí. Cieľom všetkých aktivít je systematicky zvyšovať konkurencieschopnosť Slovenska v oblasti cestovného ruchu a podporovať udržateľný rozvoj destinácií naprieč celou krajinou. Agentúra má 5 stálych zahraničných zastúpení. Nachádzajú sa v Česku, Poľsku, Maďarsku, v severských krajinách Európy a v Izraeli.


Hodnotenie EXPO 2025 Osaka
Významným podujatím podporujúcim prezentáciu Slovenska na vzdialených trhoch bola aj naša účasť na svetovej výstave EXPO 2025 Osaka. Zdieľaný pavilón, v ktorom sa nachádzala slovenská výstavná plocha, navštívilo počas polročného trvania podujatia viac ako 3,8 milióna návštevníkov zo všetkých kútov sveta. V priemere zavítalo do priestoru so slovenskou expozíciou približne 20 000 ľudí denne. Celkovo svetovú výstavu počas šiestich mesiacov navštívilo približne 28 miliónov návštevníkov.
„Účasť Slovenska na svetovej výstave EXPO 2025 Osaka bola jedinečnou príležitosťou predstaviť našu krajinu miliónom návštevníkov z celého sveta. S potešením môžem povedať, že slovenská expozícia vzbudila mimoriadny záujem a stala sa silným nástrojom na budovanie povedomia o Slovensku ako o atraktívnej, inovatívnej a otvorenej krajine s nádhernou prírodou v strede Európy. Verím, že novonadviazané kontakty a pozitívne reakcie sa pretavia do dlhodobého posilnenia cestovného ruchu aj obchodných príležitostí pre Slovenskú republiku,“ uzavrel generálny riaditeľ SLOVAKIA TRAVEL Matej Fekete.
Záznam z celej tlačovej konferencie si môžete pozrieť TU
